Gå til innhold

Lånekassen e' noe dritt!!

Arb.ledig husmor

Anbefalte innlegg

Hei!!

Dette innlegget kommer til dere studenter som er i samme gruppe som meg.

Jeg har termin 15.oktober, og i følge lånekassen kan man ikke ta permisjon fra studiene før 3 uker før fødsel, men ifølge min skole må jeg ta perm fra studiestart, dvs 21.august. Nett snakket m ei kjerring fra lånekassen på telefon, og ho sier jeg mister vanlig lån og stipend fra studiestart t barnet kommer for jeg tar permisjon fra studiene... Og i tillegg kan miste fødselsstipendet... Åååå, e så sint no!! Håper dere der ute får litt mer forståelse fra lånekassen enn det jeg fikk!!

Så nå sitter jeg her, prøve å lese til eksamen, noe som ikke frister da jeg kanskje ikke får støtte fra lånekassen til høsten, pga noen teite regler!!

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Fortsetter under...

dette her har jeg også lurt på, og det er visst slik med lånekassa at du må melde deg opp til semesteret i august og "begynne" vanlig på skolen, men i og med at du skal ha barn i oktober, kommer ikke du til å ta noe eksamen til jul uansett, regner jeg med.

Så det du gjør da, hvis du vil, er at du kan følge undervisning frem til permisjon, og hvis det ikke lar seg gjøre med skolen din som du sa, melder du deg kun opp, og er registrert student frem til permisjon. Om du følger undervisning eller ikke kan jo ikke lånekassa undersøke.

Leste iallefall dette på lånekassas nettsider. De menneskene som sitter på tlf der er komplett inkompetente idioter, så de nytter det ikke å snakke med.

håper det ordner seg,

klem

Hei! Jeg hadde termin 1. oktober 2006, fødte 30. september. Visste også at jeg ikke kan ta permisjon før 3 uker før fødselen, men jeg planla å ta en eksamen i november, tenkte at jeg klarer det og tok ikke permisjon i det hele tatt. Men dessverre ble det veldig veldig travelt med babyen og jeg klarte ikke å lese nok. Jeg hadde søkt full lån og stipend for høstsemesteret. Jeg fikk 4000 lån og 36000 som fødselsstipend. Siden jeg ikke klarte å studere nok som nybakt mamma så prøvde jeg å ta permisjon fra skolen i ettertid. Søkte permisjon for både høst 05 og vår 06 i januar. Og det fikk jeg! (selv om egentlig er fristen for å søke permisjon for høstsemesteret den 1. september). Nå for noen uker siden fikk jeg brev fra Lånekassen, der sto det at 1600 av de 4000 som jeg fikk i lån er omgjort til stipend, så jeg må betale tilbake bare 2600. Det var jo kjempefin overraskelse. Jeg antar at siden grunnen for permisjon var fødsel så var de ukene før fødselen sett på som sykefravær, kanskje...er ikke helt sikkert.

Så jeg tror at det ordner seg for deg også. For å være på den sikre siden kan du jo sykemelde deg fra studiestart frem til slutten av september. Lykke til!

Hei!

Jeg har termin 14 oktober og kan heller ikke begynne studiene igjen når skole starter i august pga opplegget til skolen.. Men jeg trodde at når studiesituasjonen tilsier at en faktisk ikke kan begynne å må ta permisjon, skal man få stipend..... ?? det er ikke vår feil at skolen har et opplegg vi ikke kan følge.......

på grunn av masse kvalme å tretthet etter jul, gikk jeg glipp av tre uker på praksisen min ( hadde sykemelding fra lege)

Jeg fikk pga dette ikke lov av skolen å full føre dette halvåret ( værken eksamen eller noe) ordlig dårlig gjort synes jeg..

Men skolen har skrevet et brev, der det står at di ingvigler meg permisjon pga sykdom dette halvåret, å permisjon fra sommeren å ut neste år grunnet fødselsperm. Å at di har holdt av plass til meg.

