Gå til innhold

Juni: Kan man jobbe i permisjonen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber fremdeles 100% og har en uke igjen til permisjonen starter. Jeg har sagt på jobben at jeg kan jobbe litt i første permisjonsuken for å få ferdig et prosjekt, men er det egentlig lov?? For meg er det helt ok, liker å være aktiv og tiden går fortere da enn om jeg skal "vente" hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet ikke. Hør med trygdeetaten. De vet om dette. Tror du muligens MÅ gå ut i permisjon mist 3 uker til termin for å få retten på fødselspenger. Men som sagt, trygdeetaten vet nok best..

 

Lykke til! Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig ikke jobbe i permisjonsperioden. Får bare fødselspenger i den tida en ikke er i arbeid. Har hatt litt kontakt med TK mtp jobb og studier og fødselspenger, og der var de ganske firkanta.. kan hende det går greit hvis du ikke får lønn fra jobben, men vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

sist jeg fikk barn studerte jeg 100% samtidig som jeg

var mye hjemme med babyen- ble klar med studiene

når barnet var 10mnd.

 

Det var ikke noe problem i forhold til lånekassen

hvertfall- fikk mitt fødselsstipend og i kombinasjon

med at pappaen tok ut permisjon halvtid gikk det

kjempebra både praktisk og økonomisk.

 

"Babyen" er nå to år og like mye "pappadalt" som "mammadalt",

til glede for både han selv og oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har to jobber, og går snart ut i permisjon fra den ene jobben, men ikke fra den andre. siden den andre jobben er bare en bi jobb, er det lov å fortsette å jobbe selv om du er permittert. Men dersom du har kun en jobb, MÅ du ta permisjon de siste tre ukene før termin og de første seks ukene etter fødselen.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte i lunsjen idag at arbeidsgiver PLIKTER å sørge for at du begynner permisjonen din 3 uker før termin, så jeg ville ikke jobbet noe ekstra om jeg var deg... men skjønner dilemmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min permisjon startet på fredag, men jeg skal jobbe denne uken også. Det er eget valg, men jobben har jo også brukt for meg. Virker ikke som om det er så strengt fra arbedisgiver at de "kaster" oss ut i permisjon, de er bare glad for at jeg er frisk nok til å jobbe denne uken også. De to neste ukene vil jeg dog ha hjemme, er litt ufokusert på jobben nå kjenner jeg :)

Er vel heldig som er så frisk at jeg kan jobbe en uke ekstra tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I brevet jeg fikk av min arbeidsgiver (staten) angående fødselspermisjon står det "Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillatt å jobbe/ta ekstravakter under den lønnede fødselspermisjonen". Tror ikke forsikringer etc gjelder om du velger å jobbe. Men ta en telefon til trygdekontoret og spør om hvilke regler som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ganske så sikket at du ikke har lov å jobbe. Du får jo betalt for å ha permisjon... Dette blir jo nesten det samme som å jobbe dersom man er sykemeldt. Jeg har lyst å jobbe selv, men da hadde det måttet bli svart. For du må for all del ikke få noen peger inn på konto.. !! Og spør du TK om du kan jobbe, så holder de sikkert ett øye til deg :) hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke jobbe under permisjonen. Unntaket er dersom du tar ut ferie, og dermed forskyver permisjonen, da kan du jobbe noe. Det kan du først gjøre tidligst 3 mnd etter fødsel.

 

De tre ukene er hellige nettopp fordi vi somer gravide skal roe ned og hvilke oss før fødselen. Kjenner nok av jenter som har følt seg bra og har stått på 100% frem til permisjonen, og som har vært helt utslitt når babyen kom og de ikke hadde det ekstra overskuddet man får ved å gå hjemme og hvile og sove de tre ukene.

 

Synes du skal ta permisjonen din, jeg. Arbeidsgiver vet kanskje ikke at det ikke er lov, men de burde vite det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...