Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uff, hørtes ikke bra ut! Håper det gikk bra til slutt likevel! Bra de ikke sendte deg lenger enn til Bærum, i det siste har folk blitt sendt til Drammen, Hønefoss og Fredrikstad!

Jeg jobber med å få Ullevål til å slutte å overbooke og å få flere fødeplasser i området, Oslo og Akershhus hadde 1.000 for få i fjor... Synes ikke noen skulle oppleve det samme som deg. Synes det er rart de sendte deg hjem også, tror ikke det hadde skjedd ved så mange andre sjukehus. Søstra mi mener jeg burde flytte til Finnmark, hun fødte nylig ved Hammerfest og skryter av personalet og sjukehuset der.

Vil du sende meg en e-post så kan vi "snakkes" nærmere der?

Problemet for Ullevål er at det er fritt sykehusvalg. Dvs. at kvinner insisterer på å få føde der til tross for at det er fullt, og dermed må mange fødende avvises når veene er i gang. De kan jo ikke ta imot hvis de ikke har kapasitet til det. Det er en håpløs situasjon som må taes tak i, og jeg mener myndighetene må gjøre noe. Helt meningsløst å legge ned fødeklinikken på Aker mener nå jeg.

Takk! Håper du blei godt ivaretatt under transporten (helikopter?)! Og at du og ungen har det bra :-)

Takk for lykkeønskninger. Tror nok vi kan nå gjennom, men det er viktig at flest mulig engasjerer seg. Folk begynner nok å bli litt lei navnet mitt... Skriv leserinnlegg, skriv brev direkte til politikere og tilsynsmyndigheter, ta kontakt med journalister etc.Ligger en del linker til saker i media m.m. på nettsidene mine. Det er en sjans for at journalister som alt har dekka en sak vil gjøre det igjen.

http://www.altern.no/opprop/lenker.html

http://www.altern.no/opprop/nasjonalt.html

Annonse

Enig med deg der. Men problemet er enda større. Det er rett og slett langt flere som føder i Oslo og Akershus enn sykehusene har plass til. Så sjøl om Fritt sykehusvalg ikke hadde eksistert ville Ullevål vært fullt...

Les mer her:

http://www.altern.no/opprop/index.html#Leserinnlegg

Grunnen til at jeg spør er at jeg står bak aksjonen mot fødekaos i Oslo og at jeg i den forbindelse blir kontakta av journalister som gjerne vil gjøre en sak på kaoset i Oslo, men som da trenger folk som kan fortelle om hvordan det oppleves å bli avvist, evt. komme inn på Ullevål, men ikke få den omsorgen man trenger.

Jeg hadde egentlig gitt meg som aksjonist, men etter oppslagene i Aften i slutten av april, blei jeg mektig provosert og skreiv flere leserinnlegg sammen med andre aksjonister (trykket i Aften og Vårt Land). Disse kan leses her: http://www.altern.no/opprop/index.html#Leserinnlegg

Helse Øst påstår seinest 30. mars at de "har mer enn tilstrekkelig totalkapasitet for fødende i hovedstadsområdet". (http://www.altern.no/opprop/index.html#manglende) Dette stemmer jo overhodet ikke med virkeligheten. Hvorfor skulle ellers fødende kvinner i Oslo og Akershus bli sendt til Drammen, Ringerike og Fredrikstad?

For at de ansvarlige myndigheter skal rydde opp, er det viktig at folks kjipe opplevelser kommer ut. Jeg oppfordrer derfor alle som har en historie å fortelle, til å skrive leserinnlegg eller ta kontakt med journalister (evt. via meg). Historier fra folk som ikke ønsker å stå fram i media er også fine å legge ut på nettsidene mine: http://www.altern.no/opprop/reaksjoner.html Send dem i så fall til meg på e-post.

Takk.

• 2 måneder senere...

Til dere som har opplevd å bli dårlig behandla: Klag!

