Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Sara!

Jeg så du kommenterte ett innlegg her nede og tenkte jeg vill hilse på.

Jeg bare simpelthen forsvant jeg... Ble for tøft for meg denne gangen her, så jeg boikottet BIM m.m.

Men nå ser jeg fremover igjen og er i bedre form til å diskutere "problemet" vi alle sliter med her inne.

Jeg fikk egg på frys, så om alt går bra så skal jeg ha innsetting uke21/22.

Du da? Hvordan står det til med deg og hvor ligger du i løypen?

Har du kun vært i Køben for behandling? Ikke i Norge?

Jeg har jo bare 1 ordinært forsøk igjen og begynner jo å tenke på private klinikker. Maigaarden har jeg hørt mye bra om. Du holder til på Cicio.....ett rller annet sant? Fornøyd?

Hausken har jo startet opp privat i Hgsd. Fristende nærme da, for å si det sånn...

Men i Danmark - gjelder den 15.000 kroners regelen også der så lenge man kjøper medisiner i Norge? Altså om en kjøper en IVF-pakke til si 45.000, så betaler man 15.000 i medisiner og får igjen det overskytende fra trygdekontoret? Slik er det hos Hausken, så jeg lurer på om ikke det går i utlandet også, men da MÅ medisinen kjøpes på norske apotek mener jeg å ha hørt.

Jaja, får heller håpe jeg ikke kommer så langt...

Håper det går bra med deg og ønsker deg en god helg.

Klemmer

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Så godt at du er tilbake og så vondt at det ikke gikk for deg heller! Skjønte jo at det ikke ble en spire da du ble borte og har tenkt masse på deg. Skjønner godt at du trengte en pause, har ikke vært så aktiv her inne den siste tiden jeg heller. Mistet helt piffen etter siste mislykkede forsøk! Det krever jo faktisk bra med energi å holde på :)

Så bra at du er i gang igjen snart, det er godt å være i prosess synes jeg. Selv tok jeg 1 mnd pause og skal begynne med sprøyter i slutten av neste uke, så jeg ligger litt etter deg denne gangen.

Jeg startet opp på Ullevål, men orket ikke ventetiden så jeg hoppet av før vi var satt opp på venteliste. Jeg holder til på Nordica og har vært veldig fornøyd med det. Det er klart at det av og til føles litt voldsomt å måtte reise, men vi tar det som en koselig tur!

15000 regelen gjelder også for behandling i Danmark, men som du sier så må medisinen kjøpes i Norge. Det er min norske gynekolog som tar ul og skriver ut de fleste reseptene. IVF pakken på Nordica koster 33000 kroner. Vi får håpe at dette ikke blir aktuelt for deg.

Har du vurdert om det blir to egg denne gange (hvis det blir aktuelt)?

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5046855
Del på andre sider

Annonse

Hei Sara!

Endelig - da var det helg og kun en uke til "EL-UL" som jeg får kalle den:-))

Ja, du er klar for ordinært forsøk igjen du nå?

Blir dette ditt 2.forsøk?

Begynner med sprøyter i uke 21 og da blir det uttak ila uke 23 rundt om der? Utrolig spennende:-)))

Du holder til hos Nordica du, ja - og godt fornøyd skjønner jeg?

Da blir dere værende i Danmark fra uttak til innsetting sant?

Det var vel uttak du skulle på nå sist sant da eggene dine "fant veien ut selv"?

Har du tatt/hatt uttak før?

Jeg tenker jo tanken rundt det med privat jeg også, men da tror jeg det muligens hadde blitt Klinikk Hausken i Hgsd.

Det vil koste omtrent det samme pluss at de da er nærmere etc.

Men det ser vi om den tid kommer - håper ikke det..

Jeg skal ha frys i uke 22, ja.

En god del som skal klaffe der da, så jeg "ser litt løst" på det om du skjønner... Prøver å være forholdsvis realistisk, har ikke noe annet valg.

Vi har 2 ampuller med egg og jeg ble lovet 2 egg ved dette fryseforsøket, så det blir spennende å se hva det kan utgjøre. Håper bare at to egg overlever opptiningen.

Skjønner godt at dere hoppet over ventetiden ved Ullevål. Hvor lang er den? Det er jo en belastning i bare det å vente.

Jeg holdt ut mine 6mnd. for å komme til i Hgsd., og det var akkurat toppen det.

