Gå til innhold

Når introduserer dere annet enn MM? (samme som Småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Hei! Har en stor og fin gutt på fire måneder. Fullammer, og ønsker å fullamme fram til 6 måneder helst. (Er både cøliaki og matvareallergier i familien til mannen min).

Har hatt masse melk, og han har lagt på seg godt. Men på sist kontroll (3,5 måned) hadde han bare lagt på seg 150 gram på 2,5 uke. Helsesøster mente at det ikke gjorde noe, han var jo blid og fornøyd og hadde strekt seg bra (var 66,5 cm og 6,8 kilo) :-) Er vel ikke så rart om han ikke har lagt på seg så mye siste måneden egentlig, siden han er mye mer aktiv nå, og sover mindre på dagtid. Han har villet ha mat ganske ofte i det siste, så regner med at vi er inne i en økeperiode nå.

Men de siste par ukene har han blitt veldig interessert når han ser noen av oss voksne spise eller drikke. Strekker seg etter maten/drikka og virker som om han veldig gjerne vil prøve. Har latt ham få noen teskjeer vann et par dager nå i varmen, og han liker visst det. (Mulig teskjea var mer spennende enn vannet da :-D ) Bør vi utnytte denne interessen til å introdusere smaksprøver på litt mer enn bare vann? Hva slags erfaringer har dere?

Fortsetter under...

For å unngå misforståelser; er IKKE bekymret for vekta hans, og kommer ikke til å introdusere noe annet enn vann før jeg har vært på helsestasjonen igjen. Bare lurer på hvilke erfaringer andre har, om denne interessen for mat/drikke holder seg, slik at han fortsatt er interessert når vi begynner med smaksprøver?

Jeg ville venta litt til hvis jeg var deg. I alle fall en måned, om ikke til 6mnd. Tenk hvor lettvint det er med bare puppen. Dessuten er de jo interessert i det meste i den alderen, og som du sier så er det kanskje skjea han er mest interessert i? Interessen vil nok ikke bli mindre etterhvert:-)

Jeg har en på 5 mnd, og han veiver med armene for å få tak i ting ved matbordet, men det gjør han også når jeg holder han opp foran speilet som er over badehylla hvor all den spennende tannkremen og tannbørstene står:-) I dag lot jeg han få smake litt potet, barte for å se hvordan han reagerte, og han smattet det i seg. Var kanskje 1/4 ts han fikk, fordelt på tre "biter". Vil likevel vente litt til før jeg begynner med ordentlige smaksprøver.

Hvis du har allergier osv. i familien så ville jeg i hvertfall ventet til 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...