Gå til innhold

Har noen av dere tatt fostervannproeve?

Anbefalte innlegg

Jeg grubler veldig paa om jeg skal takke ja til en fostervannproeve neste uke. Har tatt en nakkeskan som viser normal nakke, men det finnes jo mange andre syndromer enn Downs som nakkeskanen ikke tester for, og dessuten er ikke nakkeskanen en sikker test.

Hvorfor tok dere en fostervannproeve? Var det pga maalinger fra nakkeskan?? I saa tilfellet, hvilken maalinger hadde dere paa nakken?

Fortsetter under...

Hei. Jeg tok fp nettopp fordi jeg visste med meg selv at jeg kom til å lure og bekymre meg etter nakkescan og duotest. Fp er ihvertfall 100% på de ting det testes for. Man er aldri helt sikker - ting kan skje, men duotest holdt ikke for meg. Og jeg tok den pga alder - jeg er 42 år.

Tusen takk for svar. Problemet mitt er at jeg oensker aa ta en fostervannproeve, jeg oensker aa vite med sikkerhet om alt er ok eller ikke. Problemet er at jeg overfokuserer paa spontanabort risikoen. Den er jo egentlig veldig liten, men i hodet mitt tar den all fokus.

Var dere bekymret for aa miste barnet??

Hei

Jeg tok fostervannsprøve for 8 uker siden. Tenkte selvfølgelig litt på abortfaren, men på den genetiske samtalen på Ullevål Sykehus sa sykepleieren som vi hadde samtale med at hun aldri hadde vært borti noen som aborterte pga. prøven. Det ble utslagsgivende for oss. Ville være 100% sikker på at kromosonene var normale. Jeg fyller 38 rett før termin, derfor valgte jeg fostervannsprøve.

Som en skriver over her var det slett ikke vondt, men litt ekkelt.

Annonse

Hei, jeg har nesten bestemt meg for å ta Fvp i morgen (tviler fortsatt litt frem og tilbake) - dette da jeg også overfokuserer på abortrisikoen :-(

Men, samtidig vet jeg at jeg ville bli gående og tvile/få angst resten av svangerskapet fordi "tenk om" etc...har fått litt motstridende beskjeder på duotest, noe som har latt uroen komme for fullt. Føler at jeg MÅ vite. Min samlede risiko etter blodprøver og UL er ikke så stor, men en av parametrene var litt i grenseland, derfor er jeg så i tvil. Legen sier jeg kan ta fvp, men han gir ikke ved dørene når jeg spør ang risikoen - det er 0,5%-1% sier han bare. Valget er altså fullstendig opp til oss. Vanskelig valg, men jeg tror jeg bare må gjøre det og håpe at det går bra.. Skjønner godt at du er i tvil..

Hei Anonym,

regner med at du naa har tatt fostervannproeven, og at alt gikk bra.

Jeg diskuterte med legen min redselen om aa miste babyen, og hun sa at det er en risiko, 1/200, men det har aldri skjedd med henne. Hun sier det er en relativ enkel prosedyre, spesielt saa tidlig i svangerskapet (uke 16).... jeg skulle bare slappe av.

Saa naa har jeg bestemt meg for aa gaa gjennom med det, og slutte aa tenke "hva hvis" osv. Bare tull aa gaa rundt aa tenke "noen maa jo vaere den foerste"....

Sist jeg var gravid kunne jeg ikke tro jeg skulle faa et velskapt barn, og i dag har vi den soeteste lille jenten paa 18 mnd.

Krysser fingrene.............

Hei igjen. Ja, nå har jeg tatt den og det gikk veldig bra. Ikke vondt, og over på kort tid. Nå er det over et døgn siden jeg tok den og det ser heldigvis ut til at det skal gå bra. Kjenner ikke noe i magen, utenom det som skal være der :-). Håper bare resultatet også blir like bra! Lykke til med deg også, det går helt sikkert bra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...