Gå til innhold

Dårlig samvittighet, har gitt lillegutt mme!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, ro deg ned, men det er jo du som selv legger opp til slike svar. Hvis du sier at du får dårlig samvittighet av å gi barnet ditt en flaske mme, må du jo skjønne at dette fremmer reaksjoner hos folk.

Så når du prøver å si at det er jo ikke det du mener, at det er dårlig å gi barna mme, så kommer du med dette siste innlegget med "vitenskapelig bevist" osv. Hvis du følger med i forskningen så er det seneste at morsmelk faktisk IKKE har så "healing" effekt som man har trodd, men disse rapportene vil de ikke trykke i Norge. Hvorfor ikke? Fordi vi har Gro Nylander og andre amme-nazier som jobber for myndighetene. Det var faktisk amme-hjelpen som viste meg det. Jeg ble ikke ammet, men det ble søsteren min. Hvem av oss er det som er syk flere ganger i året, og hvem av oss har ikke vært hos legen på årevis..!? You guessed it. Morsmelk er oppskrytt, men amme-hysteriet i Norge (or Norske myndigheter) tillater ikke en slik diskusjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må dere gi dere, eneste hensikten jeg hadde i går var å få ut min frustrasjon, jeg var kjempe lei meg, er ikke det lov. Har nå med flere innlegg prøvd å forklare meg men det går tydeligvis ikke ann, dere finner jo noe nytt å hakke på hele tiden.

Synes det er dårlig gjord!

Men jeg har oxo fått noen fine forståelsesfulle tilbakemeldinger her, takker masse for dem. De hjelp med i går kveld, Tusen Takk

Over og ut...........

Skrevet

Hadde det vært meningen at vi skulle gi noe annet enn morsmelk så hadde vi ikke hatt melk i puppen

Skrevet

Kan du som sier " hadde det vært meningen at vi skulle gi noe annet enn morsmelk så hadde vi ikke hatt melk i puppen" svare meg på hvorfor da ikke alle får melk i puppen???

Skrevet

ha ha ! Godt sagt! Jeg fikk ikke melk i puppen jeg heller...!

Skrevet

Klart du har lov til å være lei deg, men når du sier at du ble så KJEMPE lei deg og fik SÅ dårlig samvittighet for å gi én flaske mme... ja da begynner man å lure på hvor amme-hysteriet skal ende hen.

Skrevet

det beste for barnet er å være mett, og at mor og barn har det godt! ferdig med det.. Syns det er synd at noen sliter seg nesten helseløse fordi at barnet "skal" ha mm, i stedet for å nyte sitt lille nyfødte gull. Får man ikke melk i puppen, så gjør man ikke det, SELVFØLGELIG er du en like god mor fordi, og SELVFØLGELIG er man like gla i barnet sitt. Jeg kan skjønne at noen blir provosert av hovedinnlegget, men som hun selv sier, så er jo hennes reaksjon og følelser ett produkt av ammehysteriet i norge. Og jeg selv er vel både en mme-mor og en mm-mor jeg da. fullammet i fem mnd, og nå får hun begge+grøt. Og hun har det like bra.

Syns det er litt dårlig når HI litt over skriver at mme er nest best og at hun vil det beste for barnet sitt. selv de på ammehjelpen sier at amming ikke er det viktigste, men at man prøver så lenge man orker. ALLE vil da vel det beste for barnet sitt, og jeg nekter å si at om barnet får mm eller mme er det som avgjør om barnet har det godt eller får ett godt liv!

Skrevet

Utrolig bra skrevet I&Y:)

Skrevet

ikke ha dårlig samvittighet for det da .. jeg har ammet to og gitt mme til to .. alle ble mette og det er det viktigste.

Skrevet

Jeg ammer,har gjort det i litt over 6mnd.for en stund tilbake ga jeg han mme,fikk skikkelig dårlig samvittighet.Når jeg tenker over det i senere tid,så bare ler jeg av det.Det finnes jo ikke noe skadelig med mme,det er da barn som bare lever på det og de friske som noen fisker:)

Skjønner at du tenker at du vil kun gi det beste til barnet ditt,men det fins da verre ting enn å gi babyen mme!!!???

Skrevet

Min venninne har ikke fått til ammingen og var nødt til å gi mme fra dag 1 da sønnen hennes nekta å ta puppen. Hun har hatt dårlig samvittighet pga dette men det skal hun absolutt ikke ha! Jeg har fullammet til sønnen min var 5.5 mnd. Jeg ammer enda (snart 9 mnd) og synes ikke det er noe galt m mme men vi vil jo gjærne gi barna våres det beste så jeg hadde nok følt det litt som deg! Jeg har nesten ikke mere melk igjen, ammer 2-3 ganger i døgnet. Skal ut i jobb igjen da sønnen min er 10 mnd og blir da nødt til å gi mme. Dette fordi han er forliten til å få vanlig melk. Hadde vi hatt råd til det så hadde jeg gått hjemme et år til og ammet til han var litt over året. Ikke ha dårlig samvittighet de tar ikke skade av det!

