Gå til innhold

Fostervannsprøve...eller ikke.

lykke-66

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 40 år og har fått tilbud om å ta prøven. Men jeg er så usikker.... Jeg er 12 uker på vei nå og må svare over helga. Jeg vet at jeg kommer til å bære barnet frem uansett om de finner noe galt. Men det kan jo være lurt å være forberedt hvis det skulle vise seg at barnet er utviklingshemmet. Det som bekymrer meg er risikoen. Er det bare en myte at man kan bli plaget i ettertid med blødninger og mye vondt. I verste fall abort... Har noen erfaringer med å ta denne prøven? Jeg har ett barn fra før, men hun er 17 år nå.... :-)

Fortsetter under...

Hei.

Jeg tok fostervannsprøve for ca. 2 måneder siden. Jeg bekymret meg selvsagt litt for abortfaren, men den er jo veldig liten da. Sykepleieren vi snakket med på genetisk samtale sa at hun aldri hadde vært borti noen som aborterte pga. av prøven. Jeg/vi hadde bestemt oss for at vi skulle avbryte svangerskapet dersom det ble påvist alvorlige kromosonfeil, så jeg tok sjansen. Men det var vårt personlige valg og jeg skal ikke si noe om hva du bør gjøre, det er det bare du og mannen din som kan avgjøre.

Selve prøven var helt uproblematisk, ikke smertefult, men litt ekkelt. Dro hjem rett etterpå og tok det helt rolig den dagen og prøvde også å ta det ganske med ro de neste dagene. Jeg hadde ingen blødninger og heller ikke vondt, men var litt øm på stikkstedet.

Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...