Gå til innhold

Søvn problemer, baby på 7 uker. Noen som har gode råd?

Anbefalte innlegg

Min lille sønn på 7 uker har blitt fryktelig bortskjemt og vil helst ligge oppå meg og sove på natta. Vi har ikke hatt noen soverutiner og vi begynner å angre oss litt for det nå! Vi har bare fått han til å sove i sin egen seng to netter hittil. Han er grei på dagen og sover godt da.

Igår prøvde vi og gi han mme på kvelden (100 ml) i håp om at han skulle slukne i sin egen seng og sove mange timer i strekk. Dette hjalp ingenting, han sutret til han fikk komme i min seng igjen.

Han sover som regel først 4 timer i strekk og deretter 2 timer i strekk.

har dere noen gode råd til meg?

Fortsetter under...

Kansje senga er for stor? Man må huske på at de er vant til mammas mage som er kjempe liten i forhold til en seng, legg noen puter etc så sengen blir liten, kansje det hjelper! Sønnen min spiste hver 3 time i de første 7 mnd så å våkne for å amme er vanlig, hvis man da gir de puppen til de er mette og legger de tilbake igjen så får man 3 timer til m søvn.

Min var også sånn i begynnelsen.

Først lå han oppå meg store deler av natta, så etterhvert fikk vi ham til å ligge i vognbagen - den var 'lunere' og tryggere, og så når han var et par mnd (tror jeg) fikk vi han endelig til å ligge i senga.

Det sies at man ikke kan skjemme bort en baby, og det er nok litt sant. Det viktigste er vel at de føler seg trygge.

Og så får du bare vurdere selv når det er på tide å være 'hard'

Lykke til

Hei

Jeg har dessverre ingen konkrete råd. Jeg hadde et slikt barn selv. Hun varf umulig å få til å sove noe annet sted enn i vogna (måtte trilles) eller ved puppen i vår seng. Nå er hun 5,5 mnd, og har sovet to netter i egen seng etter at vi startet med Ferbers skrikekur. Den funker! Jeg har ventet og ventet på at hun skulle bli gammel nok. Jeg var SÅ fortvilet da hun var rundt 10 uker. Hun sovnet ingen steder da. Måtte trille henne hylende inne i vogn til alle døgnets tider. Kunne ta en time før hun sovnet. Det var slitsomt.

Jeg kjøpte boka the no-cry sleep solution, og hadde store forhåpninger til at den skulle løse problemet. Og det kunne den nok ha gjort, hadde det bare ikke vært for at hun var utrøstelig. Vi skulle ha begynt noen uker før. Så for deg er det kanskje håp.

Anbefaler deg å kjøpe boka (Norli har den i Oslo, ellers på nettet, men ofte lang leveringstid). Essensen der er å bruke tid på å lære barnet å finne roen i egen seng eller der du vil at det skal sove. Du skal legge barnet ned, ta det opp hvis det gråter, roe det ned, legge det ned igjen, ta det opp hvis det gråter, legge det ned igjen osv. Til slutt skal det visstnok sovne i sengen selv. Har egentlig veldig stor tro på at det funker, bare lurt å begynne tidlig. Så gjør noe nå, hvis ikke får du det slik som meg i 5 mnd. Og det er slitsomt!

Han er jo bare sju uker da. Skjemte bort gutten vår vi også da han var så liten, da han var ca fire mnd snudde alt seg og han sovnet så fint i av seg selv i egen seng. Jeg mener de trenger masse kroppskontakt og trygghet den første tiden, men det er jo de som sovner av seg selv fra dag en også da. Vil han ha smokk da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...