Gå til innhold

sjer det er så mange mødre her som ikke gir ungan sine ditt og datt osv

Anbefalte innlegg

jeg har 3 unga , den minste er snart 10 mnd

han får spise mariekjeks,juice,is,jougurt,middag vi spiser (uansett nesten) melon osv ..

er det bare min baby det heller?

ingen av ungan mine e overvektig altså (vist noen skulle tro det) og vi har veldig sunne middager og ingen godteri på hverdagene så det er ikke en snavvel familie men nå som det erpen vær så liker vi å kose oss med kjeks osv ..

er det bare jeg som gir minste i huset slike ting ??

Fortsetter under...

Min er 6 mnd og får ingenting :) Dvs, han får sin egen mat - grøt, fruktmos og sånne ting. Sviskesaft dersom han trenger det.

Vet at familien min verker etter å gi ham is på 17. mai, men det er ders problem synes jeg. Han synes jo alt dette andre han får er så godt, så hvorfor gi ham søtsaker eller annen snacks da?

Jeg skal vente i det lengste med å gi ham unødvendig mat - litt vanskelig å si hvor lenge siden jeg er førstegangs :) Men jeg synes altså ikke at det er nødvendig å gi babyene noe spesielt på festdager - det er kun vi voksne som har glede av sånt.

Håper de ikke får store problemer med magen når de blir eldre. I alle fall håper jeg at middagene deres består i sunne råvarer og veldig veldig lite krydder! Det er ikke vekten man bør tenke på her, men hva magene til de små tåler.

Jeg lar også min på 9 1/2 mnd få smake på det meste. I dag er det mye hysteri rundt hva man gir babyene. Min storbror fikk grøt når han var en mnd gammel, og han har vokst opp og blitt ett normalt menneske.

Men man må vise litt sunt fornuft og lære de gode matvaner i ukedagene og så får man kose seg litt i helgene.

Gutten min er 7 mnd og får smake det meste av frukt og grønnsaker, men is og andre søtsaker får han ikke. Han er veldig intressert i å smake på allt jeg spiser og blir sinna hvis han ikke får, men jeg passer på å ha noe frukt som jeg kan tilby og da blir han kjempefornøyd.Syns ikke han har behov for å spise is og kaker jeg, den tiden kommer tidsnok. Hver sitt valg syns nå jeg :)

Annonse

Snuppa her er nå 10 mnd, og hun får smake det meste. Men vi fikk beskjed av legen på helsest på 6 mnd kontrollen at de nå kunne få alt utenom kumelk som drikke, og honning.

Men jeg har begynt å gi litt youghurt, hun spiser masse frukt og bær (jordbær, melon osv også litt kiwi), hun smaker is hvis vi spiser det. Det meste av middagsmat får hun også smake, men prøver å unngå veldig sterkt krydder, og salt.

Men kaker og godterier og søte drikker prøver vi å unngå altså. Fikk en smågodt-bit som påskeegg, og har fått kjeks eller vaffel et par ganger.

neida du er ikke det :) snuppa mi får lov til å smake på nesten alt hun vil og det er mye .. hun er 10 mnd. jeg har også litt inntrykk av at det er endel her inne som er meget forsiktige på både den ene og den andre måten .. nesten litt hysteri synes nå jeg , men folk er jo forskjellige da.

Når dere lar ungene som er så små smake på det meste, er det en forutsetning at de har fått tenner da? Er sååååå redd for at lillesnuppa på 8mnd som har fått kun to tenner skal sette ting i halsen, men har veldig lyst til at hun skal få litt frukt i hånda eller lignende....

Var litt strix til å begynne det, var ikke så interessert i at han skulle få ssmake så mye før han hadde fått smaken på fast føde, så blei ikke videre fornøy når svigermor og tanta fora han med sjokoladekake i barnedåpen:o( Men nå får han smake litt is av og til, babykjeks o.l

Lillemor her i huset får smake på alt. Hun er 7 mnd ikke tenner men spiser brødskive. Det er ikke noe problem . Tenk på deg selv hvilke tenner bruker du når du spiser mat ? Jeg bruker fortenner til å bite av , å tygge gjør jeg med de andre tenner. Småbarn bruker gommene .

