lana<3 Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 på helsekortet mitt har jeg noe som heter ødem som nå står på 0 hva er det? ser at blodtrykket mitt har også steget til 115/65 er i uke 20 nå...helt ok det, men når har man høyt blodtrykk?? Stiger dette til lenger ut i svangerskapet du kommer?
EleResa Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Ødem er vann i kroppen. Tallene (0,1,2,3..) sier noe om hvor stor grad av vann i kroppen du har :-) Jeg tror blodtrykket du har nå langt fra kan kalles høyt, som regel synker blodtrykket litt i begynnelsen av svangerskapet for så å øke igjen mot slutten.
lana<3 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2006 jaha ja....da vet vi det..he he...når begynner man å få vann i kroppen da?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Det varierer når du får vann i kroppen. Noen får ikke i det hele tatt. Jeg er i uke 28 og har hatt vann i kroppen de siste 4 uker. Skikkelige merker etter sokker og når jeg trykker på med fingeren sitter gropen etter fingeren igjen. Det er første svangerskap jeg har ødem. Skal ha nr 4. Sitt med beina høyt og ikke spis for mye salt. Unngå å stå stille over lengre perioder. Et BT på 120/70 er normalt for et voksent menneske, men stiger det ytterligere kan det fort bli for høyt. Når BT ditt er for høyt avhenger av ditt normale trykk også. Mitt ligger normalt på 90/50 som er veldig lavt. Om jeg stiger til 120/70 er det høyt til meg å være. Trykket ditt er fin det! Lykke til videre.
mortil2søtesmå Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 Ødem er væskeansamlinger i kroppen, samler seg helst rundt anklene. Kommer pga. at blodvolumet i kroppen øker når man blir gravid og væske presses ut i vevet. Blodårene kan ha problemer med å pumpe væsken rundt i kroppen, så derfor hjelper det å legge bena høyt så hjelper tyngdekraften på å fjerne væsken som samler seg i anklene. Lurt å unngå salt mat hvis man har mye ødemer, drikke vann er lurt... selv om dette høres selvmotsigende ut. Blodtrykket som består av et undertrykk og overtrykk sier noe om trykket i årene dine når hjertet arbeider og hviler. Overtrykket( når hjertet er i aktivitet) er det høyeste trykket, og undertrykket ( hjertet hviler) er det laveste trykket. Hvis du tenker på høyt blodtrykk i forhold til svangerskapsforgiftning, må det sees i forhold til hva slags trykk du har i utgangspunktet. Men det sies at når undertrykket stiger til 85 kan det være truende svangerskapsforgiftning. Trykket kan jo også stige om man er stresset hos legen så det kan jo være litt falskt fohøyet også. Legen må vurdere hele tilstanden din om du skal bekrefte/avkrefte svangerskapsforgiftning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå