Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sovet knapt 2 timer i natt. sliter med angst og blir så stresset over at jeg MÅ sove.. kommer inn i en ond sirkel. Lille gutt på 2 mnd. varierer fra natt til natt hvor mye han sover, men i natt var han grei og da får ikke jeg sove??!!! PHU , blir gal. Har fått respt på vallergan til meg selv av psykologen min. Tror jeg tar en tablett i kveld. Har ikke gjort det enda... Noen med gode tips el. forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt/har det noen ganger litt som deg. Noe som kan hjelpe litt er: aldri drikke kaffe/te/cola e.l. på ettermiddagen og utover.

Når man ligger våken og vrir seg: prøv å fokusere på å slappe av i kroppen og HVILE, selvom du ikke får sove.

Prøv å sove så lite som mulig på dagen, selvom du får muligheten,(det høres jo ikke bra ut, men jeg sover i hvert fall bedre på natta, hvis jeg er virkelig stuptrøtt.).

Og hvis ikke noe av det hjelper, ta en tablett. Ofte hjelper det å bare vite at man har muligheten. (Jeg hadde et glass med sovetabletter stående på nattbordet i halvannet år, uten å ta en eneste. Til slutt leverte jeg dem inn på apoteket igjen...)

Sov godt og lykke til!

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen med å ikke få sove enkelte netter, en kan bli litt stresset av å tenke på hva natten vil bringe av babyen. Jeg har det også slik at jeg tenker at nå MÅ jeg sove, og det motsatte skjer. Det jeg gjør på slike netter er å stå opp igjen og lese noe, en bok eller ett blad. Kanskje drikke noe varmt og beroligende (feks kakao). Jeg vet at når jeg girer meg opp på denne MÅ sove tanken, ja da er det bare å gi opp med en gang. Dessuten så er det værste å legge seg til og gruble og tenke. Har lest at en kan faktisk styre tankene sine ved å se for seg en skuff, som en i tankene åpner og putter tankene i, for så å lukke og låse til i morgen. Faktisk så er det noe en kan lære seg å gjøre, å tvinge kroppen til å ikke tenke i sengen. Men ja, det er pyyyyyton å ikke få sove, det er slik at en får lyst til å gråte. En vet at neste dag er det en ny dag med en baby som krever sitt. Men prøv noe av det jeg skrev her, kanskje det funker. Tror kanskje at sovetabletter kan bli som å tisse i buksa, veldig avhengigskapende både psykisk og fysisk. Dessuten blir det ikke noe god søvn av de. Så prøv å styr unna de! Lykke til! :)

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, hadde dette problemet da eldstebarnet vårt var 4 mnd. Gikk flere uker uten noe søvn (føltes i hvert fall slik) da jeg ikke ville slutte å amme -> ville ikke ta tablett. Det er som du sier at man kommer inn i en ond sirkel, og det er ikke så lett å hoppe ut av. Hos meg hjalp følgende: Hvis du ikke har sovnet etter en halv time, stå opp å gjør noe annet en halv time (se på tv, les...). Så går du og legger deg igjen. (Dette er tips fra legen min, han sa at man blir bare mer og mer frustrert hvis man blir i sengen, derfor er det lurt å stå opp og bryte "rullingen" i sengen). Noen netter måtte jeg gjøre dette flere ganger, andre netter hjalp det etter den første gangen. I tillegg prøv å tenke positivt, "hvis jeg ikke sover nå, så gjør jeg det i morgen". Viktig på dagtid å være ute, bevege seg, men ikke etter kl 18 på kvelden. Ikke fokuser for mye på dette, ikke la søvnløsheten ta styringa!! Hvis ikke noe annet hjelper, så ta en tablett. Jeg fikk også Vallergan først, det hjalp ikke, ble bare døsig og dette fortsatte hele dagen etter også. Fikk da Imovane, dette har fungert helt supert og er uthvilt dagen etter.

Husk at du ikke er alene med dette problemet, og at det er hjelp å få!

Skrevet

hadde det da jeg lå på barsel gikk 4 dager uten at jeg fikk sove, kom bare til den første innsovningen å akkurat når jeg skulle sovne dypt så våknet jeg! gikk rundt som en somby, gråt og var helt utafor.. fikk innsovningstabletter et par kvelder.. å da ga det seg! ikke tatt noe siden..

Skrevet

Har du mulighet for å la far eller andre ta barnet ihvertfall noen netter? Kan enten gi tillegg eller morsmelk du har pumpet tidligere. Så slipper du ihvertfall et stressmoment mtp. soving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...