Gå til innhold

Hva bør jeg ta? Gravitamin + folat?


Nesly

Anbefalte innlegg

Lurer på hva jeg bør ta av vitaminer i begynnelsen av graviditeten min.

 

Har hørt noe om Folat, hvorfor bør en ta dette?

 

Bør jeg ta gravitamin i tillegg til folat da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Nesly,

Folat er et vitamin som forebygger ryggmargsbrokk, og trolig ganespalte. Generelt bra for celledeling/ vekst, og det er det jo mye av i magene våre om dagen! 1 pille om dagen.

Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, diskuterte kosthold generelt, og hun var veldig opptatt av at jeg skulle ta tran. Men det er vondt så jeg nekter, og da er omega 3 (som i fet fisk) et bra alternativ. Hun var også opptatt av at jeg skulle få i meg nok kalsium, siden jeg drikker lite melk. Spiser litt ost og youghurt, men det er ikke nok. Babyen tar kalsiumet det trenger, og da blir det lite igjen til mamman. Tar derfor et kosttilskudd som heter Triomega Woman, der det både er kalsium, omega 3 og litt anna. Men må ta 3 kapsler om dagen! Har kjøpt det på vanlig dagligvare. Jernbehovet øker også, men siden noen får treg mage av å ta jerntilskudd, anbefaler hun å spise mat med jern, eks. kjøtt, leverpostei og grønne grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar alle sammen:)

 

Skal gå til innkjøp av litt vitamin-ting i dag tror jeg!

 

Åh, det er så kjekt å være gravid!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du tar gravitamin bør du ikke ta folat i tillegg... er like mye folat i en gravitamin som det er i en folat tablett og det var visst ikke bra å ta for mye folat...noe du gjør visst du tar begge deler...

Lykke til med spiren!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...