Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor mye metformin tar dere? Noen som vet hvordan de finner ut hvor mye hver enkelt skal ta? Eller er det bare en vanlig dose? Ville jo tro at det var svært individuelt hvor mye vi trenger.

Jeg har fått bedskjed om å ta 1500mg. 1000mg (2tabl) gikk veldig bra, men sliter med å få kroppen til å godta den siste. Som sagt før sliter jeg med veldig oppblåst mage og enten er fordøyelsen kjempetreig eller så er det full diare. Har tom problemer med å få kneppet bukser fordi den blåser seg helt ut. Burde kanskje være litt mer tålmodig så går det kanskje over, men vet ikke hvor lenge jeg orker det mer. Så lurte på og gå ned igjen på 1000mg. Tror dere det blir for lite og at virkningen forsvinner. Eller kan det være at det er nok for meg???

Fikk mensen i dag så neo godt har det gjort. Lurte på om jeg hadde el-symptomer for ca. 14 dager siden så det stemmer bra. Men for 14 dager siden jeg kun på 2 tabl. så hvis det var el, så var 2 tabl. nok for meg.

Ble mye skriving dette, men er det noen som har noe erfaring med dosering og evnt det å minske på dosen??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5022480-hvor-stor-dose-med-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann

har tatt 500,1000,1500 og 2000.

Ingenting hjalp ang mensen, men 1500mg gikk passe greit en stund, men ved 1000mg føler jeg meg best, lite diaree, lite kvalme osv.

Her nede anbefaler man 1700mg hvis man er over 60 kilo og 1000 hvis man er under 60 kilo.

Men jeg vil tro dette er individuellt. Hvis du ikke tåler 1500mg nå, gå tilbake til 1000 og prøv igjen senre ville jeg ha sagt... eller spør legen din hva h*n mener

Jeg har fått 2 ulike svar fra 2 gyn:

Man skal øke dosene helt til at man får EL og mensen.Når det inntreffer,vet man hvor mye metfrmin som er nokk å gå på.

Den andre sa :

Man skal øke helt opp til 500 x 6 daglig,selv om man får EL og mensen på et tidligere tidspunkt og dose.

-men min erfaring er at min kropp ble vant til 500 x4 og ga plutselig ikke mer EL og mens......så nå må jeg øke.

Ikke bare å bli klok på dette,men det er enda mye som er usikkert ang.metformin blandt gyn og leger.

Takk for svar!

Legen sa til meg at jeg skulle gå ned litt hvis jeg kjente at jeg ikke orket det, og så øke igjen senere. Høres fornuftig ut og gå litt opp og ned etter dagsformen. Er jo bare så redd for å få for lite nå som det endelig ser ut til at systemet "der nede" begynner å fungere. Men jeg får vel bare prøve meg frem, slik som dere har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...