Gå til innhold

så mange "perfekte" fødsler,får prestasjonsangst...

Anbefalte innlegg

nå som det nærmer seg får jeg servert den ene historien etter den andre.dama til søskenbarnet fødte på fødeloftet uten smertestillende, en venninne sa hun ikke laget noe lyd og var så stolt, en tredje sa,før jeg fikk sagt noen ting:"epidural er for pyser!"

kjenner ingen som har sagt at det var vondt,det er lov å be om bedøvelse ol.virker som du ikke er en flink "føder" om du ikke gjør det bedøvelsesfritt og uten å skrike.

jeg vet jo at alle føldsler er forskjellige og alt,men det er liksom så dumt når dem legger en list på hvordan det "skal" være,om dere skjønner...

innad i familien har det alltid vært søskenbarnet mitt mot meg.han er 2 år yngre enn meg og har alltid vært storfavoritten.fra min side har det vært en uønsket konkurranse,men det er blitt slik forde han er som han er.

han var alltid flinkere enn meg,alltid.husker jeg sa fra en gang til mor og hun ble så sint(da var jeg vel5-6år).hadde ikke lov å si sånn om han ol.

nå har det seg sånn at han ble pappa i fjord og den babyen er selvsagt lik sin far.reiste seg alene når han var 5 mnd., danser i en alder av 8 mnd.ol.

er ikke int.i noen konkurranse mellom våre barn,men vet at han og familien kommer til å gjøre det slik.

vet det høres sytete ut,men det er ikke kjekt å bli sammenliknet hele tiden.....

Fortsetter under...

jeg skjønner godt at du blir litt frustrert...men jeg lover deg at selv om jeg hadde en såkalt "perfekt" fødsel, så skal jeg love deg at jeg ropte etter epidural! det var så ufattelig vondt.. men jeg lover deg en ting , når den lille babyen din er kommet ut og du får han/henne opp på magen din så er faktisk alle smertene borte. jeg kan nesten ikke huske smertene jeg hadde...og det er bare fem dager siden jeg fødte... hadde lett gjort det igjen. for gleden av å få et barn er så stort at du glemmer alt! bare gled deg til babyen din kommer. jeg kan sitte i timesvis å bare se på den lille prinsessen min! det eneste jeg tenker på er henne.....

Skjønner akkurat hva du tenker på. Blir nesten litt redd for å be om smertestillende når man hører alle som klarte det uten og "det var ikke så vondt da". Selv har jeg ikke lyst på epidural siden jeg får panikk når de stikker ting i meg og det henger "ledninger" ut fra kroppen min (vil for alt på jord ikke ha veneflon), men er det for vondt blir jeg å rope etter alt og mer til.

Sammenligning er jeg dritt lei av, det starter, senest, når du blir gravid og så får du høre den ene historien etter den andre om hvor perfekt og flink alle barna er når de er i den og den alderen. Blæh, kan vi ikke få ha magene og babyene våre i fred fra denne dømmingen?!

Ikke noe morsomt med slike "konkurranser" innad i slekta. Jeg synes du skal tenke deg ut noen settninger eller fraser som setter folk på plass når de begynner å sammenligner barna. Noe sånt som at ja, vi er alle forskjellige eller unike. Eller at ikke alle er raskt ute med å stå, men kanskje din baby er raskere med noe annet.

Skjønner din frustrasjon! Håper det går greit likevell, du kan jo si til dem at du ikke er interresert i noen konkurranse å!

"Åpenhet" er jo greiest, men selvfølgelig vanskeligst!

Lykke til!

Klem:)

Å forresten.... Ta de smertestillende du ønsker. Det er vel ikke alle som orker de smertene hvis det går i langdrag. Du får legge din egen liste over hva som er "pysete". Kan jo hende de ikke kunne få sm.stillende selv om de ønsket det.....

Hehe. Jeg var "flink" og fødte uten epidural sist. Rett og slett fordi vi ikke fikk tid. Gutten var ute på 45 min! Men jeg skal love deg at jeg ropa på epidural men heldig vis langt inne i lystgassmaska. Lystgassmaska dempa ropinga ellers hadde vel folk på gangen begynt å lure. Jeg er verdens største pingle på smerter. Hvis folk sier at det ikke er vondt å føde tror jeg de har glemt smertene. For når jeg tenker på min siste fødsel synes jeg ikke den var ille. Men når jeg begynner å gå i detalj så var det visst vondt alikevel. Det er vondt å føde, men ikke uutholdelig. Smertelindring er en kjempe fin ting så det er bare å be om det ja.

Annonse

Synd du skal oppleve å bli "sammenlignet" på den måten. Jeg har en venninne som virkelig klarer å heve seg over alt slikt. Skulle gjerne fått henne til å svare deg :) Hun er min inspirasjon i situasjoner som du skriver om.

Men, hun er ihvertfall stolt av sin egen fødsel, hun hadde på forhånd bestemt seg for epidural, og epidural ble det:) At hennes sønn ikke er like tidlig ute som andres i familien bryr hun seg ikke døyte om.

Håper du kan finne en måte å heve deg over dette på, heller innfinne deg med at det dessverre er en konk., men allikevel være stolt av deg selv og dine prestasjoner. Start i dag å tenke positive tanker og vær fornøyd med deg og dine valg, så smitter det kanskje over på de andre etterhvert.

Andre kan du ikke forandre på, men du kan forandre på dine egne tanker :)

Lykke til!!!

Synes ikke du skal bry deg om sånt. Det er din fødsel og du som vet hvor mye smerter du tåler. Er vel ikke pysete med epidural. Sa klart i fra da jeg kom på sykehuset at jeg skulle ha epidural jeg og det er jeg kjempe glad for. Jeg har lav smerteterskel ja, men absolutt ikke pysete. Klarte å konsentrere meg om fødselen i stede for å ligge å ha vondt. Skjønner ikke helt hvorfor så mange ikke vil ha epidural jeg da, hvorfor ha mere smerter enn nødvendig.

Men hver enkelt bestemmer selv hvilken fødsel de vil ha, og det gjør du også!!

Lykke til med fødselen!!

Blås i hva andre sier og få epidural sier nå jeg!! Jeg vet allerede nå at jeg vil ha epidural men har akkurat funnet ut at det kan tenkes at jeg kanskje ikke kan få det. Får endelig svar på sykehuset på mandag og gruer meg som en hund til å få høre det hvis det viser seg at jeg ikke kan få epidural. Da fatter jeg ikke hva jeg skal gjøre. Nå har de brukt så mange år på å utvikle en bra smertestiller som epidural, hvorfor i alle dager skal vi ikke da benytte oss av det?? Jeg er en typisk 'flink jente' som tar ansvar for alt og alle men det er jammen meg en ulempe å være slik, jeg prøver å lære meg å gi mer blaffen og bry meg mer om meg selv. Og hvertfall når det gjelder MIN fødsel så er det jeg som bestemmer hvor vondt jeg orker å ha det. Vet at jeg har liten smerteterskel og er IKKE interessert i å være 'flink jente' når jeg skal føde... håper bare jeg får en grei jordmor.....

hilsen en som gruer seg... :(

PS: Nei, ikke kjekt å bli sammenliknet - du får prøve å holde deg unna søskenbarnet og familien hans og heve deg over den slags idioti. Han har vel dårlig selvtillit da når han hele tiden må hevde seg på den måten!!

Hei,

Jeg er en av dem som ikke vil ha epiduralen, men det er ikke fordi jeg vil skryte på meg at jeg klarte meg uten. Men om min fødsel skulle gå lengre/ bli mer smertefull enn jeg klarer å mestre, så vil nok jeg også rope etter epiduralen. Det er overhode ikke pysete å be om bedøvelse, de som sier det har nok heller et behov for å heve seg over andre og si at de er så mye bedre fordi de klarte seg uten. Jeg er av den typen som er redd for bivirkninger fordi jeg er allergisk mot en del medisiner og har en fæl opplevelse frisk i minne.

Syns ikke det høres sytete ut at du er lei av å bli sammenlignet hele tiden, det kan være ganske slitsomt til tiders ja men prøv å hev deg over fetteren din. Høres ikke ut som om han har mye selvtillit når han hele tiden har et behov for å være bedre enn andre.

Det er jo ikke snakk om flink eller ikke når barna kan stå og sitte. det er jo uhyre viktig at de gjør dette i eget tempo, og ikke blir presset til å sitte for tidlig med stoler ol, og det samme gjelder å gå. Jenta til venninna mi var "flink", mens guttungen til en kompis ikke var det. Kan jo velge å se på ham som smart, som tar ting med ro og lar foreldrene ordne opp. Eller layd-back. Kommer sikkert til å får et fint og avslappet liv, mens ho jenta kanskje kommer til å bli stresset og få "flink-pike"-syndromet med spiseforstyrrelser og følelsen av inkompetenthet.

Ikke at jeg ønsker det slik, dette var bare tanke-eksempler. Ikke la deg stresse av sånne sammenligninger, men kos deg med din lille gullunge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...