Reddik Skrevet 11. mai 2006 #1 Del Skrevet 11. mai 2006 jeg vet ikke om jeg har et dilemma :-) men klarer ikke helt å få tanker på plass så da spør jeg bim-rådet! Jeg er student, ferdig nå i slutten av mai. Jeg jobber i 80 % stilling i en helt annen bransje enn det jeg utdanner meg i. Nå er jeg sykemeldt og kommer mest sannsynlig ikke tilbake i jobb før jeg går ut i permisjon (10. oktober, termin 2. november) da sjefen min ikke er veldig positiv til min graviditet og ser helst at jeg ikke kommer tilbake, laaaaang historie. Jeg hadde opprinnelig tenkt til å da gå ut permisjonen min (12 måneder) og så si opp jobben den siste måneden for å så starte i min egentlige bransje (blir selvstendig næringsdrivende). Men nå var det en venninne av meg som sa at det ikke lønte seg. Hun mente jeg skulle si opp jobben min før jeg går ut i permisjon og heller motta dagpenger. Men jeg kan da ikke både motta dagpenger og permisjonspenger? Og man har en karantenetid på 8 uker når man sier opp selv. Da mente min venninne at jeg kunne si opp jobben i det jeg gikk ut i perm og da motta perm-penger mens jeg gikk i karantenetiden... Jeg synes det høres ut som en herlig ordning, men at det lukter litt trygdesnusk ?!? Og er det ikke slik at du må melde deg arbeidsledig og da kan aetat / trygdekontoret pålegge deg å ta en jobb som de finner? hva skjer da med min permisjon? Hva sier dere bim-råd? har dere noen innspill å komme med? Nå er jeg totalt forvirret! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5014066-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-sp%C3%B8rre-dereang-arbeidsledighet-samme-som-p%C3%A5-skravle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje74 Skrevet 11. mai 2006 #2 Del Skrevet 11. mai 2006 Dette vet jeg lite om, men jeg prøver å svare etter beste evne... Når du har jobbet deg opp retten til svangerskapspenger kan det da ikke være noe lurt å melde deg selv arbeidsledig? Jeg antar at poenget til venninnen din er at du får mer i dagpenger enn i svangerskapspenger... men jeg kan ikke helt tro at dette er tilfellet hvis du f.eks. tar permisjon med 100% lønn? Deretter kan du jo melde deg arbeidsledig til du får fart på firmaet... med lønn regnet fra svangerskapspermen... Svangerskapsperm tar seg dessuten bedre ut på SV'en. Det regnes jo som arbeid på en måte?? Vel, får se hva andre her svarer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5014066-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-sp%C3%B8rre-dereang-arbeidsledighet-samme-som-p%C3%A5-skravle/#findComment-5014260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå