Gå til innhold

Premature og mat.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ei jente som er født 10 uker for tidlig (prematur/dysmatur), og som nå er 4 1/2 måned gammel. Har nettopp startet med å gi henne litt grøt og sånn dessert på glass, med lite hell vil jeg si. Hun gråter og brekker seg. Er dette vanlig? Vil d gå over eller vil jeg få problemer med å mate henne med annet enn melk? Setter stooor pris på om noen kan komme med råd og tips i forhold til dette med mat, jeg blir så veldig bekymret da jeg vet det er en del spiseproblem blant for tildigfødte barn.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Hvis hun er 4,5mnd ukorrigert vil det jo si at hun ennå ikke er 2mnd en gang, og da er det alt, alt, alt for tidlig for mat. Da må du vente til hun er ca. 4mnd korrigert.

Jeg fikk masse gode råd av både sykehuslegen og hs, og jeg har nettopp begynt å gi tøtta mi "mat" i fastere former.

Hun er 8 uker prematur/dysmatur, og fikk sin første grøtsmak for 4-mnd-baby da hun var vel 6mnd.

Jeg gjorde det da så enkelt;

Ei lita uka før lot jeg henne sitte på fanget mens jeg spiste risengrynsgrøt og potetmos og annen lettvint mat.

På selve grøtdagen lot jeg henne se og lukte på grøten sin.

Da hun begynte å intressere seg for grøten og gapte, så ga jeg skjea til pappaen i stedet. Etter tre skjeer med narring ble hun "små-irritert" over å bli "narra" og da lurte jeg inn ei skje med grøt.

Riktignok som kom over halvparten av hver skje ut igjen, så de første dagene så var det mer "sjøslag" enn mating her i huset......

Nå etter en uke, så får hun 100ml grøt og et glass med purre hver eneste dag, og hun får nå i seg snart 2/3 av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/#findComment-5020681
Del på andre sider

Hvis jenta nå er ukorrigert 4 1/2 måned gammel, er du veldig tidlig ute - det vil jo si at hun evt. er kun 2 mndr. gammel korrigert.

Hvis hun er 4 1/2 måned korrigert, kan det fortsatt være for tidlig for henne å begynne med fast føde.

Ellers er det viktig med tilvenning på disse små, de spiser jo ikke hele porsjoner med en gang.

I starten da vi begynte med grøt til vesla (hun er født 13 uker prematur/dysmatur), tok vi såvidt det var grøt (tynn grøt) på skjeen og forsiktig dyttet mot leppene. Etter hvert begynte hun å smake, men vi stoppet så fort hun viste motvilje mot å ta mer. Tror det er viktig å skape et godt forhold til dette med maten, slik at de ikke går i "vranglås" når det gjelder spising. Vi begynte med smaksporsjoner da hun var ca. 4 - 5 mndr. korrigert, det tok noen uker før vi kunne si at hun spiste grøt.... Det skjedde av og til at hun kastet opp igjen etter at hun hadde spist grøt; det var nok at det var en bitteliten klump i grøten, så var det gjort. Hun elsker fruktmos på glass, spiser ennå en frutti om dagen.

Det at du møter litt motstand nå, trenger ikke å bety at du vil få problemer i all evighet, men at hun kanskje ikke er helt moden for fast føde, eller at hun trenger en lengre tilvenningsperiode. Det som også kan være lurt, er at hun får grøten først i måltidet, slik at hun er sulten når hun får grøten, så får dere heller fylle på med melk etter at hun ikke vil ha mer grøt.

Det er som du sier en del spiseproblemer blant for tidlig fødte barn, og vi har vel stresset litt med det selv; vesla her er en lettvekter (veide 650 gr. da hun ble født - er nå 2 år og 8 mndr. og veier 10,2 kg), og ekstremt finspist. Etterhvert som tiden har gått, har vi stresset ned mer og mer med dette; vi ser at jenta har det fint, er frisk og rask på alle mulige måter, bare ikke så veldig interessert i mat.... Tror det er viktig at vi ikke blir så stresset med det at vi prøver å presse i ungene mat, det virker nok bare mot sin hensikt. Her har vi lirket og lempet en del for å få inn maten, men voktet oss vel for å presse henne. Etter hvert som hun har vokst til, har vi endelig innsett at hun ikke kommer til å være noen storspiser og at hun derfor får ta det i sitt eget tempo.

Lykke til med grøten - det ordner seg stort sett : )

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/#findComment-5020704
Del på andre sider

Det kan nok være at det er litt for tidlig ja. men ifølge helsestasjonen kunne jeg bare begynne med å introdusere grøt for henne nå da utviklingen av tarmsystemet føler kronologisk alder og ikke korrigert alder. Jeg gir henne ikke mye, bare en t.skje eller noe sånt. Skal prøve å ordne den tynnere slik at den ikke blir for tykk for henne. Viss dette ikke går tar jeg en pause en stund for så å prøve senere. Takk for svarene jeg får iallefall.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/#findComment-5040677
Del på andre sider

Synes det hørtes litt tidlig ut å begynne med grøt når hun ikke er eldre enn 4 1/2 mnd ukorrigert alder. Sønnen min ble født 12 uker for tidlig og vi fikk beskjed om ikke å begynne med grøt eller annen fast føde før 4 mnd korrigert alder. Det var barnelegen på Nyfødt intensiv som sa det....

Terminfødte barn begynner jo som oftest ikke med grøt m.m. før de er i 4 mnd alder. Premature bør jo da helst vente til de har passert 4 mnd korrigert alder.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/#findComment-5041096
Del på andre sider

Normalfødte babyer og brekker seg om de ikke er klare for grøt enda.

Benedicte er 7 mnd etter fødsel og 4 mnd korrigert nå, og vi har akkurat begynt med grøt. Men nå er hun sulten glefser som bare det, og griner når hun ikke får mer.

Vil anbefale deg å vente jeg. Ikke stress.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5018096-premature-og-mat/#findComment-5041263
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...