Gå til innhold

Oktober: LIneSP77-sliten ungd.skolelærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hei! Jeg har det som deg! Ungdomsskolelærer som føler at alt står stille og føler at jeg ikke mestrer jobben! Er i 100% jobb ennå, men håper på å få sykemelding. Skal forklare situasjonen for legen i dag, håper hun legger godviljen til. Gruer meg skikkelig! Godt å se innlegget ditt, for jeg har ingen FYSISKE plager egentlig, men overskuddet er vel under normalt, og da kommer vel veggene.... jeg har termin mnd.skiftet september/oktober og tilhører septemberklubben....

Lykke til, og jeg forstår deg såååå godt!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikke vært inne på noen dager, så har ikke sett innlegget ditt før nå. Takk for det! Godt å høre at det ikke er bare meg (selv om jeg på ingen måte unner noen å ha det slik...) Er heldig, jeg har en lege som er veldig på min side, og sier at det er bare jeg som kjenner min kropp og hvordan jeg føler det. Så jeg har egentlig bestemt helt selv hvordan jeg vil starte opp igjen. Nå er jeg i 30% og det går greit nok. Gleder meg til sommerferien :)

Lykke til hos legen din, håper du får jobbe litt redusert fram mot sommeren så du ikke mister all piffen, for da blir svangerskapet tungt.

Dette har vært mitt tyngste hittil (har en jente og gutt fra før).

Skrevet

...jeg fikk fjorten dager med full sykemelding! Deilig å slippe å grue seg til neste dag, ekstra lite motiverende er det jo når dette er elever jeg ikke får tilbake etter permisjonen (heldigvis, egentlig). Jobber på 1-10, og rektor har lovet meg 1.klasse når jeg kommer tilbake! Håper han holder det han lover! :-)

Skrevet

Så godt for deg! Jeg startet også med fjorten dager sykemelding, men den ble utivdet og jeg var hjemme i fire måneder før jeg startet i aktiv. Håper du får smalet litt overskudd i fjorten dager nå, og så er det ikke mange uker til ferie...og da blir du kanskje sykemeldit helt til da.

Lykke til.

Skrevet

...mine elever er også borte etter pemisjonen, de går i 9. nå...men jeg jobber på en ren ungdomsskole. Har av og til tenkt på at det hadde vært moro, godt og annerledes med 1. klasse...

Skrevet

...jeg tror iallfall det er en mer takknemlig oppgave å jobbe lenger ned! Der er jo elevene glade i læreren sin! :-) Det blir vel mer snørr, tårer og knytting av sko, men heller sånn trim enn den mentale trimmen man risikerer å få i ungdomsskolen! Jeg har årøvd begge deler, og for meg er barneskole best! Der kan man jo til og med få følelsen av at slitet er verdt det! :-) Vel, mange kjekke tenåringer også, men de som ikke er greie har så enormt til slagkraft i den alderen! Selv om de er få også, så sliter det utrolig på meg! I tillegg er det jo ikke ressurser ved skolen til å få hjelp, iallfall ikke mer enn "ildslukking" eller krisetiltak! Bra vi streiker i mai hvis det blir slik, lønna bekymrer meg ikke, men arbeidsforholdene! Også det at enhetsskolen er truet! Likt tilbud til alle barn sier nå jeg, uansett hvor rik eller fattig kommunen de bor i er! :-)

Håper jeg får utvidet sykemeldinga mi jeg også, men jeg vet ikke om jeg er "syk" nok. Jeg greier jo sikkert å gjennomføre hvis jeg biter tennene sammen. Jeg har begynt å kjenne det bitte litt i korsryggen også nå, men ikke nok til å være heime sikkert. Vet ikke. Får se hvorden de neste 14 dagene utvikler seg. Men det er godt å kunne "puste" skikkelig igjen, og ikke være anspent lærer! :-) Du burde prøve å søke deg over til en barneskole, om du ikke lander helt nede i 1.klasse, så er jo de andre trinnene heller ikke å forakte, kanskje er mellomtrinnet det beste for de fleste? :-) Ha en fin dag!

Skrevet

Hvilket fylke er du fra forresten? Folk som er her inne fra min kommune kjenner "nicken" min så jeg har ikke lyst til å avsløre den, men hadde vært artig å vite hvor i landet du er fra? Jeg er trønder! :-)

Skrevet

Jeg er fra Hedmark. Vet ikke om det er så mange fra min kommune her, så jeg har tatt sjansen på å bruke nicket mitt. Men skjønner godt at du ikke gjør det. Har vært veldig åpen rundt det at jeg er sykmeldt og delvis grunnene til at jeg er det, så det får nå bare stå til. Men det er liksom litt tabu å snakke om det hvis du skjønner...så jeg skjønner godt at du ikke vil gi deg til kjenne til kjente (klønete setning...)Litt kjipt å høre folk snakke om hvor "populært" det er å ha møtt veggen, de kan umulig vite hva de snakker om.

Hvis du har lyst til å "snakke" litt, så kan du jo sende meg en e-post; har to adresser, den ene (som jeg også har msn på) er [email protected].

Skrevet

Tusen takk for omtanken! :-)

Jeg har hatt flere nedturer i lærerkarrieren min, spesielt i starten, arbeidet to år ved Vestli skole i Oslo, ikke langt fra Stovner, det var tøft, men jeg ble ikke sykmeldt... :-) Sov mye, og sippet på ettermiddagstid, husker jeg! Leste også da om utbrenthet, og stilte min egen diagnose! Her i heimkommunen min har jeg heldigvis to gode lærervenninner som er de eneste i tillegg til sambo og faren min som vet hvorfor jeg er borte fra jobb !De nærmeste kollegaene mine og ledelsen vet ikke grunnen til at jeg er borte, de tror nok det har med svangerskapet å gjøre! :-) Godt å få ha det litt i fred, "alle" trenger ikke å vite, bare jeg har noen å prate med, og de jeg nevnte ekker behovet mitt godt!!Mannen til den ene lærervenninnen min har sluttet som lærer pga at han syntes det var så slitsomt psykisk, han ble aldri sykemeldt, men istedenfor å søke på stadig nye lærerstillinger (og aldri få noe fast, selvfølgelig, det er jo ikke å oppdrive for tida), kuttet han helt ut å søke på lærerstillinger og fikk istedet etter ei stund jobb i industrien! Han stortrives, tross skiftarbeide! Han fikk "klasseromsavesjon" sier lærervenninna mi, og er redd jeg kan opparbeide meg det samme! Jeg håper selv at bare et lite avbrekk, og så sommerferie og permisjon et år, og deretter "ny" jobb på skolen, skal trekke meg opp av gjørma igjen. Jeg greier ikke å være åpen om grunnen, for det er jo så mange andre lærere rundt meg som greier den jobbe jeg har, og jeg vil ikke være det "svake leddet". Orker ikke belastningen det er å forklare heller, redd for å bare møte "tilsynelatende forståelse", orker ikke tenke på at folk bak min rygg skal ytre sin mening om meg som lærer og sykmeldingen! :-) Det er så lite sted dette her... Iallfall et lite miljø!

Så jeg håper at det er en lettvegg og ikke betongvegg jeg har gått meg på! :-) Det blir spennende å se hvordan det vil føles å starte på igjen. Huff. Den tid den sorg, og det er uansett ikke lenge til sommeren! :-)

Skrevet

Hei jenter!!

Det ER utrolig slitsomt å jobbe i skolen! Spesielt for snille, flinke jenter. Vi blir aldri fornøyd med jobben, og sliter nok kanskje mer enn andre med dårlige ressurser og arbeidsforhold!

Jeg ser dere har fått dere sykemeldning, det er veldig bra, ikke la det gå altfor langt!! Jeg gjorde det for noen år siden, og var veldig langt nede, og sykemeldt i 1/2 år. Måtte lære meg å stille lavere krav til meg selv!!!

Det tror jeg er viktig for dere også!

Jeg jobber selv i ungdomsskolen, men er sykemeldt pga komplisert svangerskap med blødnigner, men har lært meg(tror jeg) at det er bare så my ejeg kan gjøre for elvene mine, selv om jeg ofte skkulle ønske jeg kunne gjøre så mye mere!

I forrige graviditet truet jeg meg selv på jobb med bekkenløsning altfor lenge, og var utslitt når jeg endelig skulle føde og møte vesla mi, det er IKKE verdt det!

Ta dere pause, det er mye bedre for dere og for elevene (ikke moro med en sliten lærer :)

Nå må vi stå på krava mot KS slik at vi skal orke å komme tilbake til læreryrket etter endt permisjon! Vet nemlig ikke om jeg orker jobbe under de forhold som KS vil ha oss under......men hva skal en gjøre?

Lykke til videre!

Skrevet

Hei og god morgen!

....det med å stille lavere krav til seg selv er veldig viktig, men ikke lett å lære når det er så nedfelt i personlighet og mennesketype! Alt du sier er imidlertid riktig! :-) Samtidig kan man ikke tøye seg for langt før det går ut over selvbildet! det er en hårfin balansegang.... Jeg er iallfall ikke rustet til å ta for mye kjeft og hånende oppførsel, koden på skolen vår passer ikke meg helt, synes det er altfor stor vilje til å "se mellom fingrene" fra lærernes side og dermed får de elevene som bryter reglene fordelene og altfor stor makt. Når ekstra-ressursene i tillegg er manglende når det bryter løs, så er det ikke lett å "stå'n av"

..... I tillegg har jeg en ledelse som en ikke automatisk har i ryggen, de har jo så mange andre oppgaver også! Jeg har arbeidet ved både småskole og mellomtrinn ved samme skole tidligere, under andre inspektører, og der er viljen til samarbeide mellom lærerne og "våre elever"-tenkningen mye bedre! :-) Lærerpersonalet er yngre der, og de tåler bedre å bli "pirket i", dvs de snur ikke nødvendigvis bare bunken, men arrangerer bl.a. temauker/dager etc i mye større grad, noe som sier mye om holdningen til lærerne de dagene det ikke er noe spesielt som skjer også! Og selv om noen elever er vanskelige eller utfordrende også i barneskolealder, så er holdningen generelt til læreren annerledes. Håper jeg har rett i dette nå da! :-) Jeg skal jo på småskole når jeg er tilbake etter permisjonen, dersom rektor holder det han lover. Men multlige lovnader har en tendens til å forfalle i løpet av en permisjon ved min skole, dessverre. Krysser fingrene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...