Gå til innhold

Ridning og tidlig graviditet...


Nesly

Anbefalte innlegg

Er 5+1 gravid, og lurer på om noen av dere har erfaringer med hvordan det er med ridning i tidlig graviditet..?

 

Har hest som jeg rir ca 3 dager i uken.. tenker selv at jeg må nok slutte om noen måneder, når magen begynner å "komme i vegen"...;) (Da tenker jeg at jeg går over til bare å kjøre hesten!)

 

Men lurer på om det har noe å si om jeg rir nå? (Om det kan forårsake SA for eksempel..?)

 

Jeg har ridd i mange år og stoler på hesten min med tanke på det å dette av og skade babyen...

 

Har på en måte litt lyst å fortsette så lenge som mulig, for det gir jo litt mosjon, og det er jo an fordel å holde seg i form frem mot fødselen...;)

 

Hva tror dere? Andre aktive ryttere her???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv en hest og rir som bare det. Fosteret er jo veldig godt beskyttet av fostervann den første tiden. I forrige svangerskap sluttet jeg å ri da magen begynte å bli stor. Det er verre da hvis man får et slag mot magen. Men så lenge du er så tidlig så hadde jeg ridd! Veldig god morsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at de anbefaler ridning mot bekkenløsning, så da kan det vel ikke skade??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver selv med hest og rir hver dag.

Sist jeg var gravid, sa legen at det er helt greit å ri så lenge jeg følte meg trygg på det og ikke følte ubehag. Jeg er i min 7 uke, driver å omskolerer hesten min som bare det, trener sprang til og med, men det blir nok slutt på den seriøse treningen når magen kommer, da blir det nok hovedsakelig bare kose turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dette ikke er bra. At det blir det samme som å skli på sklibrett feks, og sånne dump på rompa ikke er bra! Men at det som oftes går bra, men jeg ville ikke tatt noen sjangser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke "dump på rumpa" hvis du kan ri ;-) Hvertfall ikke hvis du rir skritteturer...

 

Tok opp emnet med ei venninne som driver med hest, og nå går gravid med nr. 4... Hun sa at "en kan ri så lenge en kommer seg opp i salen" :)

 

Kommer nok til å slutte litt før det, men ser for meg at jeg kommer til å ri frem til rundt 5.måned eller noe rundt der... om ikke noen uventede problemer skulle dukke opp da!:-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på denne jeg..

Har flere venninner som driver med hest. Alle har fått samme beskjed fra lege og jm; så lenge du føler deg trygg på hesten er det ingen fare! Man merker selv når ridningen begynner å bli ubehagelig, dette kan variere fra person til person. Men det er nok ingen fare for at babyen skal "ristes løs".. :)

Som noen skrev over her så kan ridning være med på å forebygge bekkenløsning.

 

Ri så lenge DU føler det er greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Er 8+ idag og rir,og kommer til å fortsette med det til sommerferien begynner. (slutter da av praktiske årsaker,kunne godt ridd lengre)

Har ramla av og skamslo halebeinet,og det gikk helt fint med babyen.

Babyen er så beskytta inni der at det er ikke farlig i utg.punktet.

Legen sendte meg på ul bare for å sjekke at alt sto bra til..

 

Siden du er trygg på hesten din,så sier eg bare fortsett med å ri til du syns det er ubehagelig.

Leger eg har snakka med sier det er bra trim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ridde til uke 18, bekkenet mitt var bedre hver gang jeg hadde vert en tur. Men jeg kommer til å gi meg tidligere nestegang. Datt av i uke 18, skulle bare hjelpe ei med en annen hest og så...klask... gikk bra med baby men ble veldig veldig sint på meg selv, tenkte mye etterpå at jeg var dum som utsatte småen for risikoen kun for "egen glede"

Er nå i uke 26 og sverger til roadcard. Det er sabla bra for hesten å få en pause fra ridinga og bygge gode kjøremuskler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...