Gå til innhold

Sykmelding uten jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har foreløbig jobb ut juni, og termin i midten av august (går ut i permisjon i slutten av juli). Sliter med bekkenløsning, og er for tiden 60 % sykmeldt. Regner med å bli 100 % sykmeldt etterhvert... Hadde i utgangspunktet tenkt å melde meg arbeidsledig den siste måneden før permisjon, men hvis jeg blir 100 % sykmeldt (eller fortsetter med 60 %), vil jeg da få vanlig lønn siste måneden, evt. svangerskapspenger e.l? Og hvem skal jeg evt. sende den sykmeldingen til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på trygdekontoret.

Ellers ville jeg latt som ingenting. Du får mere penger som arbeidsledig enn ved sykepenger, tror jeg. Iaf når du ikke har noen jobb å være sykemeldt fra. Da får man vel sykepenger regnet utfra arbeidsledighetstrygden? Og tror det er litt lavere enn selve trygden. Aetat tilbyr ikke folk jobber de MÅ ta lenger, og du rekker jo ikke komme deg inn på kurs/samtale alikevel før du går ut i perm. Man er mer ansvarlig for å fikse seg jobb selv liksom. Bare si du søker jobber det. Tro meg, ingen ansetter deg så høygravid alikevel:) (jaja de har ikke lov å diskriminere, men slik er virkeligheten)

Står du ikke som arb.ledig nå? Er det vikariat du jobber nå? Da hadde jeg meldt meg arb.ledig nå jeg. Eller må du vante 2 uker uten "lønn". Da bare krysser du av på meldekortet at du har arbeidet og man får ikke fra aetat. Men da får du det fra dag 1 etter at du slutter der du er nå. Tror det blir riktig så lenge du ikke har fast jobb. Man kan jo jobbe til og fra selv om man er arbeidsledig:)

Skrevet

Har et engasjement som går ut juni. Har prøvt å spørre på trygdekontoret, men de vet jo ingen ting....

Kan vel ikke melde meg arbeidsledig så lenge jeg har 100 % jobb, kan jeg det da? Iflg. aetat kunne jeg ta kontakt litt før for å fylle ut papirer, men at det uansett var 5 dager karantene før jeg fikk noe dagpenger.

Skrevet

du skal i allefall ikke ha svanerskapspenger, men om du er sykemeldt når arbeidet er slutt så får du vel sykepenger fra dag 1 og om du er arbeidsledig og sykemeldt så trodde jeg du fikk det samme jeg?

Skrevet

Jeg tror det vil lønne seg for deg å være sykemeldt fremfor å melde deg arbeidsledig. Er du sykemeldt blir du regnet som om du fortsatt var i jobb og du vil få vanlig lønn (intill et visst antall G) Arbeidsledighetstrygd er ca 60 % av lønna di. Har du jobbet 6 mnd de siste 10 mnd så får du svangerskapspenger. Sykemeldingstiden din blir regnet som arbeid her. De skal vite hva du bør gjøre på trygdekontoret. Ring igjen og be om å få snakke med en som har greie på dette.

Lykke til!

Skrevet

Det er status du har (jobb, arbeidsledig etc) den dagen som sykemeldingen starter som varer hele sykemeldingsperioden. Dvs at hvis du har jobb den dagen du blir sykemeldt så får du sykepenger som om du skulle hatt den jobben i hele sykemeldingsperioden. Det vil derfor lønne seg for deg å bli 100% sykemeldt mens du enda har jobb. Da vil du få sykepenger opp til 6 G av lønnen din som vanlig. Sykemeldingen sender du til trygdekontoret. Vet ikke hvordan de beregner hvis du bare er 60% sykemeldt. Hvis du ikke er sykemeldt når du blir arbeidsledig får du da arbeidsledighetstrygd som er 60% av lønnen din.

Skrevet

Jeg jobber i trygdeetaten ! Sykemeld deg - på denne måten opprettholder du lønnen du har idag + det ser adskillig mye bedre ut for deg ved en senere anledning at du var sykemeldt og ikke arbeidsledig !

På denne måten sikrer du deg den lønnen du har idag også muligens i fødselspermisjonen. Kommer an på om du har jobbet der 6 av de 10 siste mnd i/under graviditeten !

Lykke til !

Skrevet

takk:) er i samme situasjon. da må jeg ha sykemelding helt til permisjonen begynner da? så får jeg den lønna jeg har. sykemeldingen som varer fra etter at min jobb slutter i juni og frem mot permisjon, skal den leveres på trygdekontoret den da eller?skal på trygdekontoret for samtale neste torsdag, så greit og vite hva man skal gjøre da

Skrevet

Det lureste er å bli sykemeldt nå, før jobben avsluttes ! På den måten opptjener du retten til denne lønnen, også etter du er "sluttet" i jobben !

Du må være sykemeldt helt frem til fødselspermisjon starter ja ! Om den stopper feks. 1 mnd før fødselspermisjonen, mister du retten på sykepengene og derfor også "lønnen".

Du spør:

sykemeldingen som varer fra etter at min jobb slutter i juni og frem mot permisjon, skal den leveres på trygdekontoret den da eller?

Ja den skal sendes til ditt trygdekontor ! Den delen som skal til jobben er da ikke så viktig, den kan du bare kaste eller beholde ! Legen må sende en del til trygdekontoret og du den delen du skal fylle ut !

Noen flere spm ?

Skrevet

tror jeg skal få det til nå:) sykemeldt frem til permisjon med andre ord. ikke bare så lenge arbeidsforholdet varer.

den blanketten om permisjon osv driver vi og fyller ut. de feltene med fars tid osv er ikke bindende er de vel? for jeg vet ikke om jeg får meg jobb og da kan jo ikke far ta mer enn de 6 ukene han har rett på, men får jeg meg jobb kan far få mer:) han vil så gjerne det. og det med ferie der også, må det fylles ut?

Skrevet

Ved endringer er de ikke bindende nei. Snakk med trygdekontoret ditt om det er visse punkter du ikke er sikre på. :)

Når det gjelder sykemelding, så sats på å ha den fra nå av til permisjonen !!! :)

Skrevet

tusen takk for hjelpen:) vært sykemeldt fra i april og blir det helt frem til permisjonen nå da. trodde jeg bare måtte ordne meg med sykemelding til 20. juni når jobben er over, men nå vet jeg bedre:) takk igjen, godt at noen vet:)

Skrevet

Bare hyggelig - flott å kunne hjelpe ! Lykke til !

Skrevet

Blir du 100 % sykemeldt fra jobben din før kontraktstiden går ut, vil trygdekontoret betale deg for det resterende inntektstapet ut svangerskapet.

Jeg fikk ikke fornyet kontrakten min på slutten av svangerskapet , var også fullt sykemeldt og fikk da 100 % lønn ut svangerskapet fordi jeg var 1oo % sykemeldt da kontraktstiden gikk ut.

Dette er rettigheter legen din og ikke minst trygdekontoret skal opplyse deg om. Er du hele 60 % sykemeldt så pleier de fleste leger å være grei og sykemelde en 100 % mot slutten, slik at en ikke mister 100 % lønn den / de månedene en ikke har forlenget kontrakt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...