Gå til innhold

Bakteriell vaginose... *rødme*

Anbefalte innlegg

På første legekontroll oppdaget legen at jeg har bakteriell vaginose. Har i grunnen ikke peiling på hva dette er. Legen sa at det var ufarlig, men kunne forårsake kløe, svie, lukt og sopp. Jeg har aldri hatt noen som helst slags plager der nede, så jeg er helt grønn på dette. Det jeg egentlig lurer mest på nå er hva dette kommer av? Er det noe smittsomt, eller er det noe som oppstår av seg selv?? Er det noen som kan opplyse meg litt??? Fikk forresten noen stikkpiller som jeg må putte i skjeden tre kvelder på rad. Gruer meg - har aldri måttet ta no sånt før!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5035468-bakteriell-vaginose-r%C3%B8dme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har vært så heldig at jeg har hatt denne flotte formen for "sopp som ikke er sopp" noen ganger....... Syns ikke det er det morsomste som finnes for å si det sånn.... Jeg fant dette på nettet som forklarer bedre enn meg:

Dette er også en tilstand som IKKE er en kjønnssykdom (SOS = seksuell overførbar sykdom), den regnes ikke som infeksjon, bare en katarr.

Ved enkeltstående tilfeller, trenger ikke partner behandling, men hos noen er dette en kronisk tilstand og i de tilfellene er det en vurdering som legen din bør gjøre.

Kan vaginose og soppinfeksjon skyldes dårlig hygiene? Nei. Og det har ingen konsekvenser i forhold til å bli gravid ( infertilitet ).

Årsake er ukjent men man kjenner til at ved spesielle anledninger oppstår dette hyppigere. Etter sterke antibiotikakurer vet man at den naturlige bakteriefloraen blir forandret, og det kan gi oppblomstring av sopp og vaginose fordi antibiotika dreper ikke bare sykdomsbakterier, men også deler av den naturlige bakterieflora. Ved mye bruk av tette trange bukser, fordi det blir for tett og klamt.

Ved utstrakt bruk av såpe og vasking av underlivet. Man bør være nøye med ikke å bruke såpe bare rent lunkent vann. Dersom man vasker for mye, vasker man bort kroppens eget forsvarsverk som skal stabilisere bakteriefloraen og beskytte mot sykdom. Dersom man er mye plaget med irritasjoner i underlivet bør man vaske seg med olje, gjerne oliven olje, før man dusjer seg med vann. Oljen vil virke vannavstøtende på slimhinnene og de vil ikke tørke ut og bli irriterte.

Jeg er en av de som er så heldig at jeg har dette flere ganger i året og det lukter i tillegg..... Ikke veldig gøy!

Hadde lyst til å sigener men anonym, men gjør det ikke....

Tusen takk for opplysningene!! Det er så fint å få litt hjelp :-)

Godt å høre at det ikke var en kjønnssykdom, og at det ikke skyldes dårlig renslighet... Er vel bare noen som er mer utsatt for dette enn andre...

Igjen: Tusen takk!!

Hei,

BV er skrekkelig vanlig og normalt, på linje med sopp. Synes det er flott at det kommer et innlegg der noen signerer med navnet sitt. Det er da ingen som skammer seg over å være forkjølet, så hvorfor skamme seg over denne lille infeksjonen?

I samme slengen; jeg synes det er ille at alle innlegg som inneholder ord som "blod" og "utflod" merkes med overskrifter av typen "veldig ekkelt". Er det virkelig SÅ ekkelt at det kommer utflod eller blod? Er det noen her som IKKE har opplevd noen av de tingene? Jeg mener ikke at vi behøver å fortelle alle ekle detaljer til alle vi møter til en hver tid, men dette er faktisk et forum hvor vi kan diskutere små og store ting i forbindelse med svangerskapet, og det burde ikke være nødvendig å advare dersom innlegget har noe med en kroppsvæske å gjøre. Synes jeg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...