Gå til innhold

frukt - noen spørsmål til dere andre foreldre til ettåringer

Anbefalte innlegg

Hva slags frukter gir dere til ettåringen, og i hva slags form gir dere det? most, raspet, kokt? Hvor mye per dag?

Er litt redd for å gi store stykker, for at hun skal få dem i halsen... går det bra hos dere??

Dere som gir kjøpt fruktpure, hvor mye gir dere hver dag?

Lurer også på om de fruktpureene man kjøper er for søte til å bruke mye av??? kan de få for mye fruktsukker ??? (inneholder jo ikke vanlig sukker)

Jeg har pleid å gi vesla et glass kjøpt fruktpure hver dag, blander litt i grøt og gir litt som dessert osv. Synes det er ganske lettvint, ikke alltid så god frukt å få tak i på vinterstid. men begynner nå å lure på dette med at de er så søte. Er kanskje tilsatt ekstra fruktjuice for å søte dem. Vesla vil jo heller ha kjøpt fruktmos enn vanlig mos, og det stresser meg litt. Ok - ferskenene vi kjøper nå er jo ikke så søte, men selv blandet med banan vil hun ikke ha.

blir veldig glad for å høre hvordan dere gjør dette.

Fortsetter under...

da guttene var 1 år, og nesten tannløse, gav jeg myk pære og banan i biter. All annen myk frukt ble gitt i biter, slik de plukket det opp med pinsettgrepet (grei måte å øve på det). Rasper eple i grøt.

Laget litt hjemmelaget pure som jeg frøs i terninger til å putte i grøt. De ble søte nok fordi jeg kokte tørket aprikos sammen med frukten. Det er jo kanskje en fordel å gå fra kokt pure til fruktmos (slike fire pakkninge med plastbeger td.) Gjør kanskje overgangen til frisk frukt bedre?

Det er jo super nå når vi går mot sommar. Friske bær ol. er supert i grøt og som fingermat:)

Gir min skrelt eple, 1/4 som han gnager på, bananer, i bitar eller biter sjølv, druer som eg bit av skallet på, og elles etter kva eg har. Det går bra med bitar her. Fruktmos bruker eg evt i graut eller yougurt.

Jeg gir min gutt det meste. Han har veldig lyst å smake på ALT.

Styrer enda unna harde frukter (epler) og sitrusfrukter...

Har dårlig erfaring med skrelt eple da gutten min nesten satte en liten bit i halsen...Har ikke latt å få etter det. De blir ikke særlig mykere av å ha dem i munnen...

Favorittene er nok banan, kiwi, druer (stenfrie og uten skall) og jordbær....

Skjær syltynne skiver eple (uten skall) og la henne spise det. Så tynne at du kunne høvlet med ostehøvel og nærmest sånn at de er gjennomsiktige. Da kan hun ikke få satt det i halsen samtidig som hun kan tygge i vei og holde eplebiten selv. Trikset kan også brukes på andre faste frukter.

Pære får vår ettåring spise også hel hvis den er så myk at den "smelter" i munnen. Da skreller vi av en del sånn at hun kan holde i delen med skall på. Ellers blir den alt for glatt.

Appelsin er fryktelig vanskelig å gi, synes jeg, så det hopper vi stort sett over her hos oss. Er jo nesten umulig å få skjært biter som er småe nok uten at det bare blir gris, men gir det også noen ganger for hun liker det så godt.

Banan liker hun ikke.

Agurkskiver er populært.

Vi gir ikke fruktmos lengre her hos oss.

Annonse

takk for svarene så langt. Noen av dere som vet om dette med de kjøpte fruktmosene? Er de for søte til å bruke mye av??? Ville gjerne vite, men vi fortsetter selvsagt å prøve mer friske frukter nå som det går mot sommer. Takk for gode tips

Vi har brukt mest banan, pære og melon, og andre myke frukter. Da hun fikk flere tenner, gikk det greit med eple også. Det er mange ettåringer som har lett for å få eplebiter i halsen, så man må følge litt med.

Ellers fikk hun av og til nestle fruktmos. Det er jo ikke sukker i den, men mye fruktsukker siden den er så konsentrert. Av og til er det jo greit, og man trenger ikke ta hele glasset på en gang. :o)

Gutten min på 14 månder spiser kiwi, eple, pære, banan, melon i biter som er passelig å holde. Vi skreller for han. Han kan gjerne spise en banan aleine eller et halvt eple. Han spiser alt av grønnsaker. Vi koker dem slik at de blir møre eller steker dem. Det funker greit. Han spiser det han vil, har egentlig ingen begrensning så lenge han ikke spiser bare frukt/grønnsaker.

Vi pleier å ha et frukt-måltid midt på dagen. Først har vi litt brød eller kanskje yoghurt med havregryn og så masse diverse frukt. Alltid flere typer grønnsaker til middag. Han klarer dårlig å spise agurk og paprika som ikke er stekt/kokt.

Hei lillegutt her er også 13 mnd, han spiser banan ,appelsin, eple, kiwi, gulrot, han ELSKER brokkoli, mais, druer..... han får epler i båter, uten skall, gulrot som vanlig (han bare gnager på den og jeg er alltid i nærheten). Han er kjempe flink og spytter ut og gir til mamma hvis han har tatt en for stor bit... har ikke villet ha ferdig fruktmos siden han var 9 mnd.

Etter hva jeg har hørt, er de fruktpureene som det er 4 beger i pakken, ikke så søte. De av venninnene mine som er supernøye på sukkeret, har i alle fall brukt de og sier de har sjekket dette. Vi har også brukt de en del, men ellers går det i banan (biter selv, men må følge med så ikke halve banana går med i ett jafs), skrelte druer og appelsin i små små biter. Jeg har aldri turt å gi min gulrot eller eple, kun når det er kokt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...