Gå til innhold

D-dråper og tran.......

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et teit spm, men jeg ser mange som gir d-dråper i steden for tran.

Men tar de ikke tran for omega 3 fettsyrene sin del da...aller mest?

Og det er vel ikke det i D-dråper?

Har null peiling jeg altså...

Jeg gir ikke min 6 mnd gammel gutt noe jeg.

Prøvde med tran men det ble bare rot.

Skulle kanskje gitt noe?

Men HS har aldrig nevnt noe om hverken tran eller D-dråper til meg....................

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5019093-d-dr%C3%A5per-og-tran/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du ammer får de jo omega 3 gjennom melken i hvertfall.Men jeg måtte gi d-dråper jeg, for hun spydde av tran. men hs sa aldri noe til meg heller, leste faktisk om det her inne :)

Men i danmark gir visst alle d-dråper, kun i norge det absolutt skal være tran visstnok..

Jeg gir tran, det er viktige fettsyrer i tran som han ikke får fra d-dråper.

Det er viktig for utviklingen av hjernen. Det blir litt søl og lukt, men det er bedre det syns jeg. Noe annet om de ikke tåler det.

I collet mme er det tillsatt omega-3 og man skal ikke gi tran fikk jeg høre.

Hmmm men så var det dette men Sana Sol da. Barnelegen her sa at man skulle ikke gi sana sol til små barn fordi det inneholdt både mye sukker og sitrus. Jenta mi klarer ikke tran hun kaster bare opp av det. Og den samme Barnelegen ( vi var innlagt på sykehus under gitt periode) sa at Biovit var et fullgodt alternativ. Biovit inneholder dessuten også d-vitamin.

Annonse

Grunnen til at man gjerne skal gi D-dråper eller tran er at man skal hindre utviklingen av sykdommen rakitt eller engelsk syke som kommer av d- vitamin mangel. D- vitaminet er viktig for at tarmen skal kunne apsorbere kalsium og slik skjelettet igjen skal kunne ta opp kalsium og utvikle de voksende knoklende. Rakitt hos små barn forekommer fordi morsmelk ikke inneholder spesiellt mye d- vitamin. Rakitten hos små barn arter seg slik at de kan få knokkeldeformiteter som feks skjev ryggrad.

Man kan og få d-vitamin gjennom sollys, sollyset danner melonin i huden som igjen dannes om til d-vitaminer. Små barn er i våre dager sjelden direkte utsatt for dagslys (man utsettes for sollys selv om det er overskyet og) når de er ute, siden de gjerne er nedi vognen osv (helst 1 time i dagslys om dagen for å danne tilstrekkelig mengde d- vitamin). Mor kan få d- vitaminer gjennom å spise tran, melk, margarin, egg og ost.

Innvandrerbarn får oftere rakitt enn norske barn, av tre grunner: de er ikke så mye ute som norske barn, de har et kosthold som ikke inneholder så mye d- vitaminer og jo mørkere hud man har, jo tregere går det for kroppen å lage d- vit gjennom sollysets på virkning av huden. men det skal ikke så fryktelig mye d- vitamin til før dette er ordnet på! Har en veninne fra Pakistan, hennes unge begynte å utvikle deformiteter i brystkassen, men etter at hun begynte å gi jenta d- vit så ordnet det seg raskt.

Det at du ikke har gitt noe, betyr ikke automatisk at ungen din kommer til å utvikle rakitt, dette er svært individuellt, men man bare anbefaler å gi det for å sikre at det ikke utvikles.

Vi måtte gi opp tran fordi han bare gulpet og det ble noe skikkelig svineri, og gir derfor d- dråper istedet. Skal begynne med tran igjen når han blir litt eldre, siden det er greit at han får i seg disse fettsyrene. D-vitamin dråper kjøpes på apoteket og er enkelt å gi, 5 små dråper som smaker absolutt ingenting.

Håper dette var til informasjon! Ha en god dag.

Vel jeg velger å ta en Barneleges ord foran en helsesøster. Dette er direkt sitert fra hva som står på flasken til Biovit!

"sitrusfri"

"sukkerfri"

"Glutenfri"

Ingredienser;

Vann,stabilisator(sorbitol),fortykkningsmiddel(guarkjernemel og johannesbrødkjernemel),aroma,surhetsregulerende middel(eplesyre)fortykkningsmiddel(agar-agar),konserveringsmiddel (kaliumsorbat),kokosolje og emulgator (lecitin)

Vitaminer;

Askorbinsyre,nikotinamid,alfatokoferolacetal,dekspantenol,pyridoksinhydroklorid,tiaminnitrat,riboflavin,retinylpalmitat,folsyre og kolekalsiferol.

Så inneholdr den VitaminA,D,E,B1,B2,B6,C,Nikotinamid,Pantotensyre og folsyre.

Hvor finner du søtningsstoffene i dette??? Aroman?, vel da hadde de vært nødt til å skrive hvilke sorters søtningsstoff de bruker.

Føler jeg blir litt irritert, det er så mye synsing og sansing og what ever, ok altså hvis noen ønsker å gi barnen sine Sana sol fremom Biovit akkurat det bryr jeg meg ikke om, men ikke kom å trekk anbefalningen fra barnelegen i tvil ,da blir det bare for dumt!!

Skjønner ikke hvorfor du ble irritert på meg, jeg skreiv bare det hs sa til meg. Jeg gir ungen min tran. Men det må vel være noe i den som gjør at den ikke er sur? For det er den vel ikke?

Beklager om jeg sa noe feil.

Annonse

Jeg vet ikke hvorfor jeg egentlig blir så irritert og blir det ikke på deg personlig, men på alle disse forskjellige meningene som er ute å går og alle teorier om at det de velger er det aller beste for barnet sitt.

Situasjonen var slik at jenta min kastet opp av tran. Hun var meget syk og jeg var redd hun ikke fikk i seg nok vitaminer siden hun heller ikke fikk mm fordi redselen hos meg ang henne gjorde at den forsvant.

Jeg spurte om Sana sol og han sa at den skulle man ikke gi til små barn siden den inneholdt mye sukker og sitrus. (sitrus er en kjent sak kan være allergifremkallende). Barnelegen sa at jeg skulle gi Biovit fordi det var et FULLGODT alternativ til Tran og D dråper.

Nei han sa ikke spesifikt at Biovit inneholdt søtningstoffer, men hvor finner du de hvis du leser inneholdsdeklarasjon til biovit?? Regner med at det iså fall er å foretrekke siden anbefalingen kom fra barnelege. Ville jo tru de visste hva de snakket om liksom.

Men så til slutt Hva andre velger å gi sine barn bryr jeg meg egentlig ikke om det jeg reagerte på her var vel heller at du fremhevet helsesøsters teori som sannhet foran en barnelege. og det opplever jeg som litt drøyt.

Jeg begynte gi tran til gutten min fordi det ble anbefalt både på sykehuset og på helsestasjonen. Men jeg hadde nok ikke nølt med å gå over til d-vitamindråper hvis han ikke hadde likt tran og det hadde blitt mye søl. Sana-sol ville jeg nok ikke gitt til ham siden han bare er 3 mnd. Men hvis jeg skal si noe ang. den lille debatten rundt Sana-sol og Biovit, så finnes det usukret Sana-sol også. Og inntak av større mengder sorbitol kan gi magesmerter og diare. Men regner med at en barnelege ikke ville anbefalt Biovit dersom det var store mengder sorbitol i det da!

Om man gir tran eller ikke må være hver enkelt sitt valg. En er ikke noe dårligere mor om man ikke gir tran ihvertfall :o)

Oi, her var det så mange svar, at jeg ikke leste alle. Så beklager hvis jeg gjentar noe noen andre har sagt. Jeg har MS, og D-vitamin er ganske viktig å få i seg som barn, bl.a. for å forebygge dette.

Men det er samtidig viktig å ikke overdosere! Vær obs på dette hvis du gir en eller annen form for D-vitaminberiket mat/drikke.

Jeg mente ingenting annet enn å si hva jeg har blitt anbefalt, og beklager at jeg skrev at det var hs som hadde anbefalt dette. Men syns ærlig talt du tok det her litt feil, mente ikke å overgå barnelegens anbefaldninger på noen måter, leste bare at det var snakk om biovt og skreiv det jeg fikk høre.

Ja jeg gjorde kanskje det, og enda en gang vil jeg si at det ikke er deg personlig jeg reagerer på. Ibland blir det litt mye og denne gangen var det dessverre du som fikk ut for det. Ber om unnskyldning for det. Er mest lei av at det til stadighet blir sammenlignet om hva som er best. Ser jo at du ikke mente noe vondt med det.Jeg fikk bare nok og du stod dessverre i veien for frustrasjonen min. Ber seriøst om unnskyldning for det:

Det er helt greit det =)

Vi får høre på de rådene vi vil her inne og gjøre som vi syns er best for våre barn. Om vi velger å gjøre ting forskjellig og høre på forskjellige råd, så er vi ikke dårligere enn noen andre for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...