Jeg har sendt mail å ringt til lånekassen, å lånesøknaden min for neste år er godtatt, å di har sagt at så snart barnet er født, må jeg sende inn fødelsattest, å så gjør di det om til fødsels stipend!

Så pga det brevet fra skolen, så mister jeg ingen støtte, da det er sykdom som var min grunn, å skolens policy ikke godtok at jeg fortsatte.

Be skolen deres skrive at dere pga deres policy ikke kan begynne nå til høsten, men at di har inviglet dere permisjon osv..

Skjønner godt frustrasjonen din. Har selv hatt et helt styr med skolen min i forbindelse med praksis i utdanningen min nå når jeg er gravid. Jeg fikk derimot mer forståelse og hjelp fra lånekassen når jeg snakket med de.

Jeg har termin 12. september 2006. Ved skolestart i august skal jeg rett ut i en praksisperiode på 8 uker. Det vil jo være unødvendig for meg å starte i denne praksisen siden jeg må gå ut i permisjon en uke etter skolestart. Når jeg forklarte situasjonen til lånekassen sa han at da får jeg permisjon (med støtte) også for denne perioden, siden grunnen til at jeg må starte permisjonen en uke tidligere er faglige. Jeg må bare få skolen til å skrive et brev om at det er av faglige årsaker jeg må ta permisjon fra skolestart, og sende dette brevet sammen med søknaden om fødselsstipend.

Det er altså to grunner til at vi kan få utvidet permisjonstiden før fødselen; sykemelding fra lege, eller av faglige årsaker som må bekreftes av skolen din. Håper dette hjelper deg.

Du må ha lykke til med eksamen. Håper det ordner seg for deg.

Annonse

Jeg ble gravid da jeg gikk første året på utdanningen min. Jeg hadde termin i midten av jjuli, men bodde borte på hybel. Altså var jeg langt unna samboeren min. Jeg mistet motivasjonen og taklet ikke studiene. Jeg fullførte praksis, og tok permisjon etter det. Da var det ca 3 mnd til termin. Men jeg gjorde noe lurt: Jeg gikk te legen og fikk sykemelding fra studiene, de tar ikke sjanser med gravide. Jeg ble sykemeldt ut første året (og fikk sykestipend i tillegg fra lånekassen) og etter avtale med høyskolen fikk jeg starte på studiene igjen der jeg sluttet. Jeg skulle egentlig kun ha et års permisjon, men ettersom jeg måtte på hybel igjen tok jeg et ekstra års permisjon. Prøv deg med sykemelding, det er verdt et forsøk!! Lykke til!!

hej studine 80... skolen har ikke lov å nekte deg perm i oktober. akkurat som på en arbeidsplass, kan ikke de heller kreve at du tar perm for tre uker før fødsel. uansett... så er det der problemet ligger! jeg har også termin 15 oktober, men jeg skal levere sykemelding på at jeg må ta perm før tre uker før fødsel, ingen vits i å gå en måned på skolen. da sender du sykemeld til lånekassen og får støtte fra den dagen skolen begynner=) det fungerer slik for meg vertfall!

Er ikke skolen egentli som er problemet mitt, men lånekassen. De ville nekte meg stipend og lån pga at eg må ta perm fra skolen fra semesterstart. Men kan selvsagt høre med legen om hun vil gi meg sykemelding... Har også skrive mail til skolen, men intet svar foreløpig.. De e vanvittig trege m å svare på mail... Men håper så klart at det går i orden, og at eg får penger, for ellers slite eg...

man kan ta permisjon før de tre ukene dersom det er et "grunnlag" til det som man kaller det. selv tar eg perm fra dag1 skolen starter igjen og har fått dette innvilget, hun eg snakket med på lånekassen nevnte to grunner, den ene var ivertfal faglige grunner, og vi ble da enige om at det var det eg kom innunder.. dette da grunnet det er ikke noe poeng for meg å begynne på skolen, betale masse skolepenger og penger til materiell for så å slutte grunnet graviditet. :) så håper bare alt går i boks, hvis ikke så begynner eg på skolen og søker vanlig stipend osv for så å gå ut i perm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...