Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror kanskje legene sier litt forskjellig i så fall. Spurt og gravd litt hos både fastlege og gynekologen og det de begge sier er at bruk heller øyedråper/nesespray enn piller dersom en klarer seg med det. Og dersom en trenger piller, bruk heller de gamle med 'trøtt' trekant enn de moderne. Grunnen er ikke at det er påvist at de andre er skadelig, men i mangel av forskning på gravide (heldigvis) har de mange tiår med erfaring på de gamle medisinene, og ikke så lang erfaring på de nye. Det har de sagt begge to. Jeg har hittil klart meg med 2 g bruk av øyedråper og ser ut til å klare meg brukbart ifht andre år. Kanskje så heldig at bedres når jeg er gravid. Men gresspollen har ikke kommet så skal ikke være eplekjekk her :) Kjenner ellers noen ikke-gravide som er hjulpet av akupunktur. Kanskje verdt et forsøk?

Hei!

Jeg har vært helt ute med allergi etter det plutselige sommeren som kom. Nesen min har vært helt tett. I går ringte bestemor til mannen min meg for å fortelle om en fantastisk nesespray hun hadde lest om i Hjemmet som jeg burde prøve.

Vi leste litt om den på nettet og fann iallefall ut at den kunne brukes av gravide. Den heter Nasaleze og er et naturlig cellulosepulver som du sniffer. Du får kjøpt det på helsekost, koster ca 120 kr, inneholder ingen legemidler. Den har iallefall hjelpt meg, jeg er mye bedre i dag etter under et døgns bruk. Den fungerer slik at den danner et gelelignende slimdekke øverst i nesetrakten og hindrer at alleregener trenger inn i nesens slimhinner.

Håper det kan hjelpe flere her inne for det er et slit med denne allergien uten medisiner

Annonse

Er selv veldig allergisk mot bjørkepollen. Hadde det kjempe vanskelig i begynnelse av forrige uke. Etter samtale med jordmor fikk jeg beskjed om at det er greit å bruke 1 polaramin tablett hver kveld mens man er plaget. Og å bruke lommudal nesespray. Tabletten og nesesprayen tar ikke bort alle plagene, men det gjør det iallefall mye lettere å takle hverdagen. Fikk beskjed å kjøpe mye saltvannsdråper. Skal skylle både øynene og nesen hver gang man har vært ute (er ikke flink til å gjøre det da!) og at man ikke skal tørke klær ute (greier ikke å unngå det heller da det lukter så godt). Lykke til.

Gjest 5 andre

Er veldig allergisk mot all slags pollen selv (Blir nok en fin sommer). Fikk av min lege Polaramin, med dosering 1 tbl kveld. For noen år siden da jeg brukte disse tablettene, var doseringen 2 tbl morgen og 2 tbl kveld, så dere kan tro det virket..... Snakket med gynokologen min, og hun sa at jeg godt kunne bruke lomudal nenespray og kestine tabletter (Kestine har vært på markedet i noen år nå, så det er ingen ting som tyder på at det ikke kan brukes). Er flere her inne som oxo bruker Ceterizin (Zyrtec) og Aerius med legens velsignelse.

I alle fall bør alle vinduer og dører holdes lukket, bruk saltvann nesespray som du har med deg. Vask ansiktet godt når du kommer hjem, og ta en dusj (Vaske pollen ut av håret) hver kveld. Ikke bruk de samme klærne dagen etter, da de også inneholder pollen.Disse rådene har hjulpet meg mye....

Hei!

Jeg fikk beskjed fra min lege at jeg kan bruke lomudal nesespray,og livostin øyedråper.Dette skulle ikke være skadelig pga at det bare virker lokalt på plagene.

Tabeletter derimot må jeg prøve å holde meg unna så langt det er mulig.Men blir det krise så kan jeg ta det også sa han.Fikk da certirizin tabeletter.

Har i tidligere svangerskap brukt de gode, gamle tablettypene, da man her har erfaring med bruk for gravide.

På enten BIM eller BABYVERDEN sine sider står det henvist til en 2 år gammel undersøkelse, som konkluderer med at antihistaminer er trygge under svangerskap/amming - her står blant annet nevnt Cetirizin (Zyrtec).

Ba om ny resept da jeg var hos legen for en mnd`s tid siden. Hun syntes tydelig dette med allergimedisiner og graviditet var noe vanskelig. I felleskatalogen står det fortsatt at man mangler erfaring med tanke på Zyrtec (og de fleste andre typer allergimedisiner). Det er klart, man tar jo ingen sjanser når man er gravid.

Fikk resept på Polaramin 3-4 tbl pr dag. Dersom jeg ikke syntes det funket med dette, kunne jeg jo prøve meg med Zyrtec.... Livostin øyedråper er vel noe mer harmløst, så de er jeg ikke redd for å ta! Det som har best virkning på meg er Rhinocort nesespray, og i den nevnte undersøkelsen står det advart mot å bruke kortisonholdige nesesprayer. Min lege leste seg fram til at det ikke er påvist noen fosterskade ved bruk tidlig i svangerskapet, og sa også her at jeg får vurdere selv, prøve meg fram (lett å bli klok, hva?!!).

Uansett tar jeg bare medisiner når det er høyst nødvendig. Jeg har vel tatt en dusj eller 2 med nesespray EN GANG i april og EN i mai. Zyrtec har jeg måttet krype til korset og tta 2 ganger så langt i mai. Tviler på at det skader fosteret. Jeg sliter meg gjennom dagene, trøster meg med at det verste nok er over nå med tanke på Bjørka

hei....

jeg er kjempe allergisk mot bjørk og gress.... bruker polaramin hver dag og lomundal øyendråper og saltvannsdråper... hvis ikke får jeg nesten ikke pustet....

disse er godkjent av lege og er anbefalt å ta under svangerskap da det ikke skal føre til noen skade..

zaditen og zyrtec som jeg vanlisgvis bruker ble jeg strengt anbefalt å ikke ta da de ikke vet utfallet av dette....

bjørka varer to til tre uker til men det verste trykket har vært....

så kommer snart gresset da.... men heldigvis ikke føre i slutten av juli...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...