Gå til innhold

Mammadalt i barnehage

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 12 mnd skal begynne i barnehage i høst. Han er ekstremt mammadalt, har alltid vært det, og nå er jeg så nervøs for hvordan det skal gå i barnehagen. Vi øver en del på å være i åpen barnehage og hos venner av meg som er dagmammaer. Da prøver jeg å liste meg bort, men da blir det rabalder rimelig kjapt. Er det noen med erfaring som kan gi med noe trøst, eller råd ifht. hva jeg eventuelt kan gjøre?? Jeg er så redd barnehagen blir helt traumatisk for han. Forøvrig er han er trygg, blid og lekeglad gutt:-))))))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5007571-mammadalt-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortvil ikke! Det kommer til å gå så bra!

Jenta mi har hele tiden vært en ekstrem mammadalt, satt til tider oppå meg hele tiden, så jeg grudde meg veldig til hun skulle begynne i barnehage, men det gikk over all forventning!

Gråt litt i begynnelsen når jeg gikk, men de sa at hun var veldig lett å avlede, dette kan de jo så bra!

Hun var 10 mnd når hun begynte og er nå 14 mnd, og nå sier hun ikke hadet engang når jeg leverer henne, bare turer rett inn!

Så pust ut! Det er som oftest lettere å venne de til barnehage når de er så små. Hun har også blitt mye mer trygg på andre mennesker og det er godt, for det om hun fortsatt er en liten mammadalt. Er jo godt å være best en liten stund til!

Å, så godt å høre! De er jo stort sett tilpasningsdyktige, ja! Fint å høre om datteren din som trives så godt! Tusen takk for oppmuntring!!! Det går som du siser stort sett bedre enn fryktet! Jeg kommer nok til å grue meg litt, men er vel normalt at en gjør det også.

HI

Du skal helst ikke liste deg bort da dette kan gjøre han utrtgg ved at han aldri vet nåpr mamma plutselig forsvinner. De anbefaler heller at man sier klart fra når man går. I begynnelsen vil det ofte være sutring når man går, men det som er viktig er hvor lenge den varer. Det er ganske vanlig med sutring, men som oftest går den veldig fort over.- vår datter sutret alltid når jeg gikk på den alderen, uansett om hun var hjemme eller i barnehagen. Men så fort døren var lukket så hadde hun sluttet. I barnehager er de veldig flinke til å få oppmerksomheten bort på noe annet. Tror ikke du har noe å bekymre deg over for de fleste barn på den alderen er mammadalter og det er naturlig for den å sutre når mamma går.

Annonse

Samme erfaring som lille my. Ekstrem mammadalt jente, i tillegg svært skeptisk til fremmede. Vi var på besøk i barnehagen 2 ganger før hun begynte og hadde regnet med å bruke lang tid på tilvenning. Men det holdt med de vanlige 3 dager. Hun trives kjempegodt, har aldri grått når vi har gått. Vi sier tydelig hadet, støtter meg til de over, de blir usikre om de ikke vet hvor du er. Hun begynte da hun var akkurat 1 år, er nå 17 mnd. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...