Gå til innhold

Stort fundus-mål i uke 17?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Mitt var 20 cm i uke 19 og hele 26cm i uke 23, det er ganske mye... men har jo hatt UL, så terminen skal jo være riktig.

Har hatt stor livmor hele sv.skapet. Ble da veldig bekymret siden legen kommenterte dette med; Ja da får vi se da, om det flater ut, eller om 4.mann blir veldig mye større enn de andre..... (hun er turnuslege, og helt ny, savner fastlegen min :( )

Ringte føden bare for å få snakke med en jordmor. Hun sa jeg skulle ta det med ro. Mest sannsynlig at hun hadde målt feil, eller så kan de være mye fostervann, kan være mange grunner... De sjekker ikke noe mer så tidlig i sv.skapet.

Nå har jeg bestilt time hos jordmor til neste gang, for jeg liker ikke å gå til en som er helt uerfaren. Bekymrer meg nok som det er.

da jeg var i uke 16 var mitt mål 20 cm. og jordmor sa ingen ting om at jeg kunne være lenger på vei. ho sa at jeg kunne ha stor livmor ell mye fostervann.noen blir større en andre bare. har vært på ul og fostre er helt normal st i den uka jeg er i nå. nå er jeg 20 uker.

I uke 17 var mitt 19 i følge jm! Hun begynte også å snakke om at jeg kanskje var lengere på vei. Jeg selv ble kjempe-bekymret og tenkte det var en KJEMPE-baby.. Hehe.

Men når legen min målte fikk han "bare" 15cm. Han sa at det var vanskelig å måle det så tidlig og at han hadde lagt merke til at min jm pleide å få det lengere enn han.

En annen lege mente det bare var tull å måle så tidlig fordi det var så vanskelig å få det rett, og at flere og flere leger gikk bort fra å måle så tidlig pga det.

Har nettopp vært på ul og alt tilsvarer at jeg er så langt på vei som jeg skal i følge mens, ikke lengere.

Annonse

Mitt er 16 cm nå i uke 17, det er i overkant, men tror det kommer av at jeg var gravid for ikke lenge siden. Det synes jo også tidligere denne gangen, så det er vel ganske normalt. Det er også avhengig av hvem som måler, som flere over her sier.

Til Sarah77: Legen/jordmora måler SF-målet når vi ligger på ryggen, og det måles fra øverst på skambeinet og til toppen av livmora. Vet ikke om det er så lett å måle dette selv, tror ikke jeg hadde fått det til hvertfall :) Men du kan jo prøve! Det er ikke så lett å kjenne toppen på livmora når man ikke er kommet så langt, synes ikke jeg hvertfall.

Lykke til! :)

Mitt findus-mål ble ikke målt før i uke 25. Og da var det normalt. Ble målt første gang litt seint, men ifg. både flere leger og jordmødre er målene før uke 20 veldig usikre, så flere venter til etter uke 20. Så det er ingen grunn til bekymring om en ligger over eller under kurven før en iallefall har rundet 20 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...