Vente vente vente.....er egentlig dritlei av hele vente-greia, jeg da.

Tar meg i å bli forbannet når jeg tenker på hele situasjonene enkelte ganger. Det å "være prisgitt Hgsd" f.eks., det å måtte gi slipp på alt som heter kontroll mtp det å få barn. Hendene mine/våre er jo regel rett bundet fast bak ryggen. Det er jo ikke en dritt jeg kan gjøre.

Jeg er jo også steril pga ingen egglederene og det passer meg egentlig veldig, veldig dårlig...

Jeg er en person som alltid skal ha kontroll og som alltid har måttet planlegge alt etc., så du kan godt si at dette er den tyngste og tøffeste prøvelsen jeg har fått og noen gang kommer til å få i livet mitt tror jeg.

Jeg er ett utålmodig lite stabeist som stort sett vil ha viljen min og alt på min måte.....men så møtte jeg Hgsd. Rart hvor fort ting bare kan forsvinne :-)

Nei, men vi skal klare dette og jeg er stor sett positiv. Av og til kommer det klager og litt sutring, men det er jo derfor vi har hverandre her inne:-)

Det er godt å vite at her forstår alle hverandre. En trenger ikke alltid si så mye og takhøyden er relativt stor.

Du da, Sara - går det bra med deg? Må jo si at jeg syns du tok det veldig fint det som skjedde underveis, at eggene bare forsvant for deg.

Du sprayer nå sant? Spennende å se hvor mange eggposer de finner under UL på deg denne gangen. Det er mer enn 2 egg, bare vent:-)

Skal du ta Gonal-F? Hvor stor dose?

Jeg tok 300 nå sist og fikk ut 5 egg....gniten med andre ord:-)

De hvier meg vel på nærmere 400 neste gang, så eksploderer hele meg... Blir vel rene popcorn-maskinen da...he he:-)

Koselig å ha "fått tak i deg" igjen her ihvertfall og håper vi kan holde kontakten fremover.

Ha en riktig god helg og kos dere.

Nå må jeg krype til køys...

Nattaklem :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5096789
Del på andre sider

Hei ivf (litt snodig å kalle noen for akkurat det :) )

Da vil det si at du begynner å ruge igjen i uke 22, det er jo ikke lenge til! Det er vel godt å være i prosessen igjen, selv om det er slitsomt. Du hadde jo så fine egg som ble frosset ned at vi får håpe på at det blir to fine egg som kan settes inn. Skjønner godt at du fikk en skikkelig nedtur ved siste forsøk. Det er jo så tøft dette her med usikkerheten. "Vil jeg noen gang få det til?" Hadde du bare visst det hadde de mange nedturene vært litt lettere. Det er all denne usikkerheten og det store håpet som sliter på.

Sykmelder du deg, eller går du rett tilbake på jobb? Jeg fikk sykmelding i 14 dager ved første forsøk, men takket nei sist gang. Synes det er veldig vanskelig å være så mye borte fra jobb uten at de vet hva det dreier seg om. Har foreløpig valgt å ikke fortelle noe til sjefen, så jeg juger dessverre en del for tiden :) Hadde sikkert vært enklere å fortelle det, men i min type jobb kan det ofte bety at du går glipp av lønnsjusteringer og andre goder. Hvordan går det for deg i forhold til jobb?

Ventetiden på Ullevål er ca 8 mnd, men vi var ikke ferdig utredet en gang etter 6 mnd for de ville ta alle prøvene (blod + sæd) om igjen to ganger, selv om de allerede var tatt før vi fikk henvisning. Sånt blir jeg helt sprø av skjønner du. Så når vi hadde først prøvd i 1,5 år var jeg ikke moden for å vente noe mer :) Vel det er jo 1 år siden nå.....

Jeg er også et menneske som planlegger alt og trenger kontroll. Jeg har det også sånn at er det noe jeg vil ha så pleier jeg å få det til, men denne gangen kan jeg ikke styre noe selv og det HATER jeg.

Ja etter den litt leie episoden med ufrivillig eggløsning i april skal jeg igang igjen med forsøk nr 2 (forhåpentligvis) i slutten av neste uke. Det blir i Danmark det også. Da får vi i det minste en koselig tur jeg og mannen min :) Når jeg skjønte at første forsøk ikke gikk ble jeg super deppa. Tror sjelden jeg har gråtet så mye i mitt liv og alt så svart ut i flere dager. Sist gang ble ikke reaksjonen så voldsom, kanskje fordi jeg egentlig ikke hadde troen på forsøket. Jeg var mest deppa når jeg kom til klinikken og skjønte at det var bomtur.

Ja så nå er jeg som sagt snart igang igjen! Jeg bruker kort nedregulering og går rett på 4 dager med pergo før jeg sprøyter frem ca dag 10-13. Dette er samme mixen som ved første forsøk så vi får håpe at det blir litt flere enn to stusselige egg. Skal dermed starte på dag 3 som jeg håper blir neste helg. Så dermed begynner jeg å ruge uken etter deg.

Det sies at våre sjanser er mye bedre når det er sommer og sol så nå er jeg faktisk litt optimistisk på våre vegne. Det hadde vært den beste måten å starte sommeren på, med fred i sinnet og en baby i magen.

Jeg setter så utrolig pris på at jeg har fått kontakt med deg og det gjør veien min videre litt lettere - så takk :)

Ha en strålende helg dere også og så snakkes vi snart igjen!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5102906
Del på andre sider

Hei Sara! :-)

Du, er det i slutten av neste uke dere skal til Danmark igjen, ja? Ordinært forsøk? Det blir i uke 22/23 det da?

Den uken håper jeg det skje noe hos meg også:-)

Tenk om vi kan ruge litt sammen da - det hadde vært koselig, det!:-)

Ja, nicket mitt er vel ikke av de mest velvalgte, men da slipper folk ihvertfall å lure på hva jeg skal, he he:-)

Jobben min, ja... Vel, jeg fikk jo en forholsdvis brå start med tanke på alt dette rundt ivf m.m. Abort - utskrapning = infeksjon i eggledere som igjen førte til at jeg idag ikke kan få selv og er sånn sett steril da jeg ikke har egglederene lenger, bla bla bla - du vet.

Men andre ord var det veldig mye på en gang og mye fravær, har jo hatt 3 operasjoner og 2 forsøk, og jeg valgte å være åpen om det på jobb.

Det skulle jeg ikke ha gjort, nei.....

Blir nå faktisk "straffet" for dette mtp lønn m.m.

Må nevne at ledergruppen på jobb kun består av menn - joda, koselig det, ja..%#"!!!=%¤#""§"/& - du klarer nok å lese det;-)

De utnytter seg av min situasjon (det at jeg holder på med ivf og mest sannsynlig skal ha barn før eller senere) og gjør da minst mulig med ting rundt lønn m.m. tross gode resultat og jobben jeg faktisk gjør.

Så vet du da hva som skjer - jo, denne jenta gjør akkurat det samme: jeg utnytter meg av min egen situasjon og kommer nå til å sykemelde meg UTEN å gi forvarsel til jobben (for så grei og åpen har jeg til og med vært ved tidligere operasjoner og forsøk!!!!). Jeg har vært skikkelig dum og naiv, jeg.

Og du ser takken jeg får for det!!! Nei, dette gidder jeg ikke lenger og sykemelder meg når det måtte passe meg, så får de ta det akkurat som de vil. Akkurat det driter jeg fullstendig i!!!! Det heter vel "pay-back-time"... Gjør det ikke? *knis*

Altså, når de virkelig nå våger å trøble med meg på dette området her, så kommer de til å lure på hva det var som traff de når jeg er ferdig og "på trygg grunn" om du skjønner meg.

Mer er det ikke å si om den saken.

Så mitt råd til deg er å holde munnen godt igjen. Uansett hvor godt forhold du har og hvor bra alt er m.m.

Planlegging og kontroll, ja.... Uff og uff og uff :-(

De kan ta livet av en altså. Herremingud, hvor dårlig ivf passer en som meg....iiiiiik! Det kunne ikke ha vært verre og det sier de som kjenner meg også. Det sier at det er det verste som kan hende en som meg.

Hendene er jo regelrett bundet fast bak ryggen og en må bare gjøre som en blir fortalt og bukke og neie pent... Nei, vet du hva:-(

Men det har kommet seg litt, da. Jeg har jo ikke hatt noe valg. Om jeg ikke hadde "gitt etter", så kunne jeg jo bare ha lagt meg ned, om du skjønner.

Jeg har prøvd å endre litt fokus og prøver så godt det lar seg gjøre å se på det som "den tyngste læren" (i mitt liv til nå vel og merke), at det er noe jeg bare må gjennom og skal klare. Jeg føler jeg blir satt litt på prøve?

