Gå til innhold

Jeg har spekulert lenge på dette ....(kan virke støtende på noen..)

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skjer hvis man har prøverør.. og såp viser det seg at man må avbryte svangerskapet pga defekt eller feil på foster..

Man får jo bare 3 forsøk.. og når man har blitt gravid , så er det stopp loksom?? Eller hvordan fungererer det der??

Beklager det ekle spørsmålet.. men min svigermor lurte veldig på hva vi gjorde hvis vi fikk beskjed om at babyen evt hadde downs syndrom.. jeg vet hva jeg ville gjort.. men hun mente at det var vanlig å ta det bort da.... og hva skjer så med videre forsøk? Havner man utenfor de 3 og må starte på nytt?? Noen som vet?

Fortsetter under...

Her hvor jeg går, får man ett nytt forsøk som "kompensasjon" hvis man får en abort. Og det telles som forsøk kun når det blir satt inn egg.

Ikke bruk din energi på å tenke på sånne negative ting. Du skal være positiv!!

TVITVI

Jeg er positiv til et barn uansett jeg.. men jeg ble bare så fortvilet da svigermor spurte om jeg virkelig ville ha et barn med downs.. Og hvis de så et sånt barn(som hun kaller det) på ul , hva gjorde jeg da? Hvis jeg tok abort med et downsbarn så var vel 18 000 kroner kasta rett ut av vinduet liksom..

Jeg for min del vil ikke ta standpunkt til noe sånt enda.. Jeg ønsker meg bare et barn jeg...

Men det er vanskelig når man har familiemedlemmer som kun streber etter perfeksjon.. bare det at jeg vi må ha ivf, er jo en nedtur for de..

Og jeg er redd jeg blir dratt med i den perfeksjonsverdenen deres.. heldigvis er sambo verdens godeste , og støtter mitt syn på ting..

Sann som jeg har forstått det får vi gå videre på de 3 forsøkene vi har om vi får en sa/ma/dødfødsel?

Hvordan det blir om en selv velger å ta abort vet jeg ikke. Men ser for meg at det ikke akkurat kan være et pluss.

Egentlig tviler jeg på at det er mange av oss som har jobbet så lenge og vært igjennom så mye vil backe ut for en "bagatell". Kanskje ikke helt greit å kalle det bagatell, for det er jo mye mer enn som så. Men for min del er det litt sann; bare det ikke går ut over barnet selv, tar jeg i mot "alt".

Ikke tenkt på sant. Alt vi selv ikke rår over i denne prossesen vil ikke rise oss på baken etterpå :)

Jeg er enig med deg der!

Familien min er også slik!

Bare at de har dratt den litt lengre....

Siden vi ikke klarer det selv er det vell stor fare for at vi kan få syke barn. At kombinasjonen av oss sammen er "dårlig". De mener at vi har en enorm risiko for å få et alvorlig sykt barn. At vi tykler med naturen nå.

Vi vet jo at det ikke er større risiko for det enn ellers.

Likevell kjenner jeg at jeg er "redd" for å få et sykt barn. Bare fordi de skal kunne se "der ser dere", og tenke at "dette har de påført seg selv og barnet".

Det vil jo ikke være sant!!

Det barnet er jo like uskyldig sykt som et barn laget på normal måte!

Søstern mener også at det er unødvendig av oss å utføre dette rett før vi skal til syden. Drar om 4uker.

Hun er helt sikker på at hvis vi slapper av, og bare koser oss i sola så funker det. Har prøvd å forklart at dette ikke akkurat er første sommeren vi prøver, og at vi gjennom årene har hatt mange prosjekter hvor tankene har vært andre steder enn baby -så langt det har vært mulig....

Er nesten så jeg ønsker at dette ikke går bra, bare for å bevise at vi ikke får det til selv bare av en sydentur.

(Er enig i at solen gjør ting bedre, men det gir oss ikke el, bedre sæd, hormoner og ja)

Hei!

Så kjedelig at hun må få deg til å tenke på det i tillegg til alle andre tanker man har når man driver med prøverørs!

Det er jo forsket på at prøverørsbarn ikke har noen større sjangs for å få misdannelser enn de som blir gravide på vanlig vis, risikoen er iallefall ikke så mye større. Tror ikke du skal tenke så mye på det enn du vanligvis ville ha gjort. Det spørs kanskje hvor gammel du er oxo, hvor eldre du er desto større er sjangsen for å få misdannelser da. Jeg ble gravid etter 2. fryseforsøk og har termin 6 okt. Var på ultralyd på mandag og babyen har det kjempe bra, en fin gutt:-) Stå på ikke tenk så mye på det, noen ganger er det best å lukke ørene:-)

Annonse

Hei, jeg synes jeg måtte svare på dette innlegget.

Jeg er i den situasjonen du beskriver. Har tatt IVF og har nå fått vite at barnet jeg bærer har fått downs syndrom. I min alder, 40 så er det 1% sjans for å få barn med downs, for yngre er det under 1% så jeg synes ikke du skal bekymre deg for akkurat det. Selvfølgelig er det greit å gjøre opp men mening hvis det skulle skje. Jeg tror at man må være midt oppi situasjonen for virkelig å kunne ta stilling til det. Vi har valgt å ta abort og er fullt ut enige i det selv om det er en tung beslutning. Jeg er glad for at jeg (pga alder) blir "fanget" opp i systemet bla. tidlig UL og oppfølging. Pga vanskelig for å få barn på "vanlig" måte, har vi tro på at en prøverørsbehandling skal lykkes igjen, da dette klaffet på første forsøk. Vi har egg på frys. Siden vi tar det privat, så tror jeg ikke det er grenser for mange forsøk man kan ta, mulig det er forskjell på statlig.

Tror ikke du bør gå rundt å bekymre deg. Vil tro du blir litt ekstra stresset av svigerforeldrene som mener at alt skal være "perfekt"..Man blir også glad i et barn som er litt "defekt", det må man ikke glemme. Du kan velge å ta privat UL tidlig for å sjekke nakkefold på fosteret (som kan bety downs) rundt uke 12, hvis du føler deg ekstra bekymret. Etter uke 14-15 vil denne folden være borte og da må du evt. sjekke med fostervannsprøve etter den tid.

Vil ønske deg lykke til!

Jeg har ingen ting imot et barn med downs.. et barn som er annnerledes er like kjærkomment som et som er perfekt..det var ikke sånn jeg mente det..

Det jeg skulle frem til, var om det stemmer at man bare får ett forsøk.. og er det noe galt med barnet , så forsvinner de to resterende mulighetene?? eller får man fortsatt 2 ganger til på samme egguttak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...