Problemet med kapasitesmangel i hovedstadsområdet har i hovedsak vært merkbart ved Ullevål. Mange har grudd seg for å bli avvist, mange har opplevd å bli avvist, mange har sluppet inn, men opplevd mangelfull omsorg pga. stress, mange har ventet i det lengste etter at fødselen har startet med kontakte Ullevål, slik at de ikke kan bli avvist etc. Historiene er mange, det vet vi. Fylkeslegen i Oslo og Akershus er derimot av den oppfatning at det ikke eksisterer kapasitetsproblemer ved Ullevål, han har nemlig ikke mottatt noen klager fra fødende med plass ved dette sykehuset! Vi vil nå forsøke å informere fylkeslegen om dette, og da trenger vi deres hjelp!

Har du på noe vis ikke fått den trygghet, omsorg og forutsigbarhet som man faktisk burde kunne forvente som gravid i Norge i disse dager, så burde du klage! Og husk at terskelen skal være lav for å sende en klage!

Vi har lagt ut informasjon vedrørende en slik klage på våre hjemmesider, samt en klagemal, så er du allerede et skritt på veien.

http://www.altern.no/opprop/klage.html

Samtidig skal vi som aksjon sende en bekymringsmelding til Fylkeslegen. I den forbindelse er vi også interessert i din historie, gjerne anonymt om du skulle ønske det, som vi kan publisere på våre nettsider. Noe er allerede ute, vi skulle ønske det kom mange flere historier! Kontakt oss gjerne med historier, spørsmål etc. på

opprop-alfakrøll-altern.no

Hilsen

Ingeborg i

Aksjonen mot fødekaos

http://www.altern.no/opprop/index.html

Hei Nira!!

Så fint at du fortsatt holder koken :o) Jeg var veldig engasjert i saken før jeg fødte (lest mye på bim osv), interessen har dabbet litt etter at jeg fikk ny mann i huset, så det er greit å få en påminnelse med et nytt innlegg nå og da.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med en klage. Hadde en fantastisk fødsel på RH!!

Når det er sagt syns jeg det er merkelig at det ikke kommer inn flere klager. Så godt som alle i barselgruppa mi var på en eller annen måte misfornøyd med Ullevål. Å være misfornøyd er ikke det samme som å burde klage, men likevel: syns det er merkelig!!

Har hatt bekjente, som har lurt på om de skal klage (uten at de har gjort det), og i den forbindelse lurer jeg på om du kan gi meg ditt synspunkt på en historie??

Kort fortalt: førstegangsfødende ringer inn med 45 sekunders rier, med 5 min mellomrom. Hun får beskjed om å gå i dusjen og "prøve å sove" (yeah right!!!) Noen timer senere ringer hun inn igjen med 1 min 15 sek rier med 2-3 min mellomrom, får fortsatt beskjed om å vente hjemme!!! 30 min senere tar mannen "sjefs-avgjørelse" og kjører de til Ullevål. Fødsel skjer 45 minutter etter ankomst Ullevål på et "bøttekott". Hun vet helt ærlig ikke hva slags rom det var; helt tomt, kjørte bare inn en seng, ikke noe vindu og en bøtte med langkost sto i hjørnet! Kanskje bedre enn å føde på gangen, men likevel....

Jeg sa hun burde klage, hun har ikke gjort det, hva syns du??

Finnes det noe sted man kan lese de klagene som allerede er kommet inn?? Hvis man får lese noen av disse, så kanskje terskelen for å klage er lavere for andre som har opplevd ca det samme.

Føler det jeg kan gjøre for dere er så lite :o/ Dytter opp innlegg på dib og bim av og til, men det er jo det.... Uansett, tusen takk for innsatsen deres. Den kommer til å være uvurderlig for mange fødende i årene fremover!!!

