Gå til innhold

April: Da Elias ble født (langt)


Bella mamma

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin 20.04.06 og tenkte at det kom til å bli en laaaang påske. Så vi bestemte oss for å reise på hyttetur til Sirdal på torsdag (13.04) Var sikker på at jeg kom til å gå over termin og kjente ingen antydninger til at lillegutt hadde lyst til å komme ut.

 

Onsdagen var jeg på 3.og siste modnings akupunktur. Hadde mistet litt troen på dette siden jeg ikke kjente noe som helst etter akupunkturen.

 

Vi pakket kofferten og kjørte til Sirdal. Hytta lå 1 km ifra veien, så det tok litt tid å komme seg dit kan man si.. hehe.

Vi koste oss og spiste taco og tullet om at det var fullmåne i kveld og at det kanskje ville skje noe. Kl 12 gikk vi og la oss og kl 0130 våknet jeg av et "knep" (som alle kaller det her) og vannet begynte å renne.

Mannen min lå oppe i køyesengen og før jeg fikk fullført setningen om at vannet var gått, stod han midt på gulvet, og var helt stressa.. Stakkar.. :)

Jeg sprang på do og ble sittende der fordi det ville ikke slutte å renne. Mannen min sto utfor og banket på døren og maste om at jeg måtte skynde meg. Men det rant jo!!! Var helt skjelven i bena og tenkte at nå er det vel ingen vei tilbake.. :)

 

Resten av familien stod utfor doen de også og var lys våkne og bare venta… Vi kom oss heldigvis ned fra hytta og satte kursen mot Sandnes.

Mannen min var så utrolig stressa og satt og små kjefta på meg i bilen fordi jeg hadde sagt før vi reiste at det ikke var noe vits i å montere barne setet og ta med kofferten til Sirdal. Så feil kan man ta! J

Jeg roet han ned og sa at så lenge jeg ikke har rier så er det ingen problem. Det kan gå 24 timer uten at det skjer noe, så vi har god tid…..

Så begynte riene……. Prøvde å holde de litt skjult slik at han ikke skulle bli enda mer stressa. Han kikte rart på meg og sa: Har du rier nå? Jeg bare… Nei…. Men han skjønte det på neste ri. Så var han stressa igjen.. Det var skikkelig dårlig føre og vanskelig å holde bilen på veien. Det var så utrolig glatt. Jeg satt med mob i hånden uten dekning og ble ganske stressa selv.

 

Heldigvis ble føret lettere og dekningen kom til slutt. Vi kjørte hjemmom og henta kofferten og bilstolen og jeg tok en kjapp dusj. Hadde jo fostervann over hele meg..

 

Da vi kom på sykehuset i Stavanger ,på fødeloftet var det heldigvis ledig, (det var ganske fullt den natten) De hadde avvist ei rett før jeg ringte fordi det var fullt der, men nå var det ledig. JM sjekket åpningen og jeg hadde 3 cm!!!! Hadde nesten ingen rier til da.. Hun ble litt forfjamset og sa at da var det bare å sette klyster og se hva som skjedde…

Riene hadde nemlig stoppet da jeg var hjemme og hadde ikke tatt seg opp igjen, men nå kom de jevnt! J Klokken var nå 0500.

 

Klokken 0830 hadde jeg 6-7 cm åpning og begynte å få skikkelig vondt. La meg i badekaret og det hjalp på smertene men fant ingen behagelig stilling.

Fikk akupunktur for avslapning og fremgang av fødselen (noe JM og mannen min mente hjalp veldig)

 

Smertene tok seg ganske godt opp og jeg begynte sånn smått å tenke på fødestuen nede og epidural, men klarte å holde meg. Hehe..

Nå ville jeg bare ligge i fred i sengen og ingen fikk røre meg.. Etter hvert ble også stemmebåndet godt brukt. ( Var hes i mange dager etterpå) hehe

 

Jm foreslo at jeg skulle bruke kraften i stemmen min til å presse med i stedet når press riene kom. Og det hjalp.. Tror mannen min på dette stadiet begynte å bli litt småredd meg.. J

 

Kl 1200 på formiddagen langfredag, ville JM og jeg skulle sette meg i fødekrakken. Var egentlig ikke så veldig for dette, men den var faktisk veldig effektiv..

 

Kl 1240, kom lille Elias til verden. Han var 3000g akkurat og 50 cm lang og 34 cm rundt hodet. Det var en helt sinnsyk følelse. Skjønte ikke med en gang at det var en virkelig baby som kom ut av meg, men var jo ikke helt meg selv heller da.. hehe..

 

Fødselen gikk kjempe fint for både meg, Elias og mannen min. Selvfølgelig var det vondt, men som alle andre har sagt: En annen smerte som man egentlig ikke kan forklare. Når andre spør hvordan mannen min taklet fødselen, så sier jeg bare at han var kjempe flink. Han dreit bare 4 ganger og spydde en gang! J

 

Elias er 4 uker i dag og tiden flyger av gårde. Det er helt fantastisk og være mamma, så gled dere masse!! J

 

Lykke til!

 

Stor klem fra meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Gratulerer så mye med gutten din :D

Det var en fin fødselshistorie! Brukte selv fødekrakk, og det hjalp veldig - prøvde først i senga.

JEg fikk heldigvis epidural, for de riene var helt grusomme!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...