Skrevet

Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet,jeg følte det samma da jeg måtte gi min mme første gang da var hun 8 mnd,men egentlig er det bare dumt at føle son.

Jeg har selv fått ku melk hele mitt liv,den blev bare tynna ut med litt vatn.

Jeg syns nå ikke at mm er det beste,nå får jeg sikkert pepper,men det må bare være son.

Jeg har tre barn,de elste har fått mme,og har aldrin vært sjuke før det begynte i barnehagen,men hun den yngste er 9,5 måneder hun får puppe ennå ca 6 gang om dagen,hun er altid sjuk,så her er det ikke son at mm har vært det beste.

Engang er du kansje nødt til at gi dit barn mme,så det er ikke så dumt at la babyen smake på mme,son at du vet at den drikker det.

Alt har helt sikkert gott bra skal du se :-)

Skrevet

jeg må le litt av at det alltid blir så mye krangel når man kommer inn på dette temaet!

må bare si at jeg personlig ikke skjønner meg på de som har dårlig samvittighet over ikke å amme, men dette er nok fordi jeg ikke har kunne ammet.(pga medisiner og jeg var klar over dette i svangerskapet). så for meg har det ikke vært et alternativ, og selv om det i starten var mye styr med flaske, er det jo et helt supert alternativ til puppen!

men på den annen side kan jeg forstå de som må "gi opp" amminga...at de får dårlig samvittighet.ikke det at de burde ha det, men jeg har da såpass innsikt at jeg skjønner hva de tenker...

dette vil alltid være et hårsårt tema, men jeg mener vi burde heve oss litt over å alltid krangle så vanvittig over dette:-)

til HI: prøv å tenke at det viktigste er at barnet får i seg mat, og har ikke du nok så er mme et supert alternativ...( jenta mi har ikke vært syk noen gang..er 6 mnd)

Skrevet

Har ikke orket og lese alle innleggene men har lest mer en nok..

Jeg gir selv MME fordi jeg fikk ikke til amminga og med bare pumping ble det til at jeg mistet melka...

Men tar meg ikke nær av dette innlegget fordet om..

Husker selv jeg følte meg fæl rett og slett når jeg ga hun MME første gangen men hun har ikke tatt noe skade av det..

Så skjønner deg godt jeg HI av at du har litt dårlig sammvitighet, men gi så mye pupp som du klarer og er det ikke nok så gir du MME i tillegg, gutten din tar ikke noe skade av det, og synes det er bra jeg at du fortsatt gir pupp selv om det ikke var nok melk der, så bare gi MME når du selv føler for det, babyen tar ingen skade av det..

Skrevet

Du har selvfølgelig ikke gjort ubøtelig skade på babyen.

Det er de første månedene/ukene som er viktigst. 99% av alle mødre gir morsmelk på klinikken, kolostrumet er så veldig viktig for baby. Jo lenger man klarer å vente med å gi (vanlig, Nan-type) mme, jo bedre. Noen uker med mm er bedre enn ingenting. Del-mm er bedre enn ingenting. Men er det nok så er det nok, og mange gjør riktig i å gå over til bare mme. Man kan jo ikke slite helsa av seg!

Du har ventet kjempelenge. Det er bra!

Så vidt jeg forstår er baby rundt 6mnd? Begynt med grøt kanskje? Grøter som blandes med vann har også mme i seg. Er baby 6mnd, er det kanskje likevel tid for litt ekstra, de øker ellers noe voldsomt, og mest om natten, ofte. Jeg forstår magefølelsen din, det er ikke så lett når man ellers har fått fullammingen til og så "sklir det ut" litt. Kan ikke liksom ha den stjerna i boken. Mange gir faktisk hyperallergiske mme'r når de må gi tillegg, dyrere, men det er jo greit når det er fire flasker på en måned... De får du på apoteket, forresten. Og mange helsesøstre kaller det fullamming når man ammer men gir den ekstraflaska på kvelden.

Du hadde kanskje fått litt mer forståelse og mindre pepper i Ammedebatten. Vi er kanskje litt treigere til å svare, men...

Nå får du stresse ned, du trenger roen før kvelden, ellers blir det likedan i kveld, stress er ikke bra for melken...

Av med PC''n, tekopp på verandaen?

Skrevet

Jeg har ikke nok melk på kvelden og gir derfor vesla på 3 mnd. Nan hver kveld. Har gjort det i 1 mnd. nå.Det går kjempefint og hun vokser slik hun skal.Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for det!! Det hadde jo vært verre hvis hun ikke hadde fått Nan, for da hadde hun jo ikke fått nok mat....Det var faktisk helsesøster som rådet meg til å prøve det.

Skrevet

Dårlig samvittighet fordi man gir babyn sin mat,hmmm....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...