Jeg er rett og slett veldig usikker på hva de kan få og ikke få, derfor er jeg tilbakeholden. Vil gjerne at hun skal blir glad i mat, så ønsker på ingen måte å være hysterisk. Men er førstegangsmamma, og har derfor ingen erfaring, og da blir det fort til at man ikke gir så mye fordi man er usikker på om de tåler det. Men søtsaker er jeg ganske bevisst tilbakeholden med, for de trenger ikke fores med det før de er bevisst på at det finnes. Det er jo mye som er sundt som de også synes er godt, frukt f.eks. Kommer ikke til å nekte henne kake og godteri når hun er eldre, men det blir ikke hverdagskost her i huset. Kan godt venne seg til at det hører til helg og fest. Men om hun får sjokolade av mormor på en tirsdag skal jeg ikke blir helt hysterisk.

Annonse

Ser at flere syns det er hysteri å ikke stappe barna sine full av is, brus og juice.

Her inne er det så mange forskjellige mennesker, så de som jeg ser sitter å tar middagen sin på gatekjøkkenet er sikkert også her inne. Det kunne virkelig ikke falt meg inn å spist med barna på Mc Donalds og annet gatekjøkken flere ganger i uka, men det finnes jo mennesker som gjør det. Så derfor har jeg sluttet å bli overassket når jeg leser om folk som syns det er naturlig å gi små babyer alt mulig rart, for jeg ser jo med egne øyne at det finnes folk som gjør slikt. Langt unna min forstand, og folk jeg omgåes, men folk er jo forskjellige.

Og nei, vi gir ikke barna våre hverken brus, juice, saft eller annet godteri. Og det heter ikke hysteri, men omsorg.(NÅ får jeg mye pepper nå:-)

En liten baby vet ikke at sjokolade, is etc er gotteri. Han kan ha like mye glede av å få frukt. Når min eldste var liten foretrakk han banan framfor søtsaker. dette fordi han ikke viste hvordan søtsaker smakte. Han er nå voksen og spiser fremdeles ikke noe særlig søtsaker. Og han har feilfrie tenner.

neida skal ikke gi deg pepper . skjønner hva du mener .. men for om noen lar barna smake på mye er det ikke dermed sagt at de spiser middagen sin på mcdonalds flere ganger i uka og forer dem med bare snop.. alt med måte .. mine barn har alle fått smake på både is og krem på kake om vi har hatt det enten vi har vært i selskap eller om vi har kost oss litt utemom, men vi har det jo ikke som hverdagskost (det tror jeg det er stort fåtall som har) det finns jo en gylden mellomting ..

Jeg lar da mine barn få smake på masse jeg, men det er som Halloween-mamma sier over her at det er vi voksne som har glede av å gi barna søtsaker. Og da mener jeg vi virkelig gjør de en bjørnetjeneste. Det går utover helse generellt og tannhelsen.

Det hva du venner de til som avgjør hva de syns er godt. Er barn vant til å få frukt og grønnsaker, så liker de det. så hvis man re opptatt av å gi sine små smaksopplevesler, er det mye å velge i.

Enig med deg, Edvards mamma. Det er vi voksne som "dytter på" ungene matvanene deres. Jeg er ikke hysterisk når det gjelder hverken søtsaker eller saft o.l, men ser ikke helt poenget med at min minste på 9 mnd skal spise f.eks sjokolade fordi JEG synes det er godt :)

mine barn får mest frukt og grønt men jeg lar dem likevel få smake når vi "store" koser oss . synes ikke det er noe galt i det . og det er en vesentlig stor forskjell på det å fore dem og å la dem få smake litt innimellom ..

Helt enig med shedevil her. Så lenge de ikke vet hva det er, er det ikke nødvendig å gi dem snop heller. Men det kommer jo en tid hvor de ser at vi spiser noe de ikke får, og da mener jeg det er greit å la dem smake. Så får heller vi passe på hva vi spiser til hverdags, og ikke la snop være en del av hverdagen. Det samme med saft, sjokoladepålegg osv.

jeg kommer til å vente lengst mulig med å gi småtten snop og all unødvendig "mat". Komme også til å lage grøt / middager å slikt fra grunnen av selv.

Han kommer tidlig nok til å like slikt som ikke er sunt. trenger ikke trene han på de smakene ;)

unger er glupe:) hvis du ønsker at de skal få et normalt forhold til godis er det ikke lurt å holde igjen alt for lenge altså over året mener jeg...de skjønner at det er noe mystisk og spennende med "fy-maten" før vi aner det. OBS, kakesmaking og 17 mai:: det kan være nøtter i de fleste kaker, så sjekk det hvis du er redd for en evt nøtteallergi. ikke kjekt hvis en 10 mnd får allergianfall. Hadde et tilfelle i familien som ga foreldrene en skikkelig støkk. Men gikk bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...