Gå til innhold

UL for å sjekke Down Syndrom...


Tinna*med nytt barn i juli!*

Anbefalte innlegg

glemte en ting. I mitt forrige svangerskap fikk jeg i uke 11 time hos privatlege for å sjekke om det var noe tegn til DS. Dette er vel ikke lov lenger, pga man ikke skal kunne velge bort DS-barn......

Eller er det noen av dere som vet om det er mulig å få time til dette enda? Jeg har ikke DS i min familie og er "bare" 34 år, så det spørs vel, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, visste ikke at det ikke var lov lenger, synes jeg stadig ser det omtalt. Lest bla at mellom uke 10 og 12 er den beste tiden for å sjekke nakkefold. Kunne egentlig tenkt meg å gjøre det selv, men ender nok ikke med det. Er i 8. uke, 29år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, jeg fikk UL i uke 12 for å måle nakkefold. Min gynekolog sa at alle som fyller 37 eller mer før barnet kommer har krav på denne undersøkelsen, for så å eventuellt ta fostervannsprøve om de fant noe på denne ultralyden. Så vidt jeg forsto var det kun alderen som avgjorde dette.... kanskje du skulle spørre legen din? Min lege ga meg overhodet ingen informasjon, så hvis jeg ikke hadde bestillt privat UL i uke 9 hadde jeg ikke vært klar over dette. UL måtte tas i uke 12 sa gynekologen, senere var ikke dette mulig å se like tydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betalte også i dyre dommer i håp om å få sjekket dette, men da jeg lå på benken sa han at han ikke kunne sjekke sånt....:-( Kjempeglad for å se liten søt bebis som rørte seg, men like redd for at noe skal være galt.............!

 

Synd at d ikke er lov med fosterdiagnostikk....Jeg ville så gjerne vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. jeg å har lyst til å finne ut det. er liksom min store skrekk. (ikke for å tråkke på noens tær, for man blir selvfølgelig glad i ungen sin uansett)

men, kan de ikke finne ut det via en fostervannsprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, trodde i alle fall at private gjorde det! Har hørt at det ikke er lov å kikke etter kjønn på fosteret før etter uke 12, pga noen velger å ta abort grunnet kjønn. Men abort grunnet nakkefold, trodde jeg var lov, hm, men må jo være før uke 12 da. Hørte mellom 10 og 12 var vanlig.

 

Flere som har erfaringer å dele?

 

Klart man blir like glad i barn med downs som andre barn, men det er unektelig en større utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei....

 

Jeg var på UL på onsdag - var da 12+1. Gynekologen målte nakkefolden, og den var 4 mm. Normalen skal ligge under 3.5. Dette kan være et tegn på Downs, selv om han prøvde å berolige meg med at han var sikker på at dette er et friskt barn... Men han sendt meg til sykehuset på ny UL på torsdag - ble ikke mer rolig av dem akkurat..

 

Jeg er 29 år, og sjansen for at det er Downs er 6 prosent.... Har vært mange tårer og bekymringer siden onsdag ja, og nå er jeg utrolig sliten... Har valgt å få ta morkakeprøve - jeg må vite om alt er i orden. Det er et vanskelig valg, for jeg måtte da ta stilling til hva jeg vil gjøre om svaret på prøven viser at babyen min har Downs. Det er jo også en fare for å abortere etter å ha tatt prøven, selv om den bare er 0,7%. Men hva om det skulle skje, og prøven viser at babyen var frisk... Skikkelig dilemma - men jeg vet at jeg kommer til å slite med å få et sykt barn. Man har uansett aldri garantier i livet, og jeg liker ikke å ha et sorteringssamfunn, men man må ha lov å ønske seg et frikst barn. En kan heller aldri vite i hvilken grad barnet er rammet, og det kan nok være greit når barnet er baby, 2-3 år. Men hva med resten av livet - vårt samliv - barnets liv - belastning på familien. Dette er for meg et skikkelig etisk dilemma.... og jeg ønsker ikke å støte noen, velger derfor å signere anonymt, kanskje litt feigt, men noen kjenner nicket mitt. Og jeg vil ikke gi opp håpet før jeg har fått svar på prøvene - da får jeg informere de rundt meg....

 

Huff, ble visst et langt hjertesukk dette - men jeg er utrolig bekymret - og er glad for alle innspill. Jeg ble ikke mindre bekymret da det i brevet jeg skal ha med til prøven stod "PS - neseben kan ikke sees" - men alt annet ser fint ut - utenom den derre nakkefolden da...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gjør dette- Selv så har jeg bestilt time for Ul sjekk av nakkeødem 2 steder. Har blitt enda mer hysterisk i 2.svangerskap. Som oftest er dette helt unødvendig. De aller fleste barn er jo noemale (utrolig egentlig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig som uke 10 kan man ta abort og tenk dg det livet det barnet vil få da :-(

 

Selvom det hadde vært helt for j..... så ville jeg nok gjort det.

Ville tenkt meg godt om først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg googla ultralyd og nakkeødem og da kom d frem en artikkel med ul bilder m ødem. Jeg har nemlig vært redd for at d var ødem jeg så på mitt bilde 10+1, for der ser jeg et hvitt felt i nakken på d ene, mens mindre uttalt på d andre bildet.. Men på den artikkelen ser d nærmest som en slags skillevegg bak fosteret m vanlig svart mellomrom mellom... så da fikk jeg svar på d... jeg skjønner at DE kan se d, jeg lurte på om VI kunne se de;-) på utskriften ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...