Gå til innhold

Så mange dumme regler!

♥Koseklumpen-3 barnsmor♥

Anbefalte innlegg

Jeg endelig ferdig med bachelor-utdanningen min i juni, og ser virkelig frem til å bli mamma i august. Terminen min er satt til 19.august. Har prøvd å kartlegge rettigheter o.l. i det siste, og det er ikke bare, bare å skjønne alt.

Først av alt: jeg får håpe nurket vårt kommer før den 15.aug, hvis ikke så får jeg IKKE noe fødselsstipend av lånekassen! Vi snakker om 4 dager (hvis terminen stemmer)!

En annen ting: siden jeg har vært "flink" student og ikke jobbet mer enn ca.20% stilling ved siden av studiene, får ikke pappaen pappapermisjonen sin på 6 uker som hadde hadde fått hvis jeg hadde jobbet 50% eller mer! Han har ikke mulighet til å ta ut full fødselspermisjon p.g.a. mye å gjøre i forbindelse med jobb neste året.

Ergo: minimalt med penger, og ikke noe mulighet for barnet å oppleve både mamma og pappa i permisjon.

Her i Norge må man virkelig planlegge en familieforøkelse hvis man skal få maks ut av trygdesystemet, og likestillingen har ikke kommet veldig langt akkurat! Vi klarer oss vi, men det er fortærende å vite at systemet er så tungrodd!

Fortsetter under...

Å så teit! Ja de reglene er bare bra hvis du kan "utnytte" dem til fulle!!! Jeg er forsinket i studiene mine, og har nå ikke krav på lån/stipen før til høstsemesteret siden jeg får studiepoeng fra eksamen nå som gjør at jeg tar igjen forsinkelsen. Dermed får jeg ikke fødselsstipen selv om jeg studerer, siden jeg ikke har fått støtt i 6 mnd! Hallo???

I tillegg har jeg som deg, bare jobbet litt ved siden av studier. Rett og slett dårlig!

Man blir ganske irritert! Burde vært en større engangssum feks som man fikk hvis man ikke får støtte av lånekassen eller har jobbet nok!!!!

Jaa, jeg synes også at det er meget synd at likestillingen ikke har kommet i det området. Mannen min blir straffet for at jeg ikke har jobbet ved siden av studiene. Det er så mye snakk om det at også fedrene må kunne takle hverdagen med babyene og at barna trenger samvær med begge foreldre for å få nært forhold med begge osv. Og så får ikke mannen de 5 ukene som han har fortjent fordi jeg er student. Kjempedumt!:( Alternativet er at jeg er 100% student, da hadde han fått pappaperm, men det går jo ikke. Vi vil jo at barnet får morsmelk det første året og det er umulig hvis jeg er 100% student....

Men de 5 ukene med fedrekvoten, er det ikke mannen som skal ha jobbet seg opp rett til det selv?? Her i huset er jeg 100% student. Jeg har ikke jobbet noen verdens ting utenom, da vi har to fra før. Jeg har valgt å fortsette studiene til høsten, så jeg har da overført min perm. til mannen. Han skal ta ut tidskonto på "min" permisjon, men han får da også fedrekvoten!!!

I tillegg har jeg mottatt engangsstøtten, siden jeg ikke hadde rett på fødselspenger tre uker før og 6 uker etter fødsel. (pappaen kan ikke ta ut perm. disse ukene)

Undersøk videre med rettigheter hos trygdekontoret!! Be om å få time hos en konsulent som har med fødselspermisjoner å gjøre!! Erfaringen vår tilsier at det er en del konsulenter som ikke kan disse reglene...

Skjønner snart ingen ting jeg...? Hun jeg snakket med på trygdekontoret på tlf, virket ikke helt "på skinner". Samboeren min mener at han og jeg kan dele 39 uker oss i mellom som vi vil, mens 14 uker er forebeholdt meg. (Fant det på "fødselskalkulatoren" på trygdeetaten.no).

Vi har jo begge opparbeidet rett til fødselspenger, og da er det rart om vi skal bli "straffet" på denne måten! Jobben hans sier han har krav på 5 uker fedrepermisjon utenom de to rett etter fødselen (er det ikke 6 uker, siden vi får barn etter 1.juli?).

Vi blir ikke kloke, og må nok ta en tur på trygdekontoret en gang for alle snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...