Gå til innhold

Eksem - kan jeg bruke kortisonsalve?


Tinna*med nytt barn i juli!*

Anbefalte innlegg

Jeg har håndeksem og er avhengig av å bruke kortison salve til tider.....ikke ofte, men da det blusser opp. Er dette skadelig? Er nå 5+3 så det er ganske tidlig.Har ikke turt å ta sjansen så jeg bruker et narurprodukt sålenge men det er ikke så effektivt. (skal til lege 26. mai, så jeg spør da.). Bruker normalt Locoid-krem. Noen som har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok - Høres fornuftig ut. Hva bruker du i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tinna

 

Jeg er gravid og sliter med atopisk eksem og litt psoriasis på armene, halsen og ryggen, pluss litt flekker her og der. For et slit!

 

Jeg har inntil jeg ble gravid brukt kortisonsalve, nærmere bestemt Betnovat med chinoform. Det er den sterkeste kortisonsalven. Legen anbefalte meg å ikke bruke kortison under graviditet. Det har vært veldig plagsomt da det blusset opp som aldri før, og jeg ble sykmeldt.

 

Noe måtte gjøres, så jeg gikk til homeopat og det viser seg å funke på meg. I starten blusset det opp for å "brenne" ut av kroppen. Deretter ble jeg gradvis bedre. I tillegg brukte jeg mye fuktighetskrem og kan anbefale to stk for dere som sliter med huden. Disse er også gode barnesalver:

 

A-creme (i brunt medisinglass fra apotek) ca 160 kr

A-derma (en hvit tube med grønn skrift) ca 200 kr for 200 ml.

 

Disse er bra! Jeg har brukt mange tusen kroner på apotek for å komme frem til dette, hehe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg aldri tenkt på at kunne være et problem... Jeg brukte både apolar og elocon i forige svangerskap... visste ikke at det var et problem, og legen sa ingenting om det! må kanskje ringe imorgen og spørre? Har tenkt at det var bedre enn å bruke anthistaminer hele tiden... har brukt det dette svangerskapet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kan bruke milde kortisonsalver, men det må du sjekke i såfall.

 

Når det gjelder allergitabletter (pollen og kløe i huden ellers) kan du bruke noen som heter polaramin. Disse hjelper forøvrig også mot kvalme hvis jeg ikke husker feil.

 

Homeopat anbefales også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har atopisk eksem selv. Det er noen salver man kan bruke, men det står da i bruksanvisningen, men IKKE bruk de sterkeste. Ellers vil jeg si at å bruke olje når man dusje er veldig bra, da gir du fuktighet i stede for å tørke det ut. Ellers så må du smøre det med vanlige kremer heeeeeeeeeele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...