Gå til innhold

Ikke for å skremme noen...

Anbefalte innlegg

men jeg er sikker på at jeg har lest her inne om ei så hadde keisersnitt hvor bedøvelsen ikke virket. Jeg klarer ikke stoppe å tenke på denne jenta og hvor fælt det må vere før en får hjelp. Mener det var et haste keisersnitt og di hadde ikke tid å vente på bedøvelsen siden det var akutt. Noen som vet? Jeg har spurt før, men det er nå min store skrekk siden jeg er redd det blir svangerskapsforgitning ppå meg neste gang også. Nå er jeg jo ikke gravid engang ennå, men det er noe jeg har fått for meg. Sist keisersnitt gikk jo kjempebra alt i betraktning, men føler meg snytt for fødsel jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5002645-ikke-for-%C3%A5-skremme-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er ikke den eneste som føler deg snytt for en fødsel. jeg fikk utført haste ks i uke 33, så jeg føler meg både snytt for stor mage og fødsel. når jeg var på sykehuset, snakket jeg med ei som kjente at de snittet henne... bedøvelsen hadde ikke begynt å virke skikkelig.... ekkelt å tenke på.

Sikkert ikke meg du tenkte på, men jeg tok hastesnitt da Tobias kom til verden, og da fikk jeg ikke nok bedøvelse. Kjente godt at det sved når de skar meg opp....det var helt jævlig, trodde jeg skulle dø der og da. Ks-opplevelsen var ikke så smertefri som jeg trodde den kom til å bli, men uansett bedre enn å ligge i fødsel og tro at babyen din dør fordi han ikke klarer å komme seg ut....:o( Føler meg ikke snytt for fødselen, men føler på en måte jeg har gått glipp av noe....men vet ikke helt hva...

• 2 uker senere...

Det er ikke jeg som skrev det du referer til..

Men noe av det samme skjedde meg. Det var ganske hast, og legen spurte om epidural hadde fungert bra under riene. Ja sa jeg, og da sa han at de bare fyller opp med den samme..

Men når de begynte å klippe gjorde det helt sinnsykt vondt!

Ble så klart livredd, og han prøvde å gi meg lystgass (det skjønner jeg ikke helt, at lystgass skal hjelpe mot det!)

Samboern min ble irritert da, og sa at det skulle jeg ikke ha (fungerte ikke under riene).

Så ble lagt i narkose da.. Men fikk virkelig skrekken etter denne opplevelsen.. og blir jeg gravid igjen blir det keisersnitt MED narkose!!

jeg skrev at den ikke funket på meg.. og jeg hadde haste snitt.. men dem tok meg på alvor og la med i narkose i siste liten.. jeg trur ikke du skal være redd for det... for dem hører på deg uansett hvor travelt dem har det.. jeg hadde svangelskapsforgiftning jeg å.. og det sto om liv..

Jeg tok også hastesnitt, og de fikk ikke bedøvelsen til å virke tilsrekkelig, da de mistet hjertelyden var jeg i narkose før de rakk å snu seg nesten, og jenta var ute på et minutt... håper alle hører på "pasienten" og snitter før det er bedøvet...

Annonse

Hos meg var det slik at bedøvelsen begynte å gå ut av kroppen da de sydde meg igjen. Begynte å gjøre vondt, og jeg ga klart uttrykk for det. Anestesilegen var selvfølgelig forsvunnet, så de måtte løpe og lete etter han. Han kom så og ga meg morfin (tror jeg det var), og da gikk det bra.

• 2 uker senere...

Jeg opplevde sterke smerter etter at babyen var ute. Kjente "støvesugingen" og syingen veldig godt. Det verste er at ingen trodde meg! Jeg lå der å skalv og stønnet og hakket tenner og prøvde å være tøff. Jeg sa det var dritvondt, men de trodde det var psykisk eller at det var etterrier!!

Etter 10-15 minutt fikk jeg morfin. Det hjalp.

Jeg hadde et forferdelig keisersnitt...

Det var faktisk planlagt.

Jeg kjente når de skar i meg og når de tok ut morkaken føltes det ut som det var 10 personer som grov inni meg samtidig... det var helt jævlig... Så neste gang...hvis det blir neste gang ønsker jeg IKKE keisersnitt...

Ønsker absolutt ingen denne fæle opplevelsen...

Men... jeg fikk jo to utrolig nydelige små jenter som betyr alt for meg:o)

Håper jeg ikke sremte noen her...

