ano`num *17.03.10* Skrevet 12. mai 2006 #1 Del Skrevet 12. mai 2006 Det sies at egget fester seg etter ca 8 dager. Skal vi regne de 8 dagene som 8 dager fra uttak eller innsetting? Når en blir gravid på normal måte er det vell 8 dager etter at egget løsnet? Med tanke på den normale gangen i "dette". Da drar jo egget ut på tur, og svømmer ganske langt. Har egget roet seg på de to dagene på klinikken? Eller har vi større risiko for sv.skap utenfor livmoren? Det har vell sammenheng med den ul vi er sterkt anbefalt å ta i 7/8 uke om det klaffer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ivf m/prins♥ Skrevet 12. mai 2006 #2 Del Skrevet 12. mai 2006 Heisann! Hmmm, jeg vet sannelig ikke jeg... Jeg har hørt og forstått det slik at egget kan feste seg ett par dager etter innsetting, si dag 5 etter uttak. 8 dager hørtes lenge ut, men det kan være som du sier at det er regnes 8 dager fra det løsner "i den normale verden". Kanskje det blir litt anderledes med oss da alt rundt oss hele tiden skjer i så kontrollerte former? Det jeg vet er at når vi får egget satt inn, så er det jo 4-delt - ett 2 dagers egg. Så deler det seg videre og videre helt til det blir en såkallet blastocyst som vil si at egget nå er delt så mange ganger at det ikke går an til å telle lenger. Dette skjer dag 5 og en blastocyst er klar til å feste seg. Jeg er litt usikker på det med utenfor livmoren. Husker ikke statistikken over det. Kanskje en liten tanke...? Men ikke mye tror jeg. Nei, jeg tror forressten ikke det, jeg. Tror det er det samme som "in real life". En skulle kanskje tro at sjansen for det heller var mindre da egget og befruktningen hopper galant over rusjebanen? (les; eggleder). Men jeg vet ikke... Hvorfor UL i uke 7/8 tror jeg kanskje bare er ren prosedyre der de ønsker å kartlegge mest mulig så fort som mulig. Dette er jo en enorm påkjennning hele veien, så dess fortere en vet mer, dess bedre er det. Men klart - IVF ble jo til pga kvinner problem med eggledere. Og har en tette eggledere, så er sjansen større mtp utenfor livmor. Jøss, ble mye surr på meg her nå... Pratsom en fredagskveld, jeg .-) Klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/#findComment-5029252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ano`num *17.03.10* Skrevet 12. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 12. mai 2006 Bra det ikke bare er meg som er pratesyk her. Føler meg nesten litt ensom her.... Er bare 30 min til mannen er hjemme igjen Dine 5 dager høres jo ikke så langt i fra ut da. Hvis vi legger på de to dagene før innsetting blir det jo 7. Er jo ca 8 det da. Så hvis det på vår 5, deres 7, er blitt omgjort til blastocyst som det må være for å feste seg. Er det jo naturlig at det skjer "dagen derpå". Har så lyst til å vite mer. Sugen på info her! I alle de "uke for uke" sakene jeg har funnet står det jo omtrent bare noe sant som "det er i denne uken el finner sted" Når det gjelder det med at det kan feste seg andre steder. Tenkte/tenker omvent av deg jeg. Egget er jo "laget" for å vandre ned til livmoren. Det er jo programert for å ta seg en (lang) tur. Hvordan blir det da når det blir plassert i livmoren? Greier det å holde seg der. Eller er det som de "omreisende", og bare må flytte på seg. Er det tilfellet er det jo lett for at det forviller seg ut i rutsjebanen.... Det jeg er "redd" for nå. Du skjønner, jeg har litt småvondt ved venstre eggstokk. Det var på den siden jeg hadde minst eggposer. Bekymrer meg litt den. Skulle jeg hatt vondt noen sted, burde det jo være mot høyre. Der det var nesten tredoblet funn. Jeg hater de dagene her. Gleder meg virkelig til hele helgen er over. Da begynner det å nærme seg dagen da jeg "fikk lov" å teste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/#findComment-5029366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ivf m/prins♥ Skrevet 12. mai 2006 #4 Del Skrevet 12. mai 2006 Ruger du nå? Mine 5 dager teller fra uttak. Egget er jo 2 dager gammelt når det blir satt inn. På den 5 befruktede dagen, altså 5 dager etter uttak, vår 3 rugedag, da skjer en blastocyst og det er klar til å feste seg. Hvilken dag er du på? Jeg har operert bort mine eggledere da det garantert ville skape krøll mtp utenfor livmor. Ett utenfor livmor er jo farlig, MEN - du må ikke bekymre deg for det nå om du er ruger og ikke vet resultatet. Skulle det vært så galt, så vil du likevel ikke kjenne noe til det. Og det vil bli oppdaget på UL i uke 7/8. Jeg kan love deg at hadde du vært i noen som helst form for fare nå mtp utenfor livmor, så hadde du kjent det. Men som dagt, det er helt umulig for deg å overhodet vite om det er utenfor og også umulig å oppdage uten at de går inn og kikker på deg. Det er nå 4 uker siden jeg testen negativt og jeg har fortass vondt litt her og der og det stikker og styrer. Prøv å ikke tenk på det og senk skuldrene dine. Klart du kjenner til ting her og der. Tenk på hva du har vært gjennom med hormoner, uttak m.m. Det er mye som skal leges nå. Og du må huske det at alt som heter nerver pg følelser har du nå samlet "der nede" og du vil kjenne mye til alt og verre enn det. Dette går nok så fint så og ikke bekymre deg for utenfor livmor. Det med om eggene er rastløse har jeg ikke hørt om før. Jeg tror nok at det finner seg godt til rette i livmoren din, jeg. Håper du har fått deg en liten "slappis" som ikke gidder stort nå til å begynne med :-) Positiver tanker og lykke til :-)))) Ha en flott helg (og måtte mandagen komme raskt for din del) Klemmer:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/#findComment-5029599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna*** Skrevet 12. mai 2006 #5 Del Skrevet 12. mai 2006 Hei. eg har forstått det slik at egglederene sin funksjon er å frakte det befruktede egget til livmora. Altså egglederene har sammentrekninger som gjør at det befruktede egget kjem seg fram. Da skulle en tru at når det befruktede egget allereie er i livmora, så vil det ikkje kunne vandre nedover, tilbake til eggstokkene. Det trur eg ikkje altså. Faren for xu er vel kun ved inseminasjon og ellers vanlig befruktning. Eg måtte fjerne begge egglederne pga xu begge gangene. Kjempekjipt. Papirer akkurat sendt ifht IVF. Men trur det er laaaaaang ventetid. Så slik gjeng no dagane. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/#findComment-5030553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lindynatt Skrevet 12. mai 2006 #6 Del Skrevet 12. mai 2006 faren for en xu ved ivf/icsi er der, den er ikke mindre enn ved vanlig graviditet, egget vandrer jo 3+ dager rundt i livmoren og deler seg (forhåpentligvis) videre og så fester seg. Man vet at hvis man venter tild ag 6 etter befruktning, har man mye mindre sjanse for å bli gravid. Noe som vel event tyder på at egget fester seg rundt dag 5/6. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5028961-n%C3%A5r-det-gjelder-egget-p%C3%A5-vandring-er/#findComment-5031004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå