Gå til innhold

5 mnd, men skal jeg vente med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal spørre helsesøste også altså, når vi skal dit på mandag. Men tenkte bare spørre dere også.'

Jenta vår drikker 4-5 måltider pr døgn.

Hun får kun mme.

Vi har i 2 uker notert hvor mye hun drikker, og det ligger mellom 820 og 960 ml pr døgn.

Hun er blid og fornøyd og sover fra 7 til 7......

Skal jeg vente til hun "krever" mer mat selv?

For slik det er pr i dag, er hun veldig fornøyd slik det er.

Men veldig manger runt meg reagerer når hun hverken spiser grøt eller middag..........

HVA.........??? Hun er jo 5 måneder sider folk og blir heilt himmelfallen........og jeg blir litt svar skyldig...vet ikke hva jeg skal si lissom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....."normalen" er å introdusere grøt og purreer rundt 4mnd, så derfor skulle det ikke være noe som helst i veien for å begynne prøvinga nå.

Når de er så små, kan du ikke vente på at de kommer og krever mere mat, det er din jobb å følge med det, og å introdusere ungen for andre typer mat enn bare pupp eller flaske.

Skrevet

Mine har aldri fått mme da, bare pupp, så jeg er ikke inne på anbefalingene som gjelder da, men når de får morsmelk så er det jo anbefalt å vente med fast føde til de er 6 mndr så det er jo ikke fryktelig seint å ikke være begynt med det ved 5 mnd.

Minsten min blir 6 mnd på mandag og har har så langt kun fått morsmelk. Begynner vel så smått med litt smaksprøver til uka tenker jeg.

Skrevet

Greit nok at det er MIN JOBB Å FØLGE MED, men de små krever da selv.

De kommer ikke å sir fdra at hør no her mamma jeg vil ha grøt.

-Men de er oftere sylten, ikke fornøyde med det de får osv.

Så jo da, de KREVER jo.

Men jeg har hørt at deresom ungen ikke KREVER før 6 mnd, kan du bare vente. Det er i følge min hs ikke lurt å løpe å kjøpe grøt når ungen er 4 mnd, bare forde det står 4 mnd på pakken, for dèt er bare for at nestele og småfolk vil tjene mer penger sier hun.............................

HI

Skrevet

hvis barnet ditt er fornøyd ser jeg ingen problem med å vente med grøt. det er de barna som drikker altfor mye mme og er fortsatt sultne og sover ikke om natta som starter med fast føde tidligere.

Skrevet

Man merker jo om de "krever" mer mat da :) (til anonym lengre oppe).

Virker ungen misfornøyd og vil ha mer mat til stadighet, så kan du jo enten gi mer mme, eller begynne smått med grøt. Om ikke så er det jo ikke noe poeng i seg selv at de skal begynne med grøt og annen mat så tidlig som mulig?

Jeg har ingen planer om å introdusere annen mat enn mm før jenta mi er rundt 6 mnd om hun ikke ser ut til å ville ha det, men får også spørsmål fra folk om jeg ikke skal begynne snart...(hun er 4 mnd).

For min del er det nok mest det at folk vil jeg skal begynne med grøt til henne fordi da kan de "hjelpe til" med matingen...hehe.

Skrevet

Hovedinnlegger,

synes du skal gjøre slik du har tenkt, jeg, og vente til gullet ditt selv gir tegn til å ville ha mer mat.

Dette med introdusering av fast føde fra 4 mnd var jo veldig vanlig for noen år tilbake. Nesten alle jeg har snakket med som er noen år eldre enn meg har vært helt himmelfallen når jeg har ventet med grøt. Det er nok noe med at slik en har gjort selv vil en gjerne at andre skal gjøre også - og jeg tror også at det at det kommer nye anbefalinger er helt ok for oss som er "nye" mødre, men for dem som allerede har fulgt de gamle med sin første baby er det nok vanskeligere å omstille seg til at de nye er bedre..(for var det da "galt" det de gjorde med førstemann?)

Jeg begynte selv med litt grøt rundt 5,5 mnd - og hadde da i flere måneder fått utallige tips og råd om at "det er bare til å begynne med grøt/velling/kavring/grønnsaker" - og som Marthe-mor sier så var det nok også i mitt tilfelle mange som var utålmodige etter å få lov til å mate selv.

Forøvrig tror jeg at det er vanligere å vente med fast føde til rundt 6 mnd enn det gis inntrykk av her inne.

Skrevet

Man introduserer kun grøt i 4 mnd alderen hvis barna har ekstra behov for det og ikke legger på seg nok! Synes ikke du skal begynne å gi grøt hvis hun ikke har behov for det! Jeg ville ha ventet til 6 mnd alder. De lager grøt til 4 mnd fordi noen ikke legger godt nok på seg. For ca 15 år siden var det ikke grøt til 4 mnd babyer fordi det ikke anbefales å gi de annet enn mm/mme frem til 6 mnd alder pga fordøyelsessystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...