Høres sikkert litt sykt ut for noen, men slik er det nå bare.. Tankene går vet du og en er vel ikke alltid like "på topp i pappen".

Jeg tror før eller siden at "alle får sitt i livet" og da er vel dette "mitt" det da?? Hvem vet?

Ja, jeg har også hørt at sjansenen ved ivf m.m. er best fra april-september, så vi ligger godt an da:-)

Og imorgen skal jeg til gynekologen og "får dommen"!!!! Jeg kan jo tidligest teste for EL imorgen da Hgsd setter inn egg 3 dager etter EL. De har jo ikke åpent i helgene, så jeg må krysse fingrene og satse på at ingenting skjer ila natten. Men jeg har gode følelser og satser på at det går greit. Er jo kun på da 10 idag etter mensen og EL ligger normalt fra dag 12-14 sier noe, så da satser vi på det:-) Juhuuuu!!

Dette blir kanonspennende da:-)

Og jeg er jo like "gniten på egga" som deg og har kun 3 på frys, så jeg håper ihvertfall at 1 overlever, gjerne 2. Time will show...

Begynner du å stikke snart nå? Gonal F? Hvor stor dose var det igjen?

Krysser fingrenr for deg og satser på at du får mange egg denne gangen. Dette skal gå bra:-)

Jeg er også veldig glad over å ha fått kontakt med deg og håper vi kan fortsette med det:-)

Likte godt det du skrev med baby i magen og fred i sinnet - da snakker vi om en fantastisk sommer da!!!!

Ha det bra så lenge, så snakkes vi snart igjen!

Gode klemmer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5155389
Del på andre sider

Hei

Hvordan gikk det på ul på fredag, ser alt bra ut til neste forsøk? Det eneste de sjekker er vel at du ikke har cyster, eller er det andre forhold som også spiller inn for hvilen "dom" du får? Hvis du har fått el i løpet av helgen så er du vel klar for innsetting rundt tirsdag?

Selv sitter jeg her å venter på den he.... mensen. Helt sprøtt å glede seg til mensen kommer, men nå krever jeg at den jæ... kroppen min snart begynner å oppføre seg i takt med MINE planer! Så hvis den da endelig kommer snart så er jeg igang med stimulering 3 dager etterpå og regner da med å ha innsetting i uke 24.Så jeg rekker akkurat å bli ruger før du får svar på ditt forsøk. Litt synd, det hadde vært super hyggelig å være litt mer likt i løypa. Gleder meg stort til å starte igjen, selv om jeg for hver gang blir mer og mer stresset for at dette ikke skal fungere. Spørsmålet om hvor mange forsøk jeg skal satse på før jeg gir opp dukker stadig opp i hodet. Hvor mange forsøk er det et poeng i å gjennomføre før en må innse at dette ikke fungerer? Det er kanskje den avgjørelsen som skremmer meg mest. Vel det haster jo ikke ennå.

Så kjipt med jobben din da! Akkurat som om det ikke er "straff" nok å måtte gå gjennom alt det du har opplevd den senere tiden, om de ikke skal holde deg tilbake på jobb også. Det er forøvrig utrolig korttenkt. Du vil jo bli ferdige med denne perioden i livet, før eller senere, og da vil de jo ha en arbeidstaker som er både trives og er fornøyd. Holder de på sånn vil jo du mest sannsynlig forsvinne etter en deilig periode med barselpermisjon. Det er utrolig hvor liten evne enkelte har til å skjønne hvor ufattelig tungt det kan være å ikke få de barna en ønsker seg. Det er jo det som er jævlig med naturen, det at vi har et natulig behov for å forplante oss, men ikke evnen til å klare dette selv. Tror du bare skal utnytte systemet og sette deg selv først. Jeg har herved bestemt meg for å fremdeles holde kjeft og holde meg til "ryggproblemene" mine :)

Det som jeg synes er flott med deg er at selv om du ser på dette som din test her i verden, så er du positiv til at dette skal gå bra til slutt. Mitt problem er at jeg blir så ufattelig negativ. Jeg graver meg heller ned og klarer ikke å se at jeg faktisk kan gå seirende ut av dette. Selvfølgelig har jeg perioder hvor jeg tror, men stort sett føler jeg at jeg aldri mer skal få oppleve å bli gravid og at dette er bare noe jeg må gjennom som en del av "sorg prosessen". Sykt, men dessverre sant!

