Småbarnsmor og mormor Skrevet 10. mai 2006 #1 Del Skrevet 10. mai 2006 Har en gutt som har adhd. Nå i det siste har jeg begynt å lure mer og mer på om søsteren også har det. Har tenkt på det mangen ganger opp igjenom årene men har liksom ikke fått det helt til å stemme. Men nå lurer jeg virkelig på om jeg skal få henne utredet. Jenta er nå blitt 15 1/2 år. Hun har ett raseri som ikke hører hjemme noen steder og hun klarer ikke helt å kontrollere det når hun er ute heller. Hun kommer rett som det er hjem å forteller at hun har kranglet med noen jenter på skolen f.eks. Hun har dessuten mest guttevenner. Hun krangler også med lærere på skolen spesielt hvis det er noe hun syns er urettferdig. Klarer ikke å "bite" ordene i seg men sier akkurat det hun tenker og mener. Dersom det er noe hun har lyst på/til og vi svarer nei så "koker" det over for henne med engang. Hun smeller med dører, kaster ting vegg i mellom og slår etter oss. Har merket at hun er på samme måte som broren.Når de er sint så nytter det ikke å snakke til de. Da må de få tid for seg selv til de har roet seg. Og da virker det som om alt er glemt..... Da er de så smilende blid og fornøyd. Ellers så er hun stort sett en grei jente, men jeg har merket at jeg heller ikke helt kan stole på henne alltid som barnevakt. Der må jeg også se det an på dagen hennes.. Hun sier gjerne ja også kommer vi hjem og hun har overlatt passingen til broren på 12 med adhd.... Noen som har jenter med adhd som har råd å komme med... Bør jeg få en utredning på henne???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5008515-lurer-p%C3%A5-on-jenta-mi-har-adhd-ogs%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2006 #2 Del Skrevet 11. mai 2006 Her kan det være alderen også. Fjortisser har det nødvendigvis ikke så lett. Kanskje er det ikke lett for henne å ha en bror med adhd heller? Jeg hadde et voldsomt raseri i tenårene. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om datteren din. For meg er det normalt at tenåringsjenter kan være slik. Var hun slik før? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5008515-lurer-p%C3%A5-on-jenta-mi-har-adhd-ogs%C3%A5/#findComment-5013558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor og mormor Skrevet 11. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 11. mai 2006 Hun har alltid hatt ett voldsom raseri. Var ett mareritt å ha henne med på butikk f.eks når hun var liten.For hvis ikke hun fikk det som hun ville så kunne hun slenge div ord etter oss og kjefte og trampe u gulvet.Det samme hvis vi f.eks var i selskap og hun f.eks ville overnatte og ikke fikk lov. Men sinne er så likt på broren sitt.Farer plutselig i taket og raser, smeller og kaster. Mister ting, glemmer hvor hun har lagt ting fra seg og tenker ikke over konsekvensene av enkelte handlinger. I neste sekund så er hun så snill og grei, en skikkelig kosejente som åpentlyst gir uttrykk for hvor glad hun er i meg. Hun kan slenge seg rundt halsen min og gi meg en suss rett foran alle i klassen og andre venner. Men er hun sur så er jeg som luft for henne og hun viser det helt åpentlyst. Andre ungdommer prøver gjerne å skjule sinne sitt litt ute blandt folk, men det gjør ikke hun. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5008515-lurer-p%C3%A5-on-jenta-mi-har-adhd-ogs%C3%A5/#findComment-5014957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå