Gå til innhold

Gyn. US....


Nesly

Anbefalte innlegg

Er 25 år og har aldri vært til gyn.US...

 

Men nå som jeg har blitt gravid slipper jeg vel ikke unna, sukk..

 

Gjøres det på første legebesøk?

Er det så grusomt som det høres ut?

Tar det lang tid?

Er det noen mulighet for å "slippe"?

 

Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingenting å grue deg til!

Har aldri opplevd at det er vondt (det kan være ubehagelig, men aldri direkte vondt).

Hvis du syntes det er flaut, og det er derfor du gruer deg, så må du bare tenke at dette er jobben til legen.

De har sett det meste og bryr seg ikke uansett hva det er.

 

På spørsmål om du kan få slippe, og om det gjøres på første legebesøk, kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojsann! du burde ha vært der hvert år fra du ble seksuelt aktiv.. menmen, nok om det.

 

Selve undersøkelsen er helt smertefri (hvertfall for meg), bare man slapper av og ikke spenner seg. det tar ikke lang tid, fra du kler av deg til du har buksa på igjen tar det max 5 min.

 

du slipper nok ikke. tenk på det på denne måten; ved å gå til gynekologisk undersøkelse regelmessig kan de finne evt. celleforandringer å overvåke ting før de utvikler seg.

 

jeg har selv fått påvist celleforandringer, og er kjempeglad for at jeg gikk til gynekologisk undersøkelse.

 

dette er noe som tar deg 5 min, og som er viktig både for deg og barnet.

 

det er ingen grunn til å bekymre seg.

lykke til

 

ps: jeg har kvinnelig gyn. synes det er litt enklere å snakke med henne om "de tingene der nede"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 26 før jeg var hos gyn første gang. Hadde da bare hatt en partner før min nåværende. Jeg trodde alle skulle få innkallelse da de var 25, alle andre jeg hadde hørt om hadde jo fått det, så jeg gikk og ventet, men ingen innkallelse kom. Valgte å bestille time på egen hånd, og legen sa "hvorfor det?" da jeg kom, og det ikke var pga noen plager. En skal jo egentlig ta en sjekk hvert 3. år (hvis man ikke har hatt usikker sex). Tok celleprøve, alt så greit ut.

 

Synes ikke det er stas i det hele tatt, får vondt i magen av å tenke på det, men det er fort gjort, og gjør ikke vondt. Er bare ubehagelig.

 

Det er for din egen helses skyld, og nå også for barnet. Du får nok bare bite tennene sammen og ta en sjekk. Er ikke alle som blir sjekket i forbindelse med svangerskapet, men jeg ville fortalt legen at jeg aldri har tatt sjekk før, hvis hun ikke automatisk ber om en underlivssjekk. Greit å få det gjort, mange unge jenter får celleforandringer.

 

Jeg var inne sist og tok celleprøve, men måtte da inn en gang til for å dobbeltsjekke. Heldigvis var alt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke obligatorisk med gynekologisk undersøkelse i graviditeten lenger, men hvis du aldri har gjort det før, vil jeg nok råde deg til å ta en. Så vet du litt mer hva du går til senere, for i løpet av svangerskapet kommer du til å bli sjekket i alle bauger og kanter uansett.

Hva synes du forresten om tanken på å føde osv hvis du aldri har vært til gynekolog? (nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva synes jeg om tanken på å føde...jeg ser på den som et nødvendig onde..

 

Kan ikke heeelt sammeligne en fødsel med en gyn US da..

 

Under fødselen tror jeg en tenker på andre ting..er bare glad for å få hjelp liksom..+ at de fleste jordmødre er vel kvinner? Liker ikke å blotte meg slik for en mann...

 

Under gyn US er det litt mer flaut da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er snart 34, har hatt utallige gyn US, og må si jeg gruer meg hver gang, men pleier si det til legen, og han beroliger meg hver gang, det er kjapt gjort, og ikke vondt i hele tatt. Viktig å slappe heeeeelt av, (jeg pleier å knipe og slippe opp, gjentatte ganger når jeg kler av meg og setter meg oppi stolen, det lærte jeg av en lege en gang, og det får musklene til å slappe av litt).

 

Jeg har kun gått til mannlige leger, og syns det er mer naturlig enn kvinner, men dette er jo opp til hver enkelt hvordan det føles....

 

Er selv førstegangsgravid, og er kjempespent på US da, liksom litt småredd for at det skal gå galt osv, men har skjønt at det er heeeeelt ufarlig.

 

Anbefaler deg å få tatt US når du skal til legen, men fortell at du er usikker og aldri har gjort det før, da vil de forklare hvca de gjør og hva de ser.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...