Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg får masse kommentarer, og lurer litt på selv også om jeg har ekstremt stor mage ifht andre. Uke 29+5.

Jeg sammenliknet meg litt med de jeg går på yoga med, og jeg er større enn de i magen. Jeg har bare gått opp 8 kg, men magen er DIGER! Jeg er 160 cm og har ikke så god plass å fordele det på, i tillegg til at jeg tror denne pjokken sitter med rumpa ned slik storebroren gjorde, og da tar det jo større plass-Ser kanskje større ut når han ligger på tvers?

Jeg begynte plutselig å bli bekymret -For det kan kanskje tyde på at noe er galt hvis magen er for stor??!!

En stund siden jeg målte SF og da var jeg litt i overkant av streken, har ikke ødem ellers og er i helt ok form...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5022511-for-stor-mage-allerede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke kjekt me alle disse kommentarene. Jeg har hatt det motsatt der de har sagt at jeg har jo så liten mage. Er 157 cm høy, og førstegangsgravid. Jeg er tynn og har passe me fostervann. Noen har mer fostervann enn andre og dermed blir jo magen også større. Har vært småbekymret hele svangerskapet for om den ikke får nok næring ettersom alle skal kommentere. Men vært på ul 2 ganger og fått vite 6 % vekstavvik i uke 27 og 34. Vet de ikke alltid måler korrekt, men da ser det jo ut som den vokser jevnt og fint. Har alltid kjent mye liv, og når du kjenner på magen kjenner du bare barnet. Så prøver å ikke bekymre meg ( jeg røyker heller ikke, så næringstilførsel og oksygentilførselen bør være god). I tillegg sa de i uke 34 på ul at han/ hu puster jo i 90..de puster bare når de har overskudd. Så jeg er liten selv og noen er jo genetisk mindre enn andre. Normal fødselsvekt er jo fra 2,5 til 4,5 kg så magene kan vel se ganske forskjellige ut. Dessuten bærer vi barna forskjellig, så selv om det ser ut som du har stor mage er det ikke sikkert barnet er like stort! Litt i overkant av sf streken, de målene er bare veiledende og kan være svært mistolkende. Jeg ligger litt under og ble henvist pga lite magemålvekst til ul. Men det var målinga som var feil. Kjenner ei som var langt over sfmålstreken, var stor i magen, ikke overvektig og fødte ei jente på 2700 gr to uker over termin. Helt frisk jente, hun hadde litt mye fostervann. Men det er det mange som har og det trenger ikke bety at det er noe galt me barnet!

Jeg har snart gått opp 20 kg og folk sier likevel jeg er liten? Kiloa gjemmer seg nok mye i blodomløp og lign:) Ser det godt selv og har mye vann i hele kroppen. Jeg hadde gått opp 9 kg i uke 29 og ble kalt liten, du 8 kg og blir kalt stor. Folk kan ikke se på deg og bedømme ut fra det, ingen vet hva som skjuler seg i magen;) lykke til videre:)

Hei:)

Jeg har rett og slett sluttet å bry meg om hva folk sier om meg og magen. Somme sier at den er jo diger! Andre igjen sier at gud for en søt liten kul du har da! Så som du forstår alle er ulike og alle har ulike oppfatninger om hvordan en gravid "bør" se ut. Men sannheten er at vi er oss selv like, og berer barna vår på vår egen måte. Om det viser mer eller mindre er ikke viktig så lenge kontrollen går bra og viser at barne har god vekst og har det bra! Dette er i alle fall min mening:) Veldig mange skal mene litt for mye om oss i denne perioden synest jeg...

Tusen takk for svar!

Ja, det har kommet kommentarer på at "det er jo bare en søt liten mage da", og når jeg forteller at jeg har 2,5 mnd igjen så er de litt mer overrasket! Men, ja -Vi bærer jo forskjellig og en venninne av meg fikk også beskjed om at hun bar et lite barn ettersom hun var så liten. Hun fikk en gutt på 4 kg for 2 måneder siden!

Min forrige var 3880, og nr. 2 pleier ofte å være større (?)

Det er sikkert ikke noe galt da... Men, kanskje jeg har litt mye fostervann ja. Magen er ganske "skvulpete" :o)

Hei du!

Jeg har det på akkurat samme måte! Fått mange "du er jammen stor" og "ja, dette blir nok en varm og lang sommer for deg"-kommentarer. Yndlingen min så langt er "du må jo være godt over gjennomsnittet". Syns ikke det er noe hyggelig, men har forstått at når man er gravid er kroppen "allemannseie". Virker som folk (særlig damer) syns de kan si hva de vil.

Håper ikke du blir for lei deg, for det er jo sjelden vondt ment, bare tankeløst!

Lykke til!

Ja, folk er merkelig tankeløse!!!

TIl og med, og kanskje særlig damer som selv har barn. Jeg skal ALDRI være annet enn søt og snill mot gravide damer, og kommentere hvor flotte de er!

Jeg blir ikke lei meg, men synes ikke det er veldig kjekt å legge på meg så masse -Og føler meg stor nok uten kommentarer..

Annonse

Uff, det er så dumt at det skal være sånn. Jeg merker at jeg blir ekstra nærtakende også, sikkert pga hormonene. Dessuten er det jo sjelden jenter syns det er hyggelig å bli minnet om at de er store - selv om det er en logisk forklaring. (Hjelper ikke at jeg syns det er nesten håpløst å finne noen klær jeg liker!)

SÅ enig!!! Bak den gravide kroppen er jo VI. Og, ja.. Det har en logisk forklaring men det er liksom ikke bare magen som forandrer seg. Når jeg får kommentarer er det ikke bare den gravide, men JEG som føler meg STOR!

I dag er jeg hoven kjenner jeg, og det er ikke så stas. Så, det blir nok en varm sommer ja.

Vi vet jo at vi vokser, vet at vi blir større -Vi er jo de som kjenner det på kroppen.. Men, kommentarene burde heller være oppmuntrende og folk burde kanskje ta et lite empati-kurs... I den forstand "ja, jeg kan forestille meg hvordan du har det og holder derfor alle kommentarer for meg selv som ikke kan styrke deg i din situasjon" eller noe sånt?

Hoven er vondt. Jeg var det forrige uke, og har vært salt-nazi siden.. Er du ellers i fin form?

Jeg er definitivt med på at folk trenger et empati-kurs. Kanskje det kan ha en innføring i "det er ikke ok å ta på magene til ukjente, bare fordi de er gravide" også?

Enig! Folk har "kladdet på meg" siden jeg var 12 uker på vei! Ikke like irriterende nå, men i beg ble jeg ordentlig provosert. Nå er det barn inni der, men først var det jo magen MIN de tok på! ÆSJ!

Det er det flotteste med dette nettstedet -Man er liksom ikke helt alene! c",)

Er ellers i fin form, har litt vondt i ryggen iblant, er veldig trøtt iblant, er litt svimmel innimellom, har lavt BT, ferritin på 9 (jern) så den er også lav. Stor mage, og var ikke GLAD da vekta viste 63 i dag... Men, det gikk av sist, og jeg får trøste meg med at det sikkert går av denne gangen også!

men, -Alt er bra! Hehe, selvom det kanskje ikke hørtes slik ut.

Hormonene er mer stabile og humøret er bra. Deilig at det er sommer, gleder meg til å begynne permisjon/ferie! (16 juni) Jobber 80% nå..

Og du?

Formen min er storsett bra. Har litt vondt i ryggen og blir fortere sliten, men det må man vel regne med. Hadde en periode da alt var tungt og vondt, men det har heldigvis gått over. Jobber fremdels 100% og har ikke vært borte fra jobb en eneste dag :)

Gleder meg likevel til permisjonen. Er ferdig med et vikariat nå, så jeg får seks uker før fødsel! Supert!!!

Og nå er det snart helg! Har vært en stille dag på jobb, og da står tiden nesten stille!

Håper du får en super helg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...