Nåja - vi ble ikke avvist, men jeg var vel vitende om at det var en mulighet. Det å kjøre til Hønefoss eller Drammen er jo overkommelig når vi tenker på forholdene ellers rundt i landet. Forstår godt at Ullevål må avvise - kjempesykehus! Godt fornøyd på alle måter. Rinte opp dit når jeg kjente at noe var pågang og hadde de da sagt at det var fullt hadde jeg nok kjørt til Drammen/Hønefoss kort tid etter for å rekke frem. Men nå ble ikke jeg avvist og kunne derfor være hjemme mye lenger og det er jeg jo glad for. Da jeg skulle overflyttes til hotellet var det fullt der og jeg måtte ligge på føden og vente der. Når du sier at du jobber for å øke antall plasser er jo det også ett ganske stort økonomisk spørsmål. Vi var fornøyd med Ullevål, men tror nok helt sikkert at Drammen og Hønefoss er vel så godt alternativ!

Takk for flott ros :-D Godt å få sånn når jeg er ganske så trøtt og sliten, og helst vil legge inn årene litt (vesla mi er potte forkjøla stakkar).

Den historien hørtes helt vill ut (men dessverre ikke enestående)! Jeg håper virkelig du klarer å overtale henner eller mannen til å klage! Ja, jeg håper alle som er misfornøyd klager. (med grunn sjølsagt, ikke filleting som at det var stygg farge på gardinene... ;-) Å føde i et rom UTEN gardiner og vindu derimot....) Jo flere som hyler i kor, jo større sjanse er det for at vi blir hørt ;-) Og vi må hyle rett sted, ikke bare til hverandre...

Her dessverre ikke fått noen klagekopier ennå, men hvis vi får og de som skriver synes det er greit, kan jeg legge dem ut på nettsidene.

http://www.altern.no/opprop/klage.html

og

http://www.altern.no/opprop/reaksjoner.html

Takk for dytting! Fortell gjerne om klagemalen vår andre steder også, spnn som i barselgrupper. Ta gjerne kontakt med oss på e-post!

Jeg syns det er merkelig at Ullevål legger skylden på fri sykehusvalg... Jeg ble nektet fødeplass på Rikshospitalet, da det ikke var plass. Ble ikke vondbroten av den grunn, bare omstillte meg på noe annet, men like bra. Fikk plass på Ullevål(?), ser ut til at de sier "ja" til alle!? Disse kvinnene som "insisterer" på å føde der det er fullt MÅ jo forstå at - er det ikke plass/kapasitet, så er det ikke plass/kapasitet!!! Man trenger jo ikke å være brøkregner for å forstå det! Det jeg skal fram til er at det må jo være bedre å få ett "nei, det er ikke plass" på forhånd, enn å få den samme beskjeden på selve dagen. Så stå på Nira!

Annonse

Jeg tror også Drammen og Hønefoss er bra, skulle gjerne født der sjøl om jeg hadde bodd i nærheten. Men, med mine raske fødsler hadde vi sannsynligvis ikke rukket å komme oss ut av Oslo og til Buskerud.

Det er sant at dette er et økonomisk spørsmål. Men, det må jo være en sammenheng mellom kapasitet og behov, og i dag er kapasiteten større enn behovet. Dette kunne vært løst for flere år siden med litt bedre overvåking og planlegging. Fra 2002 til 2003 steg antall fødte i Oslo og Akershus med 700! Fødselstallene har steget for hvert år etterpå. Hvorfor har ikke antallet fødeplasser steget samtidig?

Godt å høre at din fødsel gikk bra! :-)

Jeg også har rask fødsel,men det har de vel ellers i landet også? Min mening er at de sikkert kan være lurt å øke antall plasser noe, men samtidig er det viktig å benytte plassene i nærområdet også. Hønefoss og Drammen er faktisk ikke så langt unna Oslo som folk vil ha det til! Når de har ledig kapasitet synes jeg det er synd å ikke benytte seg av denne kapasiteten med positiv holding. Uansett vil det alltid være noen som må avvises da de ikke er særlig lurt å ha ledig kapasitet heller! Helsenorge må tenke økonomi ellers går galt i fremtiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...