Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Sønnen min er snart 18 mnd og har begynt å peke på bleia si og si bæsj, noen ganger før han bæsjer og andre ganger litt etterpå/i det det skjer.

Derfor lurer jeg på om vi skal introdusere han til potta. Men han er jo ikke så stor ennå. Noen som har erfaring eller råd?

Takk for svar!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5013826-pottetrening-18-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme med tulla her(17 mnd), ho sier også ifra da ho har bæsja. Vi har begynt å sette henne på potte de siste dagene, det er kjempe stas! :) Ho sier Tssssss, også tisser hun. Noen ganger kommer det ikke noe heller da, men hun synes det er morsomt og sitte der.

Greit å begynne med det nå synes jeg, så blir de vane med det også. Kanskje han synes det er kjempe moro:) Første gangen helte ho det forøvrig ut over hele badegulvet, deeeet var ikke sååå moro for mamma da, eheh.)

Jenta vår er 13 mnd og har tissa på potte siden hun var, tja, rundt 6 mnd og kunne sitte selv. Nå bæsjer hun stort sett bare på do. Hun kan jo ikke snakke så mye, så det går på at vi setter henne på do hver morgen og kveld, og ellers hvis vi ser at hun krester.

Vi begynte pottetreninga som en lek. Satte henne på potta med en liten skammel foran, der hadde vi en leke eller ei bok, og hvis hun tissa fikk hun ros. Vi ga henne uansett ros for at hun satt på potta. Det er jo ikke bare bare å sitte stille når man er liten :-) Det gikk ikke lang tid før hun skjønte hva potta og seinere toalettet skulle brukes til. Lykke til!

Her fikk vi potte nå til ett års dagen, og ville jo la henne prøve den, mest for moro skyld. Satte henne på potten når jeg var på badet for å tisse selv, og fortalte henne at vi skulle tisse. Det ble resultat i potten fra første forsøk, og hun var utrolig stolt over det, så det var ihvertfall tydelig at hun forstod poenget. Vi har sagt tsss hver gang hun har tisset, så nå sier hun det selv om morgenen, og da setter jeg henne på potten. Gjør det bare når hun nevner det selv, for det er vel litt tidlig å begynne med seriøs pottetrening, det var ihvertfall ikke planen.

Så lenge man ikke lager press og stress og forventninger så er det greit uansett alder. De skjønner tidlig hva det er å tisse og bæsje, og de kan faktisk selv styre at de skal tisse. Det de ikke klarer er å holde seg. Når det er fullt, så er det fullt, og da kommer det.

Vi har hatt snuppa på potte til og fra siden hun var rundt 7 mnd. Med varierende resultat. Nå er hun 16 mnd, og noen ganger vil hun sitte på potte, andre ganger ikke. Noen ganger kommer det noe, andre ganger ikke. Hun vet i alle fall hva den er til, og det er jo fint. Så får hun styre tempoet selv.

Det går også fint an å sette de på do (med doring f. eks.). Vi har prøvd det, men det er IKKE populært her i huset...)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...