Gå til innhold

Desember: Grøt to ganger daglig?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg skal begynne å gi gullet om morgenen også? Han får MME fem ganger om dagen og grøt + fruktpure om kvelden.

Prøvde å gi han litt i dag og han ble ikke sulten før det hadde gått 4 timer, ellers får han hver tredje. Da går vi ned til 4 flasker melk daglig.

blir slik da: Morgen: Grøt og litt melk

Formiddag: Melk

Ettermiddag Melk og litt frukt youghurt

Kveld: Grøt og litt melk

Ser det ok ut????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5005351-desember-gr%C3%B8t-to-ganger-daglig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte helsesøster i dag om akkuratt det. Hun sa at når barnet virker klar for det, er det bare å gi to måltider. Trenger ikke være grøt, siden det er tungt fordøyelig. Kunne gi grønnsakspure, eller en frukt til middag, og grøt til kvelds.

Du gir yoghurt og? Trodde vi skulle vente med det til de nærmer seg året? Har kanskje misforstått jeg :-)

Jeg gir bare mm og litt grøt til kvelds. Ga grøt til lunsj i dag, det likte han godt. Skal få grøt i kveld igjen.

Nå stiller jeg nok ett superteit spm:

Men Fryktpurrè, er det noe dere gir som dessert, eller har dere det oppi, eller oppå grøten?

Har hørt at det er mye sykker i sånn fruktpurrè på glass...?

Har ikke begynt med fast føde enda her, så jeg aner ikke...

Fruktpure på beger er ikke tilsatt sukker. Kan gis sammen med grøt for de som ikke er så begeistret for grøt, eller etter grøt, eller som eget måltid. Kan jo gi frukt som du moser selv og, koker og moser. Har gitt gutten min litt fruktpure som smaksprøve, men han ga uttrykk for at det var surt.... :-)

Å nei.. Jeg gir ikke ordentlig youghurt nei!!! Mener sånn til 4 måneder som Hipp og Nestle har :) fruktpure har jeg litt i grøten bare!! Min elsker tydligvis alt av nye smaker, eneste han griner på nesen av er denne potetmos greien på 4 mnd glass.... Kan nevne at det er en stor plugg jeg har, og jeg tror han gjerne trenger litt mer.. Vet ikke sikkert, men skal spørre hs nå neste mandag om det jeg gir er ok!!! Det er så vanskelig når det er første, blir så usikker ibland, men har funnet ut at jeg bare må prøve meg fram...

Har ikke sett de yoghurtene jeg :-) Skjønner det er mange nye ting nå enn når jenta vår var baby.. 8 år siden, så ting forandrer seg. Hs vår er ganske liberal når det gjelder hvordan barna introduseres for mat, var hun som sa vi kunne begynne med fast føde når de var 4 mnd hvis vi ville. En på gruppa vår har en jente på 6 mnd (snart), hun får grøt, skive, middag, frukt, ja det meste. Går helt fint det. Hun har fått fast føde ganske lenge, iallefall i 2 mnd. Tror nok det du gir er ok jeg. Som du ser er vi alle usikre iblant, og det er jo godt å vite at ikke noen er "supermamma" :-)

Annonse

Tenkte bare jeg skulle dele hva jeg gjør med min på 4.5 mnd!

Frokost: 1/5 most banan og 1ts maisgrøt m/mme, ca 120ml mme

Lunsj: 1/5 most banan, ca 100ml mme

Middag: 6-8 ts middagsglass og 6-8 ts fruktpure' , 120ml. mme

Kvelds: samme som frokost

Evt Nattmat(ved 23-24): 220ml. mme m/3ts maisgrøt

Evt Nattmat(ved 05-06) 160ml mme

Han krever faktisk så mye mat allerede, før jeg begynte med fast føde, drakk han over 1 liter mme i døgnet og var enda ikke førnøyd! Nå er han mye mer opplagt og kvikk!!

Men jeg lurer på om noen har noen gode forslag til lunsj mat? Er litt lei av å gi han banan hele tiden...

Han spiser nok i alle fall:) Min lillepie fikk grøt første gang i går, hun blir 5 mnd 18.mai! Er han stor? Sisst kontrollen vi var på v 4 mnd veide hun 6040 og var 59cm. Men tror hun har lagt på seg ganske mye siden da:)

Tips til mat kan jo være avokado,potetmos/gulerot som du lager selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...