Solstråle* Skrevet 12. mai 2006 #1 Del Skrevet 12. mai 2006 Hadde en situasjon her i sted som gjør at jeg blir både lei meg og fortvilet. Problemet er at en sint mamma er en utrolig morsom mamma! Jo mer bestemt jeg snakker til han, jo mer ler han. Blir jeg skikkelig sint, ja, da skrattler han. I sted da vi skulle skifte bleie og han begynner å tulle seg skikkelig. Han vet jo at han må ligge i ro til vi er ferdig. Det har han godtatt, men i sted var han altså ikke interessert i det. Jeg prøvde å vise med ansiktsuttrykk og kropps språk at "nå er det nok" samtiding som jeg sa det med sint stemme. Men han bare ler og fortsetter, uansett hva jeg sier eller gjør. Han er jo for liten til å forstå konsekvener. Eller? Hvilke konsekvenser skulle det være? Alt er jo gøy. Han er verdens enkleste unge å ha med å gjøre, så det er ikke et stort problem. Men det skremmer meg ar han ikke har noe som helst respekt for meg når jeg "kjefter". Han hører ikke etter når jeg sier nei heller.... Bare smiler og og setter opp det "fante blikket"... Hva gjør jeg?? Noen bøker dere kan anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tre små & mammaen Skrevet 12. mai 2006 #2 Del Skrevet 12. mai 2006 hehe , må le litt .. sorry .. Tror de fleste 1 åringer har vaNSkeligheter med å ligge stille for å skifte bleier ja. Her får han noe intressant å leke med.kjøpte en sånn gjennomsiktig ball som det følger noen leker med.. til storebror... Han fikk leken og jeg fikk boksen.. Den har jeg puttet div. ting inni. Nå er det en nøkkelsnip med et par nøkler på. Ja nå ligger han veldig stille og studerer de artige tingene inni der. Bytter de ut ganske ofte. At han synes det bare er gøy når du blir "sint" og sier nei., det er nok fordi han ser de morsomme ansiktsutrykkene du lager og kroppsspråket ditt "hehe . , mamma seer så morsom ut nå...hehehhe..hvis jeg gjør det en gang til så blir hun nok ennå mer morsommere;-) " Jeg tar min lille turbo bort fra det ulovlige og finner noe annet til han, eller så avleder jeg med. "Hvor er den store hunden hen? Hvor er den fine dyreboka di?" Da begynner han å lete etter de heller Og det er stas når han finner de:) Forøvrig har Jesper JUUL en flott bok, som heter "ditt kompetente barn" Den er verdt å lese. klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 12. mai 2006 #3 Del Skrevet 12. mai 2006 Deler din frustrasjn nå!! åå jeg eeer så lei av at hun ikke vil høre! det er jo umulig å lære henne at dette ikke er lov!! off.. jeg blir så klar! data, mobil, tv kontroller, hyller og skap hun ikke får lov inni, alt skal røres og utforskes... det siste er at hun reiser seg opp i stolen sin, å da må vi jo gå rolig bort til henne så hun ikke blir skremt og faller ned.. det er så vanskelig å vise hva som ikke er lov og hva som er lov.. ikke vil hun leke alene, skal bare gjøre d som ikke er lov, og det som mamma gjør..... off... har akkurat hatt en treningsøkt, med natalie under beina, oppå magen, foran meg, og hoppenes oppå ansiktet mitt! når jeg skulle sykle da skulle hun sitte ved føttene mine! uansett hvor mye jeg satt henne i gang! off... ja jeg vet jeg er egoistisk i dag!! tror jeg skal på biblioteket å låne den boka jeg.... vet ikke va jeg skal gjøre, det er jo ikke noe respons å få.. nei jeg skal gå å leke med natalie nå, jeg får så dårlig samvittighet når hun får så mange nei... stakkar.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmor1 Skrevet 12. mai 2006 #4 Del Skrevet 12. mai 2006 hehehe!Må bare si at dere har noe å glede dere til! Her i huset har vi en skikkelig trassig nesten-tre-år- gammel jente. Det er gøy det kan dere tro!!! I går sprakk det for meg på veg ut i bilen- jeg smelte igjen bildøren og gikk høylydt inn i huset for å roe meg. Da hører jeg bak meg "ja, vet akkurat hvordan du har det" Det var nabofruen som skulle til bussen. *flau* Hun har forøvrig tvillinger- det tror jeg ikke jeg ville ha overlevd :-p Litago skal være skikkelig fantete for å overgå søsteren, og slipper derfor unna med mye... kjenner meg litt igjen der... jeg er også nr to i søskenflokken- og trengte aldri ha noe tenåringsopprør. Jeg fikk det som jeg ville ved å være søt og snill, for foreldrene mine var så slitne av å sloss med brodern hele tiden :-) Når det gjelder stellsituasjoner, tror jeg at jeg sparer mye bråk ved å aldri stelle henne liggende. Jeg legger henne over