Gå til innhold

Dere som betaler studielån..(samme som skravle..)

Anbefalte innlegg

koss kommer dere til å gjøre det mens dere har permisjon? Betale som vanlig og søke om rentefritak etterpå eller få betalingsutsettelse og rentefritak?

Er litt i tvil om hva som lønner seg, bare betale som vanlig og få rentefritak eller la vær å betale og heller sette pengene inn på fond el?

Det siste frister veldig, har et fond som går som det suser for tiden ;-)

Fortsetter under...

Kommer til å betale som før, for jeg tror ikke jeg kommer til å få lav nok inntekt til å få rentefritak. Uten rentefritak blir det jo veldig dyrt å betale tilbake senere. Hva er grensa for rentefritak?

Grensen for rentefritak er 14 335 brutto per måned. Så hvis du tjener mer enn det får du ikke rentefritak, og da blir det dyrt med betalingsutsettelse. Hvis du tjener mindre enn det og skal ha 53 uker til 80% lønn så vil du jo ha lite å rutte med så da kan det kanskje lønne seg med rentefritak. Da tar det jo lenger tid før lånet er ferdig betalt, men det er jo det lånet man ikke skal prioritere, siden det er personlig og dersom noe skulle skje med deg blir det slettet. Andre typer lån kan derimot bli overført på familiemedlemmer dersom noe skulle skje med deg.

På sidene til lånekassen står det at: "Dersom du dokumenterer fødsel og omsorg etter fødsel, og din brutto månedsinntekt ikke er over 14 335, kan du få rentefritak. Inntektsgrensen økes med kr 1 435 for hvert barn under 16 år du forsørger"

Da blir vel inntektetsgrensen 15770?

Annonse

jeg har begynt å skulle betale på lånet i år... Er arbeidsledig, men har ikke meldt meg som ledig, så har ikke fått rentefritak på de to første avbetalingene... bare utsettelse.. Når jeg har født kommer jeg til å søke om rentefritak og betalingsutsettelse.. har ikke råd til å betale på det så lenge det bare er mannen som har inntekt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...