Gå til innhold

Råd til dem med sterk svangerskapskvalme!!!les dette kjære dere!!

Anbefalte innlegg

syns veldig synd på deg for jeg vet hvordan du har det..les noe av det jeg har lagt inn..og les om kosthold for gravide..det er helt utrolig hvordan riktig mat og steeeeeeinvilje har fått meg opp av senga og ut og spise...jeg spiste også mye salte kjeks på begynnelsen...nå klarer jeg ikke synet eller tanken på ritz kjeks...

Jeg prøver hele tiden å spise variert, jeg har knekkebrød, pålegg, smør, drikke ved sengen slik at når jeg om morgenen våkner opp dårlig, spiser jeg frokost. Har på alarmen slik at jeg våkner tidlig og får i meg mat. Det tar ofte lang tid bare å smøre på skiva el knekkebrødet men tvinger det ned.

Hadde tidligere i svangerskapet god nytte av ingefær te...mirakel te..inntil jeg ble lei av det også...du kan også kjøpe ingefær kapsler på apoteket.

Når jeg var innlagt på sykehuset fikk jeg lagt intranevøst som hjalp veldig på kvalmen. Kvalme kan ofte komme av at du er uttørret og underærnert og da mener jeg at du mister kilo istedenfor legge på deg.

Når jeg reiste derfra fikk jeg forslag om at buljong inneholdt mange av de mineralene de har i den intranevøse væsken... å drikke mye mye vann hjelper også...jeg fikk lagt inn tooooo liter vanlig vann hver dag i armen, og jeg drakk mye utenom det også.

Farris blandet fifty fifty med eplemost er også en grei drikke som hjelper mot kvalme og farris har også mange gode mineraler man trenger mye av.

Ellers så anbefalte min lege meg å spise lite og ofte...jeg spiser annenhver til hver tredje time for å ikke bli dårlig

Har du generelt problemer med å få noenting som helst mat i deg så kan du kjøpe ærneringsmiddelet Scandishake på apoteket som er spesielt utviklet for mennesker som har problemer med å få nok mat i seg.det er ikke alle apotek som har dette, men vet de kan bestille det. Dette middelet smaker som milkshake og inneholder mye mer næringsstoffer enn de normale "milkshakene" du får på helsekost butikkene.Scandishake har sjokoladesmak og jeg syns den smaker som milkshaken du kjøper på Mcdonalds.

Grønne epler har hjulpet meg med kvalme, og vann med sitron i....kokesjokolade fikk jeg som et kjerringråd...

5 om dagen er også godt å ha i bakhodet for det om du nærmest brekker deg ved tanken på mat...På sykehuset spiste vi frokost kl åtte, lunsj klokken tolv, middag kl 5 og kvelds kl åtte igjen...

Til slutt må jeg si det at blir du ikke bedre så snakk med legen din eller en jordmor. Du trenger ikke pines og det finnes andre alternativer enn å ligge hjemme og bli dårligere og dårligere og tristere og tristere.

-Faresignalene er hvis du får lite eller ingen mat el drikke i deg.

-Maten kommer bare opp og du føler deg konstant kvalm.

-Svimmel og slapp

-Sterk hodepine

- Tørre sprukne lepper

-Hyppig vannlating med en mørk urin.

Håper dette var til hjelp for deg...og husk at føler du at du ikke får hjelp av legen din eller at han ikke forstår deg ring til jordmor...de vet som oftest mer enn din almennlege.

lailaelin

• 1 år senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

jeg hadde det AKKURATT sånn!!! inn på sykehuset for intranevøst og kvalmestillende gjennom handa, var virkelig alvorlig med meg pluss ALLE dei sist nevnte tingene, jeg var så dårlig at jeg måtte ha sugerør for og klare og få noe i meg, klarte ikke reise meg fra senga/sofaen.. det verste jeg har vore med på i hele mitt liv!! Grein når jeg spydde og skulle på do.. Disse nevndte tingene hjalp meg + andre ting som frosne bringebør, blåbær biola, te, tomat suppe, ris lunch, IS KAFFI!!!!!! cappo eller mocca!! PRØV DET!!! helt fantastisk!!! og som nevndt, ha frokosten klar med senga og spis TIDLIG!! det hjalt meg! Sambo vekket meg 8 hver morgen, og smørte skive med leverpostei og svak oboy til meg, åt det i senga, ble litt bedre.. Jeg gikk og på kvalmestillende tabletter og stikk piller.. hadde liten effekt på meg..:( Legen forsto meg ikke!! Jeg spydde til og med når jeg var der, men alikevell.. noen er ubrukelige og forstår ikke, så kontakt jordmor.. Lykke til jenter!! Det er fort glemt! LOVER!! :)

• 1 måned senere...

Fint innlegg. Krever visst litt oppfinnsomhet og søken for å finne det som passer akkurat deg i forhold til mat som hjelper, men små og hyppige måltider virker å gjøre susen for mange. Og er det kjempe-ille, spør lege om hjelp! Men ikke ta medisiner du har hørt "tips" om uten å snakke med lege først......!

Annonse

Jeg har et godt råd mot kvalme som virker. Drikk blåbærsaft ! jeg har ikke opplevd noe kvalme i det hele tatt. En dag etter noen dager uten blåbærsaftm kastet jeg opp og kjøpte mer saft. Har ikke kastet noe opp siden.

• 1 måned senere...

Legger til Zofran på bunnen her...skal visst være siste alternativ for de som har prøvd absolutt alt...men de er jo bare så svinedyre....100 kr pr tablett hjelpe meg....

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/Z/Zofran_GlaxoSmithKline_84487.html%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...