venstre arm (hodet hennes mot albuen min, kroppen over underarmen og så holder jeg rundt et ben), da kommer jeg til og får vasket/tørket/smurt det som trengs. Ungene mine liker det stort sett, da de har armene fri og har god utsikt, f.eks til speilet. Ulempen er at jeg altid må kle av alle bukser, men min erfaring er at de sparker seg ut av dem likevel, så syns ikke det er noe merarbeid. uff, nei nå kan jeg ikkje skravle mer- mamma er på besøk, og jeg skulle benytte meg av muligheten til å vaske hus.... merkelig nok var det mer fristende å sitte her :-) *går og vasker do* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smokie m/ nr 3. Skrevet 12. mai 2006 #5 Del Skrevet 12. mai 2006 Enig...merker jo knapt 1 åringen....2,5 og utover...ye ye!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frida♥ Skrevet 12. mai 2006 #6 Del Skrevet 12. mai 2006 Eller prøv "trass-sterke meninger-sur-trass-kjeder meg-førpubertale" 7 og 8 åringer,- festlig! Ellers må jeg jo si at 1- åringen her i huset også klarer å gjøre seg sterkt bemerket. Ser at hun begynner å skjønne "nei" men er ikke alltid så interessert i å følge det. Hun gjør som hun vil og blir det ikke sånn, hyyyler hun! Blir litt "svett" til tider, men vet at det med alderen kommer mer "vett" og det hjelper jo litt. Enklere blir det nødvendigvis ikke, men når det kommer mer sunn skepsis og forståelse på plass, så hjelper det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstråle* Skrevet 12. mai 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 12. mai 2006 Hehe... Skjønner at jeg er VELDIG førstegangs her ja... hehe... Innlegget ble skrevet i et veldig emosjonelt øyeblikk. Satt å leitet frem alle bøker jeg kunne finne på nettet om barneoppdragelse.... Var veldig trøtt, det samme var Mathias Emil... No e eg litt flau her.... Når eg ser tilbake på situasjonen nå, tenker eg at han er jo bare 1 år og tester grenser hele tiden.... Men en bok om barneoppdragelse må jeg ha meg... hihi.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 12. mai 2006 #8 Del Skrevet 12. mai 2006 Er jo en frustrert førstegangs jeg også, og jeg var veeeldig lei jeg også og er enda lei! Natalie har vært en engel så derfor har vi ingenting å klage på.. vi kan kanskje begynne å klage når hun er i tenårene.. men uansett hvor gale det blir så er det andre som har det værre... off.. er bare lei i dag... angrer allerede på at jeg skrev dette.. hehe men jeg får nok ett sjokk når trassalderen kommer! men den tid den sorg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 14. mai 2006 #9 Del Skrevet 14. mai 2006 LillePia er mitt tredje barn, men hu er også den verste når det kommer til å tøye grenser. Hu vil ikke høre - eg sier nei og tar henne bort gang på gang. Til slutt blir eg skikkelig irritert og prøver å overse henne. For hun syns det er morsomt da det hu gjør, som om hu terger meg. "æddabædda eg vil ikke høre" og gjør akuratt det hun ikke burde. Hu har knust et par ting her hjemme, river i stykker ting, potteplanter havner på gulvet. Fant en pose med gulerotfrø ut over gulvet i går. "jaja har du planta gulerøtter du" :-) Men hu er tilbake på samme plass som eg har tatt hu bort fra etter ei lita stund, og hver dag er helt lik. Eg gleder meg til hun blir noen måneder eldre nå og hun forstår enda mer av det som eg prøver å si til henne. Leker er ikke så kjekt mer skjønner dere - det er mammas fine ting som er kjekke. Og hu som fikk så mye fint til bursdagen sin... hmmm ja eg har mista litt oppfattelsen på hvordan det er å oppdra en 1åring. For her virker ikke noe i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 14. mai 2006 #10 Del Skrevet 14. mai 2006 du skjønner jeg var veeeeldig sur og gretten her ett par dager.. er veeeeldig flau over min syting nå... Nå har jeg fått unna en hel dag med vasking av leilighet, og jeg tror jeg vaska av meg frustrasjonen min også jeg.. hun har vært ett englebarn i dag da... men likevel så vet jeg ikke hvordan jeg skal få henne til å høre.. den skrikemetoden når hun skulle legge seg gikk rett i vasken!! men jeg har jo ikke hatt barn før, så jeg vet jo ikke hvordan disse periodene er, så som pia sier, jeg gleder meg til hun er ett par mnd eldre å forstår mer av det jeg sier til henne og motsatt!! Sorry folkens for mine utblåsninger.. hehe! *flau* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå