Gå til innhold

Sete- kan man velge KS fritt? Noen som har kjennskap i Stavanger?Er i uke 35

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig- babyen lå i seteleie. Hadde UL idag, og beina lå nedover. Må si at jeg ikke kjenner så mye spark nedover egentlig, kjenner det mest oppe, men da er det vel hodet og armene jeg kjenner.

Nå må jeg gå rundt og bekymre meg for at alt ikke er som det skal igjen.

Har lest at de som ligger i seteleie ved termin oftere har en misdannelse!!

Uff, jeg er så lei meg. Hadde en lang fødsel sist. Måtte ha drypp fordi det dro sånn ut.

Jeg tør ikke føde setefødsel. MÅ man igjennom alle disse mål for å se om man kan føde vaginalt?

Eller planlegger de KS dersom man helst vil det?

Noen erfaringer med SUS?

Når må jeg begynner å regne med at babyen ikke snur seg. Har jo lest at de kan snu seg helt opp mot fødsel, men sånn helt realistisk- når er det mest sannsynlig?

På forhånd- takk ............

Nervøs

Fortsetter under...

Heisann! Mitt første barn lå i seteleie. Jeg var instillt på å føde vanlig, så jeg var på CT av bekkenet. Mitt bekken var ikke stort nok til setefødsel så jeg slapp å ta noe valg, legen bestemte at jeg skulle ha keisersnitt. Et alternativ er å prøve å snu babyen, noe som var for sent for meg da vannet allerede hadde gått.

Jeg tror du kan velge selv om du vi ha KS siden setefødsel regnes som en risikofødsel. Skal man føde vaginalt så burde man absolutt måle bekkenet via røntgen først da hodet kan bli sittende fast hvis bekkenet er for trangt. Ved vaginal setefødsel er både anestesilege og fødselslege til stede slik at man raskt kan ta KS hvis det blir behov. Du burde absolutt få snakke med en fødselslege på sykehuset (snarest) slik at dere kan finne ut hva som er best for deg. Kanskje dere kan prøve å snu babyen, dette vil en fødselslege forklare mere om. Hvis du ønsker KS uansett så trenger du selvfølgelig ingen undersøkelser av bekken på forhånd.

Lykke til!

Heisann!

Tror du får velge, det gjorde iallefall jeg for 2 år siden. Fødselen startet av seg selv i uke 36, vi visste at bebien lå med rumpa ned. Hadde time til snuing fire dager senere. Da skulle vi også få samtale med en fødselslege som skulle forklare hva som skulle skje ved en evt. setefødsel. Den fikk vi jo ikke da... Da fødselen startet fikk jeg litt panikk. Jordmor på sykehuset tok UL og konstaterte at junior fremdeles lå feil vei. Hun mente at bebien var så liten at det ikke ville være noe problem med setefødsel, uansett var det tid til å måle bekkenet. Jeg følte at jeg ikke hadde fått tilstrekkelig informasjon til å ta det valget, og spurte om jeg kunne få KS. Det var ikke noe problem, og en liten time senere var bebisen ute!

Jeg vil likevel anbefale deg å ta en samtale med en fødselslege før du bestemmer deg! Dersom de er "vanskelige" og du vil ha KS får du si at du er vanvittig redd for setefødsel.

Lykke til!!! De er forresten veldig flinke i Stavanger! Du blir godt tatt vare på uansett!

Min lille prins, som ble 3 år 1. mai ville ikke snu seg. Venninner og mamma var oppriktig bekymret for lille meg på 160 cm som skulle ha ut det store barnet som måtte fylle min digre mage! Jeg fikk varme anbefalinger om keisersnitt, men ingen av dem fra helsepersonell. Jeg ble tett fulgt opp, og samtlige leger/jordmødre anbefalte vaginal fødsel -Ettersom det tross alt er det beste både for mor og barn. Jeg hadde gode bekkenmål, tok hyppige UL og valgte derfor å stole på fagfolkene. Hodet var det som var mest vondt å få ut, og han var 37cm -Noe som jeg har skjønt etterpå ER stort:o)

Det kan ENDE med keisersnitt, og som hun over her sa- Det er ikke sikkert du får velge i forkant.

Jeg var også bekymret fordi jeg hadde lest om misdannelser, og at det ofte kunne være årsak til seteleie. Jeg kjenner sparkene igjen nå fra forrige svangerskap, og det virker som den nye prinsen liker å sette seg i samme stilling. Jordmoren hadde to teorier på hvorfor noen barn sitter:

1. Noen har en hjerteformet livmor, hvor barnet har best plass når de sitter.

2. Noen har et bekken som barn "vil sitte i".

Mitt første barn er 100 % velskapt, og jeg kunne ikke fått en bedre gutt. NOen barn må ha pute pga hoftene dersom de har sittet lenge, men vi slapp det. Så, at det er misdannelser som er årsak til at barnet sitter tror jeg ikke du skal bekymre deg over!

Jeg hadde en flott fødselsopplevelse, tross bekymringer i forkant. Men, min tillit til egen kropp og helsepersonell gjorde at jeg ikke vurderte å ta keisersnitt. Ikke èn eneste gang vurderte jeg det!

Fødselen hadde et helt normalt forløp, jeg startet m rier v midnatt, var på sykehuset 3.30 og han var ute 3 timer etterpå. Jeg gikk på rosa skyer overlykkelig over at alt hadde gått så bra. Bodde på rom sammen med ei som hadde planlagt keisersnitt pga setefødsel, og hun hadde det ikke på langt nær så lett. (du kan jo forhøre deg om hvilke negative sider det kan ha å foreta keisersnitt)

Det er ganske mange setefødsler per år, så jeg ville forhøre meg godt med fagfolk før evt valget faller på et operativt inngrep/keisersnitt (som er langtifra ukomplisert!)

En setefødsel er absolutt mer risikofylt enn hva en vanlig fødsel kan være, men du har til gjengjeld flere som passer på deg og er beredt dersom noe skulle skje. Og et hastekeisersnitt utføres jo uavhengig av hvilken vei barna kommer, men hvis barnet sitter er legen allerede der!

Det er en stund til jeg skal føde, har termin 2.aug. Men, er forberedt på nok en setefødsel og håper det går like bra som sist!

noen garantifor, eller oppskrift på "drømmefødselen" finnes ikke uansett hvilken vei barna kommer!

LYKKE TIL uansettt hva du måtte velge, eller hvordan situasjonen blir:o)

Hei

Jeg fødte min sønn i stavanger. Og pga. sete valgte jeg å ta keisersnitt. Det var aldri noe problem å få velge selv, men ble "presset" til å prøve å vende barnet først. Så ikke vær bekymret, hør på saklige argumenter for begge løsninger og ta så valget SELV.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...