Gå til innhold

Gutter vs jenter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva leker guttene deres med? Leker de rollelek? Har en jente på 5 år og det går i "mor, far og barn", barbiedukker etc. Dette faller tydeligvis ikke helt i smak hos de jevnaldrede guttene i nabolaget. Da blir det mye skyting og kriging...... Har også prøvd flere ganger å foreslå perling, maling/tegning, leire etc, som jenta mi liker, men det er aldri interessant.....

Er gutter og jenter å forskjellige, el er det mer nyansert enn som så? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var en lettelse å lese. Jeg prøver å få gutten min til å tegne og skrive bokstaver, men han går lei etter 5 min.

Her er det som du sier, rollespill. Da leker han De utrolie, Sabeltann, Spiderman osv.

Skrevet

Mine to gutter på snart 4 år og 5,5 år perler, pusler, tegner og "skriver" i timesvis etter barnehagen. Da må de liksom slappe litt av etter å ha herjet rundt. De leker også med lekekjøkkenet sitt, før de leker "kaste og skremme"- leken i hele huset. De er ikke spesielt ville, men de er ikke spesielt rolige heller. Begge liker godt å leke med jenter, og da leker de nettopp mor, far og barn.

Tror nok gutter og jenter er forskjellige, våre har for eksempel aldri brydd seg med dukkene de har fått, bare biler. (vi har prøvd å være bevisste på at de skal ha muligheten til å leke med det de vil, ikke det vi forventer) Samtidig finnes det jo gutte-jenter og jente-gutter..

Skrevet

Min gutt på 3,5 år er også slik Solemio beskriver. Han kan være veldig guttete og leke med biler og liksom skyte med en pinne ol, og er veldig opptatt av Spiderman ol, men han kan også tegne, skrive bokstaver, pusle, leke med lekekjøkkenet sitt, leke mor og far med kameraten (som oftest blir det da to pappaer ;-))eller jenter i barnehagen og elsker å få låne dukkevognen til nabojenten. Minsten på 1,5 år er veldig "gutt" og voldsom fysisk enda, men han er jo så liten så jeg har ikke helt gjort meg opp en mening om full personlighet og kjønnsrolle der. Så jeg tror dette er mest individuelt og ikke nødvendigvis basert på kjønn, men joda, jeg tror nok det er en viss genetisk forskjell på jenter og gutter, absolutt!

• 6 måneder senere...
Skrevet

hei!

gutten min er 5 år. han liker å leke en del rollelek, han kan leke mor, far og barn, sjørøver, spiderman, byggemann osv... han liker også å perle, male, tegne osv, men har ikke helt tid til det i barnehagen. når han er hjemme kan han holde mye på med det.

når gutten min leker med kusinen sin, som er nesten 1,5 år yngre enn han, kan de leke leeenge sammen. da går det mye i rollelek, men det er han som stort sett skal bestemme.

Skrevet

Jenta mi på snart 4 synes det er kjempegøy å leke mor og far og barn. Har vært mye baby denne helga jeg...Hun vil jo være mamman.hehe.

Ellers så holder hun på med plastalin, tegner litt, leker med dukker eller tuller med lillesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...