Gjest Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 (vet dette egentlig skal i et annet forum, men det er jo her alle er;) Vi skal servere rømmegrøt og spekemat i barnedåpen. Vanligvis drikker vi øl til dette, men jeg synes ikke det passer i en barnedåp. Hva synes dere? ville dere valgt alkoholfritt / lettøl i og med at det er dåp? Diskuterte med sambo i går. han mente det ikke kunne være så farlig.. diskusjonen tok litt av, og vi spøkte med at vi skulle servere noe blått sprit til velkomsdrink osv osv;)..
kjersti67 Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Her får du sikkert mange forskjellige svar men... Vi skal og ha barnedåp nå og kommer ikke til å servere alkohol. Det kommer flere barn og vi skal jo ha dette tidlig på dag/ettermiddag. Det vi gjør er at når selskapet er over kommer sikkert den nærmeste familie til å være igjen en stund og da tar nok noen et glass vin eller en drink. Bare i små mengder selvfølgelig...mest for kosen. Da har vi ikke satt noen i klemme, de fleste kjører jo til dåpen, og vi kan selv kose oss litt etterpå. Hadde nok valgt alkoholfritt øl. Lykke til!
MintCondition Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ser ikke problemet med å servere alkohol i en dåp, sålenge det fins alkoholfrie alternativer i tillegg
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 vi serverte øl og vin til maten ( og alkoholfritt også selvsagt...) hadde jeg visst at noen som kom, hadde problemer med å drikke med måte, ville jeg vurdert å ikke servere....men det var ikke tilfelle hos oss hvertfall:-)
Gjest Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Vi hadde hadde noe lettøl og vanlig øl framme med de andre drikkevarene,(brus, farris og div) barna satt på eget barnebord.. Hvorfor er det gale da? Så lenge folk kan oppføre seg.
Luca Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Jeg syns virkelig en barnedåp skal være alkoholfri. Det mases så mye om at man må klare å kose seg med alkohol, men syns det er omvendt jeg. At det liksom MÅ være alkohol med i bildet når man skal kose seg. så dåp og konfirmasjon er for meg alkoholfrie. Naboen hadde konfirmasjon her forrige helg, og fruen i huset var ganske god i farta kl 1800, og det syns jeg ikke er mye stilig. så for barnas skyld, drikker vi ikke i slike sammenheng.
2 søte småpiker Skrevet 13. mai 2006 #8 Skrevet 13. mai 2006 I vår familie har det aldri blitt servert alkohol i barnedåp eller konfirmasjon, så det falt meg ikke inn engang da vi hadde dåp. HAr aldri vært i dåp der det har blitt servert alkohol heller.Jeg syns ikke det er nødvendig med alkohol på sånne feiringer, men det må jo folk få avgjøre selv hvordan de vil gjøre det..
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 Mener at dåpfesten skal være alkoholfri. Er tross alt en fest for babyen- og ikke for de voksne.
Ella Bella Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ser heller ikke problemet med å servere alkohol i en dåp, sålenge det fins alkoholfrie alternativer i tillegg. Jeg hadde barnedåp med ulike viner til ulike retter. vi kan da oppføre oss sivilisert!
Gjest Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 Jeg ville ikke servert alkohol i dåp...Det passer seg ikke synes jeg...
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 13. mai 2006 #13 Skrevet 13. mai 2006 Jeg syns ikke det passer med alkohol i en barnedåp. Det får jo være opp til hver enkelt å finne ut av hva som er naturlig for en selv. Men jeg har aldri vært i en dåp der enn serverer alkohol. Og hadde aldri tenkt tanken på å gjøre det selv. Men det kommer vell ann på hva enn er vant med.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 Jeg var i en dåp for et par år siden hvor det ble servert alkohol, men jeg syntes absolut ikke det hørte hjemme der, så selv drakk jeg ikke, hadde jo sønnen min å ta hensyn til da. Må vel legges til at i denne familien er det endel alkoholikere, deriblant dåpsbarnets foreldre, eller i allefall pappaen. I vår barnedåp ble det ikke servert alkohol
Monstermamma Skrevet 13. mai 2006 #15 Skrevet 13. mai 2006 Hmm, tenkte ikke tanken om alkohol en gang jeg! Har aldri vært i barnedåp el konfirmasjon der det ble servert alkohol, og har aldri hørt om noen som gjør det! (Før nå.....)
Nuss Nuss Skrevet 13. mai 2006 #16 Skrevet 13. mai 2006 I våres familie er det ikke vanlig å servere alkohol i barnedåp og i konfirmasjon men i min kommende mann sin er det vanlig (danske) så til våres barnedåp hadde vi den diskusjonen, jeg fikk viljen min og det ble ikke servert alkohol! Hadde vi holdt den i Dk så hadde vi servert alkohol da de har et mere avslappende forhold til alkohol der enn vi har her! Personlig så ser jeg ikke noe galt i det men heller ingen nødvendighet! Jeg synes dere kan servere lett alkohol og alkoholfri øl for hvis det er å drikke for smakens skyld og ikke alkoholen så burde jo det være en fin løsning! Lykke til og ønsker dere en flott dag!
karro Skrevet 13. mai 2006 #17 Skrevet 13. mai 2006 Vi satt frem litt øl i dåpen vår, men stort sett gikk det i brus, kaffe og te. Et par stykker tok seg en øl. Ser ikke problemet med det. Synes vi her i Norge er litt hysteriske med dette å bare ta seg en liten øl. Blir ikke akkurat full av det
pappatilto Skrevet 13. mai 2006 #18 Skrevet 13. mai 2006 Jeg hadde ihvertfall ikke reagert om det ikke ble servert alkohol for å si det slik. (Personlig synes jeg at rømmegrøt og øl hørtes litt rart ut også, smaken er som baken.) Tror aldri jeg har fått alkohol hverken i barnedåper eller konfirmasjoner, kanskje bortsett fra min egen kofirmasjon. Husker ikke helt, det er jo pinadø 22 år siden. Men jeg er ingen fanatiker, hadde nok klart å holde meg i skinnet om det ble servert øl eller vin i slike anledninger også. Men jeg er enig i at synlig beruselse bør unngås om en kan bruke et slikt utrykk.
Gemini77 Skrevet 13. mai 2006 #19 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har faktisk ikke vært i en dåp eller konfirmasjon hvor det IKKE har blitt servert alkohol.. har vært vin/øl til maten, og deretter ingenting. Det har ikke vært en bar etterpå, men servert et par glass til maten.. Syns jeg ikke gjør noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå