Gjest Skrevet 10. mai 2006 #1 Del Skrevet 10. mai 2006 Min datter ble født 14 desember, ett par uker før termindato. Når jeg leser diverse faglitratur, og spesielt når jeg leser hva andre "desemberbabyer" kan / skal kunne ...........ja da føler jeg at jenta mi kommer til kort..... ----Hun HATER å ligge på magen, det går kunn noen få minutter dersom jeg legger henne sik. *Når jeg gjør det så strekker hun ut Venstre arm og grafser på underlaget. Dette misstenker jeg for å være en ubevist handling, for dersom jeg legger en leke forran henne så griper hun IKKE etter den, men bare strekker ut handa og grafser. Altid bare Venstre. ----Hun har en tendens til å på en måte vri armene sine, innover og bakover.....hvis dere skjønner. Når jeg løfter henne opp, kan ofte en eller begge hendene ligge strakt ned langs kroppen, men håndflaten utover... Ett par veninder har kommentert dette......"oi, hva er galt med handa hennes?"....... ----Hun har ikke tatt tak i tærne sine, tror ikke hun vet hun har dem heller. ---Hun har deffinnitivt ikke snudd seg eller rullet til den ene eller andre siden. ---Hun ligger temmelig nøyaktig akkurat der jeg legger henne fra meg, hun kan vrikke seg noen cm nedover, men det er en tilfeldighet. ----Hun kan ikke ligge på magen med strake armer...laaaangt ifra.... ----Hun kan ikke bytte leke fra en hand til den andre. Huff, føler at jenta mi er unormalt treig............ Hva tror dere da desembermammaer, dere har jo barn i samme aldersgruppe.......... Jeg skal snakke med hs om bekymringene mine.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norris Skrevet 10. mai 2006 #2 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har en liten pjokk som ble født 10 desember, også dette var et par uker før termin. Han ruller ikke enda, men HS sa at de skal rulle fra rygg til mage rundt 6 mnd gj.snitlig, så da har vi god tid enda.. Han har begynt å være flinkere til å ligge på magen de siste ukene, men klarer bare korte øyeblikk(les: 2-3 sek) på strake armer. Han kan ligge på magen i maks 10 min, da blir han sur og sliten. Han beveger seg ikke verken framover, bakover eller i sirkel. Men dette regner jeg med kommer etterhvert, han kommer jo ikke til å bli liggende slik resten av livet :-) Jeg stresser ikke, noen er raske andre er litt treigere. Det med hånda som du beskrev kjente jeg meg ikke igjen i, synes du kan spørre HS, alltid greit å spørre synes jeg, hvis man er usikker. Kan hende hun har jobbet mye med å utvikle "språket" i det siste...det har jeg hørt at kan gjøre at motorikken blir satt litt på vent. Mye for hjernen og utvikle både motorikk og språk på en gang. Det er sikkert ikke no farlig, men kjipt å bli usikker, så hør med noen fagpersoner om dette...kanskje fysioterapeuten på helsestasjonen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Del Skrevet 10. mai 2006 Ikke bekymre deg, Marekatta! Det kommer når det kommer. Jenta vår på 8 var veeeldig treg med alt. Gikk ikke før hun var 18 mnd. Fikk en del kommentarer av venninner, ble lei til slutt. Hun konsentrerte seg om språket, var en masekråke fra 6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pleasure Skrevet 11. mai 2006 #4 Del Skrevet 11. mai 2006 Ingen grunn til bekymring. Når jeg var på barselgruppe (4- mnds kontroll) med fysioterapeut, fikk jeg også panikk. Guttungen min virket "treigere" enn de andre barna. Fikk beskjed av fysioterapeuten (en streng en) at jeg skulle legge han på gulvet (i lekegrind) mest mulig. Han måtte sove der om dagen og venne seg til den. Ja, så begynte jeg med denne "oppdragelsen" da når jeg kom hjem og stakkars småen. Han bare skrek og forstod ingenting. Lå på magen og kom seg litt rundt, men tror det var fordi han ville ut av lekegrinden og opp til meg. Jeg orket ikke å fortsette med dette her, ringte HS neste dag og ba om å få lov til å komme en tur opp til henne. Hs min er i begynnelsen av 60- årene og har 6 barn. Hun forsikret meg om at det meste er naturlig med barn. Det han mest av alt trenger er trygghet, oppmerksomhet og masse kos. Det er det som skal vektlegges, så skal jeg prøve å venne ham til å ligge for seg selv på teppe på gulvet (gjerne ligge der sammen med ham i begynnelsen). Begynne med noen minutter og øke etterhvert. Når jeg tar ham opp, skal jeg snu ham halvveis, slik at han også "hjelper til". Han er en stor gutt og må varmes opp litt først. Da klarer han å få tærene helt opp til ansiktet. Det er faktisk ikke alle barn som gjør det heller, handler om interesse. En annen ting som fikk litt fart på sakene her, var at jeg fjernet babygym. Med babygymmen lå han de og var ganske passiv, og det kan fort bli kjedelig. Nå får han lov til å leke med den, men bare innimellom, ellers så har han leker som jeg har spredd litt rundt på teppet slik at han prøve å strekke seg etter de. kanskje det hadde vært en ide for deg å snakke fysioterapeut på din helsestasjon? Eller så ahr du jo helsesøsteren da som kan fortelle hva som er "normalt" og "lite normalt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy H Skrevet 11. mai 2006 #5 Del Skrevet 11. mai 2006 Kjære deg, klart datteren din ikkje e unormal.. E litt derfor sånne plasser som dette kan være skummel, fordi vi sammenligner våre barn med alle andre sine, og alle e så forskjellige. Det som står om ka d skal kunne på de ulike stadiene e veiledende, og betyr ikkje at sånn skal d være. Skjønne godt kossn du har for eg tenke litt sånn sjøl til tider. Spes fordi eg har ei svigerinne, som heilt sikker i beste tro alltid fortelle meg kor tidlig ute hennas unga va m lallslags. Og d va jo selvølgelig mye tidligere enn snuppa mi. Va på helsestasjonen igår, og tok opp dette der. For vår jente vise heller ingen som helst interesse for å prøve å snu på seg. Ligge ei stund på magen, men då bare ser ho på alle lekene sine, prøve ikkje å ta etter de. Må og si at vi øvde lenge for å få ho til å ligge litt sånn, og ho lika d ikkje spesielt godt no heller, men d blir bedre for kvar dag. Du kan jo prøve å ligge fremfor ho på gulvet når ho ligge på magen, d lika de ofte. Uansett, helsesøster sa eg hadde ingenting å være redd for, for d va IKKJE unormalt at ho ikkje snudde seg endå, og eg trengte ikkje øve m ho. Ho fikk intrykk av at vår jente va et "se-barn"for ho e så våken og m, og reagera på alle lyda. Følge m på alt som skjer og e veldi nysgjerrig. Derfor kunne d hende ho va fornøyd m å bare ligge på gulvet å observere og følge m og derfor ikkje likte seg så godt på magen, eller prøvde snu seg. Men at når ho først begynte m disse tingene ville ting gjerne skje fort og mye på ein gang. Ble utrolig letta då, for d e jo ikkje kult at andre sie ho e sein, og når eg lese her ser eg jo at mange e tidligere ute enn ho.. Men kanskje e våre barn mer våken og m på den måten enn de andre barna som kan så mye ant??e ikkje godt å si.. Men eg tror hvertfall du kan slappe heilt av angående babyen din, e nok ikkje nokke gale. Du kan jo lufte tankene dine på helsestasjonen, d va hvertfall veldig deilig for meg. Lykke til videre!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. mai 2006 #6 Del Skrevet 11. mai 2006 Takker jenter, takker for svar. Jeg føler meg litt roligere nå. Men skal snakke med HS den 18 mai.... Ja litt skummelt med slik sammenligning Happy.......blir fort usikker da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy H Skrevet 11. mai 2006 #7 Del Skrevet 11. mai 2006 ja d blir vi, har gjort d her inne så grådig mange ganger. sammenlignet min m mange andre sine. Har ofte endt opp urolig, d e jo tross alt ørste barnet vårt, og hvertfall eg kan lite.. Men samtidig har eg utdanna som barnevernpedagog, så eg veit og at alle e veldi forskjellige. Men når d gjelde sine egne hjelpe d ikkje kor masse eg har lært, for bekymringen overdøver alt t tider. hihi.. Eg har bare bestemt meg for at eg ikkje ska høre så masse på alle andre, og passe meg litt for ka eg lese.. så gjorde d som sagt veldig godt å snakke ut m helsesøster. E alltid godt å høre nokken andre fortelle deg at dette e iorden og ingen bekymring e nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå