Gå til innhold

Hei, er det noen asiatere her?

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke lenger har kontakt med noen lenger. Vi har slutta på skole og forsvunnet hvert til vårt. Jeg ble så begeistret for maten deres:-) (de jeg kjente var fra vietnam, men all asiatisk mat er stort sett godt!!:)

Jeg lurer på om dere gir brød til barna deres? Dere gjør vel det her i norge, men ville dere gjort det i hjemlandet? Hva gir dere i stedet for i så fall?

Skulle så gjerne hatt noen gode oppskrifter jeg...elsker maten deres!

Vil være...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5003004-hei-er-det-noen-asiatere-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Østersaus - fiskesaus - Ketchap manis - brunt sukker - ris - maisolje kommer du langt med :) Ellers er det alltid greit å ha hvitløk, ingefær og chili innen rekkevidde. De "ekte" ingrediensene får du kjøpt i asiatisk butikk. Jeg synes ofte de en finner i vanlige dagligvarebutikker er smakløse i forhold.

Østersaus og fiskesaus bruker jeg istedenfor salt, ketchap manis i stedenfor honning/sukker.

:)

En asiat

Annonse

Hm da må jeg ut å handle:) Men hvis jeg skal lage en enkel kylling/svinekjøtt-wok, hvordan gjør jeg det? Er veldig glad i curry.

Og så er mannen min vanvittig glad i scampi (og curry). Har du en oppskrift på noe scampi-saker?

Lover å ikke plage deg mer etter dette:)

KYLLING I KARRI

4 stk kyllingbryst i tynne strimler

1 løk

2 ss karri

1-2 ts sambal oelek (chilipasta)

rød paprika (eller rød chili) i strimler

hønsebuljong

1-2 ss fiskesaus (salt soyasaus)

1 bokskokosmelk (liten) eller matfløte

1 boks bambus

Varm opp wok med olje og fres kyllingstrimlene i 1-2 min. Tilsett sambal oelek, løk, paprika, bambus og buljong. Hell kokosmelk og karri i til slutt og la det koke i 1-2 min. Server med ris.

REKER I WOK

Ingredienser

400 gr reker, renset

1 ss maisenna

1 ss sherry

marineres i ca. 20 minutter

2 ss vann

1-2 ss soyasaus

1-2 ss ananas juice

1 ss sukker

Litt sesamolje

2-3 fedd hvitløk, hakket

1 liten løk

2 ss tomatketchup

Framgangsmåte:

Wok rekene i 2-3 min og sett til side i en tallerken.

Varm opp woken med litt olje og tilsett løk, hvitløk, vann, soyasaus, ananas juice, sukker, sesamolje og ketchup. Ha rekene i og bland hurtig før retten blir servert.

Enklere tror jeg ikke det kan bli.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...