Jeg tor ikke det er meg du har lest om, men dette har skjedd meg også. Jeg var innlagt på obsposten på haukeland pga av morkakesvikt, og altfor lite barn. Jeg hadde planlagt snitt. Nå har det seg sånn at jeg reagerer veldig tregt på bedøvende midler, men de gadd ikke vente til jeg var helt bedøvd før de begynte. Fytte helvete for en opplevelse. Jeg gråt og svettet og hadde det ikke noe godt. På ett tidspunkt sa anestesilegen at de måtte kjøre full narkose, men dette ville ikke jeg da det aller aller viktigste for meg var å se og høre at babyen min var i orden. Jeg husker ikke mange detaljene fra det hele bortsett fra at anestesisykepleieren bøyde seg ned til meg og sa surt " ja, hvordan hadde du tenkt å få ut den ungen hvis du ikke hadde tenkt det skulle gjøre vondt?" Ville heller hatt 40 vaginale fødsler enn den opplevelsen der. Tenk å si noe slikt til en vettskremt 17 åring som ligger der halveis skjært i to uten noe bedøvelse....

Jeg har hatt keisersnitt etter det igjen, men det var en grei opplevelse. Da var jeg på ett annet sykehus. Jeg kjente noen av dem som var med på operasjonen og alle var veldig søte og greie. Anestesilegen hadde kokt i hop en skikkelig cotail av en bedøvelse til meg, og jeg kjente overhodet ingenting. Det eneste jeg merket var at jeg ble fryktelig kvalm, men det gav seg med en gang Ravn var ute. Da fikk jeg en voldsom hodepine, men den ble borte etter 5 minutter.

Men jeg har slitt med følelsen rundt det hele i ettertid. Skammet meg på barsel fordi jeg ikke hadde født "ordentlig", og jeg blir kvalm når jeg hører folk prate om fødslene sine. Det var det høyeste ønsket jeg hadde gjennom hele graviditeten. Vi skal ha ett barn til, men har man først hatt 2 KS må man ha det de neste gangene også, så skipet er seilt for meg. Men jeg liker ikke å tenke på det ennå...

MEN, du skal vite at det er minimale sjanser for at en bedøvelse ikke virker under KS, og de gjør ingenting uten at du er helt bedøvd. Hvis du har veldig angst kan du be om narkose!

• 2 uker senere...

Jeg har skrevet om det i min fødselhistorie. Der sjekket de ikke bedøvelsen først og bare begynte å kutte. Det til tross for at jeg bare sekunder før hadde sakt at det var veldig kaldt da de vasket magen min. Ble raskt hivd i narkose etter det.

Det var et sjokk, men jeg er ikke skremt fra å ta et keisersnitt igjen.

Vet bare at jeg skal selv pase på at de klyper og sjekker meg skikkelig først og at jeg skal kreve narkose hvis jeg da kjenner noe.

...........til de av dere som her "klager" over at bedøvelsen ikke har virket til dere:

Har dere noen gang blitt sjekket for om dere kan ha en genfeil som heter CYP2D6???

Er så enkelt å sjekke. Be fastlegen ta en blodprøve, og send den inn til testing for bl. annet kodein-intoleranse.

Jeg har denne genfeilen, og legene på sykehuset hadde et svare strev med å finne noe som virket på meg.

Ikke for å skremme noen;

Jeg har etter å ha trukket visdommtenner gått på 20 paralgin forte om dagen, vært i jobb og kjørt bil. 20 slike er det samme som 2 dispiril for andre.......

Hva jeg fikk i forbindelse med ks og etterpå tror jeg ikke jeg skal nevne en gang her...........

• 1 måned senere...

Annonse

dette hørtes ut som min opplevelse, men keisersnitt 1 som var hastekeisersnitt.

jeg fikk sterke smerter når de skulle sy meg igjen, og de var ekstremt raske med å gi meg morfin så jeg slukna.

Keisersnitt to var haste det også men ikke i samme grad. Der var det største problemet at jeg var så nervøs at jeg ikke klarte å slutte å skjelve. skalv gjennom hele operasjonen

Må si jeg er både skremt og overrasket over det dere skriver her. Under mitt ks var nemlig anestesilegen SVÆRT nøye med å kontrollere at jeg var skikkelig bedøvd flere ganger før klarsignal ble gitt til å begynne. Dette var på ullevål.

Jeg tok akutt keisersnitt på haukeland i narkose og de snakket med meg helt til jeg sovnet... så startet de.. .tror jeg da.. kjente i alle fall ingenting.

Valgte planlagt keisersnitt på Voss. De la kald klut på meg, startet rett under hodet og gikk nedvoer, så skulle jeg gi beskjed nor jeg ikke kjente mer. Første gagen kjente jeg for mye, så de ventet et par minutter til, så tok de testen på nytt. Og da var alt bra! Kjente ikke at de kuttet, men at de tok ut babyen (ubehagelig, men ikke vondt).

Det var det samme da jeg opererte korsbåndet, funket helt fint!!

MEN det er lov å passe på!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...