Gå til innhold

vekten..mandlene....hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Heisan

Er det noen som har problemer med at ungen ikke spiser... datteren min er 21/2 år og veier 11 kg. Ho er ikke lavere en gjennomsnittet men man kan nesten telle ribbenagjennom genseren Mandlene hennes er to digre klumper med noen få mm klaring men legen vil ikke ta dem! Ho spiser most mat men det blir lite av det også :-(

Hva bør egentlig en 2 1/2 veie? Vet det ikke er noen "standard" ,men hun er så utrolig tynn og spinkel..

Når hun sover sliter ho med pusten (mandlene?) men legen vil ikke gjøre noe fordi ho "klarer jo å sove!"!!!!???

Hva skal og bør jeg gjøre?? Er det noen som har vært borti dette?

Marianne

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5002002-vektenmandlenehva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du kan be legen om en henvisning til spesialist på øre-nese-hals. Jeg tror ikke legen din kan nekte deg det. Det blir da opp til spesialisten å vurdere henne.

Kanskje du skal ta med deg noen til legen, for å støtte deg. Hvis legen er veldig vanskelig å snakke med. Det er også mulighet for å bytte lege.

Uansett så mener jeg du skal stå på og få en nærmere utredning. Pasienter har også rettigheter, og legen din er ingen enehersker som han tydeligvis tror.

hei ...marge...

ja jeg tror også at her må det noe mer til.. men noen ganger man føler seg som en skikkelig hypokonder på vegne av ungen at legen ikke tar man så alvorlig..

Men jo jeg tar meg en tur til med lille jenta mi og denne gangen skal jeg ikke gi meg!!!

Marianne

Vet du, jeg synes det er ille når legen ikke tar foreldres bekymringer alvorligt. Ingen kjenner jo barnet bedre. Om ike legen din vil høre på deg og sende deg til spesialist, da hadde jeg fått en annen leges vurdering. Om ikke en annen offentlig lege vil ta deg, da hadde jeg spandert det det koster hos privat legesenter (Volvat el.l.). Når barn er så små klare de jo ikke selv å uttrykke hva som er galt og hvor det er vondt, men du ser jo helt klart at hun sliter.

Mht. vekten har hun vel ikke unormalt lav vekt. Jenta mi på 2,5 år er 12 kg og akkurat passe.

Håper det beste for dere.

Jeg har en gutt på nesten 5 år som har vært flere turer hos øre-nese-hals-spesialist pga store mandler, store polypper, dårlig søvn, liten matlyst. Neste uke fjerner de polyppene, så ser vi om det hjelper. Jeg har tidligere reagert på at han har så store mandler, og særlig når han er forkjølet så "møtes de nesten på midten" og jeg syns det ser temmelig tett ut. Men spesialisten reagerte egentlig ikke på det, han sa at mandlene var litt store, men ikke foruroligende.

Vi fikk beskjed om å observere han litt når han sover, og hvis han har pustestopp på 15 sek eller mer, så kan det alene være en grunn til å fjerne mandlene. Men selv om gutten snorker mye og puster tungt, så har han langt fra sånne pustestopp. Alt i alt, så er altså mine erfaringer også at de er temmelig restriktive med fjerning av mandlene. Når vi nå skal fjerne polyppene, så er det hovedsaklig fordi passasjen mellom nesa og ørene er så tett at det samler seg væske i mellomøret, og jeg tror det på sikt kan gi varig svekking av hørselen.

Gutten min er jo mye eldre enn jenta di, men han er også veldig tynn, og vi blir fortalt at kanskje matlysten kan påvirkes av at polyppene fjernes.

Hvis du virkelig er bekymret for dette, så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke legen kan gi en henvisning, det kan ikke skade å sjekke det... Selv om mandlene ikke fjernes, så kan det jo være litt godt å få sjekket hele øre-nese-hals-situasjonen.

hei..nungo...

ja du sier noe ang. leger... det nesten som man skulle hatt to fastleger.En som sjekket den andre..

Men jeg stakk en tur ned til helsestasjonen (som forresten er veldig bra her jeg bor:-) og fikk veid henne. Det viser seg da at hun har sunket drastisk ned i forhold til høyde. Hun pleide å ligge på den gjennomsnittsstreken men har nå dumpet ned til den nederste - over en "kort" periode!!

Hun gav meg en kopi og sa at det var bare å komme seg til legen å få seg en henvisning til spesialist! Om jeg ikke fikk det ,"måtte" jeg bytte lege! Men regner med at det ordner seg når jeg har det svart på hvit..

Men det var deilig å få en fra fagfolket som tok meg seriøst..

Selv om det muligens vil si en oprasjon for den lille jenta mi... bare ho blir bra igjen!!!

Tusen takk for svar:-))

Annonse

daaaakar jenta:) ville bare trøste deg litt, jeg har en på 3,5 og han er 13,5 kg!

. Å ta mandlene er ganske smertefullt, jeg gjorde det som voksen. Gutten min har litt store mandler og jeg unner ham å få de ut av kroppen men ikke enda for han har ikke store plagene med de. Jeg fikk problemer med selvtilliten pga de forbanna mandlene, skulle ønske jeg hadde fått ta de før. Følte de var konstant betente så jeg snakket på innoverpust med en gang folk kom innenfor 1 meter.

Etter å ha tatt operasjonen skjønner jeg legen som vil drøye det til hun skikkelig forstår nytten av operasjonen. da blir jo smertene lettere å hanskes med (tror jeg)

evt få en annen leges mening hvis du føler de bremser utviklingen hennes daglig.

Heisan tobarnsmamma og Klukkhøna..

tusen takk for oppmuntring og kloke ord!

Vi fikk time hos lege i dag (!) og etter 5-10min var henvisnig til øre-nese-hals på plass. Siden jenta har gått så drastisk ned i vekt og siden det var så og si ikke eksisterende mellomrom på mandlene så får vi komme til spes. Godt er det. Selv om det ender opp med at vi ikke tar dem ut føles det bra å ha snakket og spurt en spes.

Ang det å operere dem ut er ikke det noe jeg gleder meg til!

90% av slekten til mannen min har tatt dem ut - men det positive er at når de har tatt dem som barn har det gått mye bedre!! (det er jo lov å håpe at det er tilfelle med prinsessa mi også!)

Ønsker dere alle en flott dag videre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...