Gå til innhold

Fødselspenger; tidskonto??

Gla-mor

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har termin 24.juli (planlagt keisersnitt), og har begynt å tenke på fødselspermisjonen. Er det noen her som har erfaring med tidskonto? Har funnet mange skjema på www.trygdeetaten.no, men synes det er vanskelig å få nok informasjon der. Når er det forresten man skal sende inn skjemaene? Før eller etter fødselen? Og hva med arbeidsgiverne (pappen og jeg skal dele permisjonstiden), hva skal de gjøre? Når jeg fødte sist (for 16 år siden), var det ingenting slikt med skjemaer som skulle fylles ut, arbeidsgiveren ordnet alt og jeg fikk vanlig lønn i ca. 6 måneder. Takknemlig hvis noen har gode råd!!!

Fortsetter under...

Hei Gla-mor

Jeg brukte tidskonto til forrigemann, og siden det passet perfekt for oss skal vi bruke det denne gangen også.

Slik vi gjorde det var at jeg tok ut full permisjon i 7 mnd, og så jobbet jeg 50% etter den tid. Da var jeg 2 dager på jobb, og en halv dag hjemmekontor. Pappaen fikk 2 uker permisjon av min permisjon (tilsammen 6 uker) og hadde 1 dag fri i uka i tilsammen 30 uker. Slik fikk vi behov for èn dag i uka med barnepass.

Da fikk vi "dratt ut" permisjonen over lengre tid, og gutten vår fikk en rolig og glidende overgang til dagmamma/barnehage.

Dette kan selvfølgelig løses på flere måter. Du trenger ikke bestemme deg for detaljene på tidskonto før fødselen, men det er nok lurt å snakke med trygdekontoret tidlig slik at de kan hjelpe deg med å finne en fornuftig fordeling og regne ut hvordan dette vil bli for dere. Det skal heller ikke være noe problem med å ombestemme seg, hvis man finner ut at en må endre løsningen. Selv ikke etter at tidskontoordningen har startet

Etter at du vet hvordan du vil ha tidskontoen fordelt, må du skrive en avtale med arbeidsgiver. Dette er også et skjema du får på trygdekontoret. Da er det faste dager i uka som avtales, og hvis du har en fleksibel arbeidsgiver, skal det vanligvis ikke være noen problem. Denne avtalen trenger heller ikke være fastsatt før fødselen.

Håper dette var til hjelp for deg. Lykke til!!

Vi hadde også tidskonto forrige gang.

Jeg hadde full permisjon til barnet var 7-8mnd, så gikk jeg over til tidskonto. Jeg jobbet da 60% og hadde 2dager fri, de 3 dagene jeg var på jobb, tok pappan med barnet på jobb eller avspaserte. Det gikk bra for oss (pappan har en ganske selvstendig jobb). Pappan kom ned på min jobb hver dag, slik at jeg fikk fortsatt med ammingen + at jeg pumpet endel, så han kunne gi flaske også.

Vi fikk drøyd permisjonen på denne måten, det ble allikevel stress for meg, da jeg jobbet 60%, men hadde fortsatt over 100% arbeidsoppgaver (har en lederstilling). Jeg endte da opp med å jobbe mye om kvelden, når barnet sov og i helgene, for å ta igjen det tapte.

Jeg kommer ikke til å velge tidskonto igjen. Hadde jeg hatt en jobb med mindre ansvar, der jeg kunne slippe arbeidsoppgavene når jeg gikk hjem, da hadde jeg tatt tidskonto igjen.

Begynn å planlegge tidlig. Det er vanskelig å sette seg inn i allt. Jeg opplevde også at trygdekontoret hadde problemer med å forstå regelverket. Jeg endte opp med å snakke med flere forskjellige trygdekontor og samlet opp de forskjellige svarene. Så bestillte jeg time på mitt trygdekontor, slik at vi sammen kunne gå igjennom de forskjellige svarene + selve regelverket.

Lykke til

Takk for gode svar! Tidskonto høres perfekt ut for oss hvis jeg bare har hel permisjon den første tiden. Jeg er redd for at det kan bli stress med at vi begge jobber litt og har litt permisjon, og særlig med ammingen. Fint at det går an å ombestemme seg. Vi får ordne en time på trygdekontoret og snakke mer med arbeidsgivere. Vi ønsker jo begge å nyte tiden med den lille så mye som vi kan.....lenge siden sist, og så blir nok denne lille gutten den siste også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...