Gå til innhold

Her kommer min FØDSELSHISTORIE!!! (lang) (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Lørdag 6/5-06 ble jeg mamma igjen for andre gang.

Jeg var da 13 dager over termin. Veldig lei og klar til å få de hele overstått. Reiste inn på kontroll på føden siden vannet hadde begynt å lekke tidligere i uken for så å stoppe opp igjen. (trolig pga at babyen lå så langt nede at han sperret).

På føden ble det tatt ctg der di også målte rie aktivitet, mne "sterke" kynnere var visst rier. Men di førte ikke noe med seg...etter en innvendig undersøkelse konstaterte jordmor 3 cm og det hadde det vært en ukes tid. Men likevel sa hun at i dag blir det fødsel! Har du barnevekt til jenta? Ja,svarte jeg lettere i sjokk for jeg trodde ikke dem kom til å sette meg igang, trodde di kom til å la meg gå over helgen for så å vurdere på nytt. Ja, da kan dere dra å levere henne og komme tilbake, om en time tar vi vannet.(det hadde dannet seg ny vannhinne).

Jeg begynte å små gråte, så lykkelig for at jeg endelig skulle få hilse på det lille mirakelet som hadde ligget i magen min i over ni månder. Fikk levert jenta på 16 mnd til barnevakten. Og dro tibake til føden. Jordmoren tok vannet og jeg satt med ny ctg registrering.

Vi gir kroppen din en time på å komme igang selv etter det setter vi drypp sa jordmoren. Jeg krysset alt for at kroppen min kulle fikse dette selv for visst jeg måtte ha drypp fikk jeg ikke være på miljøstua lengre, men måtte da over på en vanlig fødestue.

Jeg sa jeg ville ha klyster og det skulle jeg få etterhvert.... så spurte mannen min om jordmoren kom tilå bli med oss hele veien, nei, hun skulle gå av vakt klokken 1530. (Hun tok forresten vannet 1230.)

Iløpet av di 15 min jeg satt med ctg, fikk jeg rier og di kom tett som bare det og jeg klart ikke sitte. Opp å stå med prekestol! Sto å så utover byen og havet og fjell en stund før bena ikke klarte å holde meg oppe mer. Til da hadde jeg fått en varmepose for å dempe smertene i ryggen. Jeg fikk lagt med ned, i dobbelt sengen som er på miljøstua. Kl var blitt ca 1330. Bare en time var gått siden vannet ble tatt og nå var det ikke pause å få mellom hver ri. Jordmor sa at noe klyster skulle jeg ikke få, for det kunne resultere i tettere rier og det var ikke akkurat det jeg trengte. Jeg var enig jeg, alt som kunne føre til mer ubehag ville jeg ikke se noe til!! Jeg ble spurt om jeg ville prøve lystgass, jo da gjerne for meg... mens jordmor gjør det klart vil jeg begynne å presse, hun undersøker meg og sier jeg bare har 7 cm..... 5 min senere ber hun meg presse viss jeg absolutt må. Lystgassen har jeg glemt helt av og ikke begynt å bruke enda. Jeg beynner å presse ca kl 1355 og etter et par tre press kommer lille gutt til verden kl 1404. Så fra vannet ble tatt og 3 cm til han var ute tok det 1 time og 34 min! Raskt unnagjort :-)

Det verste var når han sto i åpningen og jeg bare kunne vente på neste ri for å presse han helt ut...da lot selvfølgelig rien vente på seg og kroppen min ga meg en pause.... Jeg fikk han rett opp til meg, holdt tok i han allerede før hele han var ute. Og jeg klippet navlestrengen :-)

Han var 3460 gram, 50 cm lang og 36 cm rundt hodet. Jeg slapp unna og trengte ikke et eneste sting!!!!!!! :-)

Dro hjem samme dag, men reiste inn igjen om kvelden og var over natten da lille gutt begynte å kaste opp. Han hadde svelgt litt fostervann og var kvalm. Reiste hjem igjen neste dag.

Den siste uken har vi bare kost oss, han er utrolig snill. Bare sover og spiser:-) Storesøsteren er kjempestolt og skal kose med han hele tiden.

Som dere sikkert skjønner er han foreløpig fortsatt navnløs, men vi jobber med saken :-)

Lykke til til dere alle sammen!!

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...