Jeg skal altså inn til et nytt ordinært forsøk da jeg ikke har noen egg på frys. Blir det nok egg skal jeg sette inn to. Her i gården er vi mer redd for å ikke få barn, enn å få to!

Gleder meg til neste oppdatering på hvordan det går med deg! Lykke til med tiningen, innsettingen og en rask festing av to fantastiske egg som har delt seg 4 ganger.

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5179486
Del på andre sider

Annonse

Hei Sara!

Søte deg, du må prøve å tenke litt mere positivt enn det du gjør...

Du er nødt til det!

Har ikke du et barn fra før?! Vet ikke du at du KAN bli gravid?!

Vel, det verken har eller vet jeg...

Det er det som er forskjellen på oss to.

Jeg sier ikke at du har på noen måte det noe lettere enn oss som ikke har barn, absolutt ikke!!! Sorgen og tapet blir akkurat likt for oss alle sammen, med eller uten barn fra før.

Men du slipper redselen for det å aldri kunne få barn - da du har ett barn idag. Skjønner du hvor jeg vil hen?

Du må prøve å snu det til det positive. Tenk på barnet du har idag. Og hvorfor skulle du ikke få det til enda en gang?! Du har jo klart det før, så derfor så skal du klare det en gang til! Ok?! :-)

Dette fikser vi, både du og jeg og alle de andre - det tar bare litt tid.

Snakket med Hgsd idag og der bestemte de at jeg skal ta EL sprøyte klokken 2000 ikveld. Da vil jeg bombesikkert ha EL på onsdag og da blir det innsetting på fredag.

Uff, kjenner jeg kvir meg litt... Det går litt rundt oppe i hodet mitt om dagene. Har tatt ut sykemelding fra idag av. Må ha litt tid på meg og stresse ned litt. Kjenne at det tar litt på både det ene og det andre, så nå er det kun meg det gjelder (ilfg. samboer) og da handler vi deretter:-)

Så da får vi bare håpe at ting går som vi håper fra idag av og at jeg får satt inn egg på fredag slik at jeg kan få ruge igjen...

Så, positive tanker, min venn - så får vi dette til:-)

Klemmer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5191825
Del på andre sider

Du har så rett! Lurer litt på hvordan jeg har blitt sånn, lurer på om jeg tror at en eventuell nedtur blir lettere da. Du vet "bedre å være negativ og bli positivt overrasket". Det høres jo helt grusomt ut når jeg skriver det ned. Nei, denne gangen skal jeg virkelig tillate meg å tenke positivt! Det er som du sier, jeg vet jo at det har fungert tidligere.

Jeg tror vel forøvrig at det er enklere for oss som har barn fra før, og at "sorgen" ikke blir så stor som for dere som ikke har. Selv om jeg kan være litt vel negativ så er jeg veldig bevisst på at jeg faktisk er en av de heldige her. Det var vel også litt det som var poenget mitt. At jeg med mitt utgangspunkt kan være så pesimistisk, mens du med ditt er så optmistisk. Var ment som et kompliment :)

Så bra, da er du ruger fra fredagen av! Deilig å være igang igjen? Godt å høre at du har tatt ut sykmelding, fikk du noen reaksjoner fra jobben? Gleder meg til å høre hvordan det går, håper du får to fine egg denne gangen.

Masse positive tanker fra meg i dag :)

Klemmer

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5196324
Del på andre sider

Hei Sara!

Jeg fikk satt inn 1 egg i Hgsd på fredag.

Hadde kun 3 på frys, så det var det eneste som var godt nok.

Der brast drømmen om tvillinger i denne omgang, men vi får nå først se hva det blir ut av dette...

Jeg kommer ikke til å være noe særlig her inne nå den neste tiden. Det blir så mange inntrykk og det orker jeg ikke. Jeg skal bare ruge og ikke tenke på at jeg gjør det en gang.

Men jeg kommer nok inn igjen før eller siden og tiden går jo så fort, så det blir nok heller før enn siden:-)

Ønsker deg all verdens lykke til i Danmark den nest tiden og håper du får frem mange og gode egg.

Tenker på deg og krysser fingrene for deg, så snakkes vi snart igjen.

Klemmer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5029421-sara72/#findComment-5254080
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...